آفتاب

اردوغان: به عراق دربارۀ قندیل هشدار داده بودیم

اردوغان: به عراق دربارۀ قندیل هشدار داده بودیم

ایرنا نوشت:

 رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در تبیین عزم دولت این کشور در آنچه که مبارزه با تروریست ها ( پ.ک.ک ) خواند، گفت: آنکارا پیشتر به دولت عراق هشدار داده بود که ارتفاعات قندیل را از عناصر تروریستی پاکسازی کند، در غیر این صورت ترکیه اقدام خواهد کرد.

به گزارش روزنامه ملیت، اردوغان دیشب (جمعه شب) در مراسمی در زادگاه خود در شهر ریزه در شمال این کشور افزود: جنگنده های ترکیه تا ارتفاعات قندیل به پرواز درآمده اند. این یک هشدار است. یا عراق این عناصر را از خاک خود پاکسازی خواهد کرد و یا حساب آن را ما خواهیم رسید.

او اضافه کرد: رییس جمهوری عراق پیشتر تلفنی به من گفت که ترکیه صبر کند. ولی من به فواد معصوم گفتم که شما به حساب قندیل برسید، در غیر این صورت ما اقدام خواهیم کرد. وقت آن رسیده و ترکیه اکنون قندیل را پاکسازی می کند. هیچکس نباید عزم و مواضع استوار آنکارا را تست کرده و به آزمون گذارد.

رییس جمهوری ترکیه با تاکید بر اینکه دولت متبوعش متوجه ماهیت بازی با این کشور است، مدعی شد که پیروزی بر تروریستها نزدیک است.
اردوغان خطاب به مردم کشورش گفت: حملات تروریستی در گوشه و کنار ترکیه ترس به دل مردم نیندازد. درست است که خبر شهادت سربازان را هر روز می شنویم و این مایه تاسف است، اما تروریستها نیز هزینه سنگینی می پردازند. خون کشته شدگان ترکیه بر زمین نخواهد ماند.
بغداد به حملات هوایی ترکیه به مناطق شمالی این کشور واکنش نشان داده و عملیات ترکیه را تهدیدی علیه تمامیت ارضی عراق ارزیابی کرده است.
رییس جمهوری ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود به شدت به حزب دمکراتیک خلق های ترکیه که مورد حمایت کردها است، حمله کرد و گفت: اینها یا می آیند در پارلمان به فعالیت سیاسی می پردازند و یا جای مناسب خود را خواهند یافت.

اردوغان پیشتر نیز با انتقاد از این حزب که در انتخابات 17 خرداد توانست برای اولین بار به عنوان یک حزب طرفدار کردهای مخالف 80 نماینده وارد مجلس ترکیه کند، با مخالفت با انحلال این حزب به خاطر آنچه که ارتباط با پ.ک.ک عنوان شده، گفت: شخصیت حقیقی این نمایندگان باید در مقابل قانون پاسخگو باشند و در صورت لزوم مصونیت سیاسی آنها لغو شود.

حزب دمکراتیک خلق ها در مقابل این تهدیدات با امضای توماری توسط 80 نماینده، از ریاست مجلس ترکیه خواست تا مصونیت سیاسی این نمایندگان را لغو کند.

نزدیک به 40 روز است که آتش بسی که نزدیک به سه سال همزمان با شروع فرآیند حل مساله کردها در ترکیه حاکم بود، نقض شده و دولت آنکارا با تعلیق این فرآیند، رویکرد نظامی - امنیتی سنتی خود در قبال گروه پ.ک.ک را شروع کرده است.
در این دوره دهها نفر از اعضای پ.ک.ک، نیروهای امنیتی و نظامی ترکیه و غیرنظامیان کشته شده اند.

52261

کد N921426

وبگردی