آفتاب

قوانین جدید پنتاگون باعث نگرانی خبرنگاران شده است

قوانین جدید پنتاگون باعث نگرانی خبرنگاران شده است

سرفصل‌های جدید سیاست‌های جنگی ارتش آمریکا ممکن است قوانین پوشش درگیری‌ها را برای خبرنگاران تغییر دهد اما باید صبر کرد و دید پنتاگون چگونه این سیاست‌های جدید را اجرا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان‌های دیده بانی رسانه‌ها نسبت به مسائلی که درباره خبرنگاران در سرفصل‌های جدید قوانین وزارت دفاع آمریکا آمده است ابراز نگرانی و تعجب کرده‌اند. این وزارتخانه در این سیاست‌های جدید خود با خبرنگاران مانند "جنگجویان بدون امتیاز" رفتار می‌کند.

با این حال پنتاگون تاکید می‌کند که این نهاد از کار دشوار و حیاتی که خبرنگاران انجام می‌دهند حمایت می‌کند و به آن احترام می‌گذارد. اما برخی مدافعان رسانه‌ها معتقدند این سرفصل‌های جدید فضاهای خالی بسیاری برای مانور (علیه خبرنگاران) دارند.

در این میان سازمان خبرنگاران بدون مرز نیز به سازمان‌هایی پیوسته که با ارسال نامه‌ای به اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا نسبت به این سرفصل‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

این گروه مستقر در پاریس طی نامه خود به وزیر دفاع آمریکا درباره اینکه خبرنگاران امتیازهای خود را در مناطق جنگی از دست بدهند ابراز نگرانی کرده است.

سازمان خبرنگاران بدون مرز معتقد است این قانون جدید با خلأهایی که دارد، فضای زیادی برای تفسیرهای شخصی ایجاد خواهد کرد و خبرنگاران را در شرایط سختی قرار می‌دهد.

دبیرکل این سازمان در این نامه اظهار کرده است: دولت‌ها موظفند براساس قطعنامه سازمان ملل از خبرنگارانی که جنگ‌ها را پوشش می‌دهند حفاظت کنند و به همین دلیل است که سازمان خبرنگاران بدون مرز از حرکت وزارت دفاع آمریکا برخلاف این مساله نگران است.

کمیته حفاظت از خبرنگاران نیز نگرانی‌های مشابهی را در این باره مطرح کرده است.

خبرنگاران معتقدند این قانون می‌تواند شرایط کاری خبرنگاران جنگ را خطرناک‌تر و فضا را به فضای سانسور نزدیک‌تر کند.

انتهای پیام

کد N921474

وبگردی