آفتاب
معاون فنی مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد:

۷۳ درصد شیرهای عرضه شده فله‌ای کهگیلویه و بویراحمد ناسالم است

۷۳ درصد شیرهای عرضه شده فله‌ای کهگیلویه و بویراحمد ناسالم است

معاون فنی مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد گفت: مصرف شیرهایی که به صورت سنتی تولید و فله‌ای عرضه می‌شوند تهدیدی جدی برای سلامت مردم این استان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کهگیلویه و بویراحمد، محمدرضا گلابی در جمع خبرنگاران افزود: سالانه ۸۰ هزار تن شیر در کهگیلویه و بویراحمد مصرف می‌شود که ۵۰ هزار تن آن به صورت فله‌ای و غیرپاستوریزه است.

وی اظهار کرد: بر اساس نمونه گیری‌های میکروبی آزمایشگاهی انجام شده ۷۳ درصد از شیرهای عرضه شده به صورت فله ای ناسالم است.

معاون فنی مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: احتمال اینکه شیرهای فله‌ای عرضه شده در مراکز عرضه لبنیات سنتی، از محل مرجوعی شیر کارخانجات به دلیل بالا بودن بار میکروبی، نداشتن استاندارد‌های لازم مانند بروز بیماری در واحدهای دامی و یا آلودگی شیر به باقیمانده دارویی در اثر درمان باشد، وجود دارد.

گلابی تصریح کرد: آلودگی میکروبی این محصولات می‌تواند ناشی از فرآیند حمل و نقل و یا رعایت نشدن زنجیره سرما باشد.

وی با بیان اینکه استقبال و ذائقه مردم مهمترین عامل افزایش تعداد مراکز فروش این محصولات است، ادامه داد: شهروندان هنوز آگاهی درستی از پیامدهای منفی مصرف لبنیات و فرآوده‌های غیر پاستوریزه برای سلامتی ندارند.

معاون فنی مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بهترین راهکار استفاده از شیر و محصولات لبنی سالم و پاستوریزه است که از چرخه نظارت و کنترل بهداشتی لازم برخوردار است.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمار موجود ۱۲۰ واحد عرضه شیر سنتی در استان کهگیلویه و بویراحمد فعال هستند که ۹۰ واحد آن پروانه بهره برداری ندارند.

همچنین طی سال جاری ۱۹۶ نفر ابتلا به بیماری تب مالت در این استان به ثبت رسیده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این تعداد ۶۴ مورد بوده است.

انتهای پیام

کد N921796

وبگردی