آفتاب

رهبر جدید طالبان افغانستان بیعت الظواهری را پذیرفت

رهبر جدید طالبان افغانستان بیعت الظواهری را پذیرفت

رهبر جدید طالبان از بیعت رهبر القاعده استقبال کرد که می‌تواند به قدرت رسیدنش را در بحبوحه کشمکش‌های شدید در داخل طالبان بر سر قدرت‌گیری تقویت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ملا اختر منصور همزمان با آن رهبری طالبان را به عهده گرفته که گروه تروریستی داعش به افغانستان تجاوز کرده و طالبان را در خانه خودش به چالش کشیده است.

اعلام بیعت ایمن الظواهری، رهبر القاعده همزمان با آن صورت گرفت که این گروه شبه‌نظامی نیز با رقابت رو به رشدی برای برتری افراط‌گرایی جهانی در برابر داعش مواجه شده است؛ داعشی که بخش‌های وسیعی از سوریه و عراق را تصرف کرده است.

ملا اختر منصور در بیانیه‌ای گفت: من بیعت الظواهری را می‌پذیرم و از او برای بیعتش و بیعت تمامی نیروهای تحت رهبری او تشکر می‌کنم.

ملااختر منصور 31 ژوئیه سال جاری میلادی پس از آنکه طالبان مرگ ملاعمر، رهبر سابق این جنبش را تایید کرد، به عنوان رهبر جدید طالبان اعلام شد.

اما فوراً پس از انتصاب وی اختلافاتی در طالبان در خصوص انتخاب ملا اختر منصور پدیدار شد و برخی رهبران ارشد از جمله پسر و برادر ملاعمر از بیعت با ملا اختر منصور امتناع کردند.

طالبان اخیراً با رویگردانی نیروهایش و پیوستنشان به داعش مواجه شده و گروه تروریستی داعش در تلاش است تا در مناطق شرقی افغانستان قلمرویی برای خود ایجاد کند.

تحلیلگران می‌گویند، تایید مرگ ملاعمر و افزایش اختلافات داخلی در طالبان می‌تواند باعث افزایش چنین رویگردانی‌هایی شود.

طالبان بارها به داعش علیه توسعه عملیات‌هایش در افغانستان هشدار داده است. طالبان روز چهارشنبه فیلم وحشتناکی را که در آن نشان می‌داد تروریست‌های داعش زندانیان دست بسته و چشم بسته افغانستان را منفجره کردند، محکوم کرد.

در این فیلم این زندانیان به عنوان «مرتدهایی» که با طالبان یا دولت کابل متحد هستند، توصیف کرد.

اما طالبان گفت، آنها غیرنظامیان بی‌گناه بودند.

انتهای پیام

کد N921288

وبگردی