آفتاب

اردوغان هم‌چنان پیگیر قانون اساسی جدید ترکیه است

اردوغان هم‌چنان پیگیر قانون اساسی جدید ترکیه است

در حالی که احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه زیاد شده است، رجب طیب اردوغان متعهد شد تلاش‌هایش را برای دستیابی به قانون اساسی جدید ترکیه بر مبنای سیستم ریاست جمهوری از سر بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، با توجه به شکست مذاکرات ائتلافی و حرکت کشور به سمت برگزاری انتخابات زودهنگام، همچنان به دنبال دستیابی به قانون اساسی جدید است.

نتایج انتخابات هفتم ژوئن که باعث شد حزب عدالت و توسعه اردوغان برای اولین بار پس از سال 2002 نتواند اکثریت مطلق آرا را در پارلمان داشته باشد، یکی از بدترین شکست‌ها در دوران قدرت اردوغان بوده است.

پس از شکست مذاکرات ائتلافی میان حزب عدالت و توسعه و حزب جمهوری خواه به عنوان بزرگترین حزب اپوزیسیون، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه اعلام کرده که اکنون انتخابات زودهنگام تنها گزینه است.

این انتخابات می‌تواند فرصتی دوباره برای اردوغان در جهت تحقق بخشیدن رویایش باشد، سناریویی که به نظر تحلیل‌گران از مدت‌ها پیش آرزوی وی بوده است.

اردوغان خواستار قانون اساسی جدیدی است که در آن به شخص رئیس جمهور به عنوان قدرتمندترین چهره کشور نگریسته می‌شود.

رئیس جمهور ترکیه در اظهاراتی در شهر "ریزه" خاطرنشان کرد: "حکومت ترکیه تغییر کرده است حتی اگر موافق با این امر نباشید."

اکنون پس از شکست مذاکرات ائتلافی میان احزاب عدالت و توسعه و جمهوری خواه برگزاری انتخابات زودهنگام قطعی به نظر می‌رسد که برخی تحلیل‌گران معتقدند که 22 نوامبر زمان احتمالی برگزاری آن است.

به هر حال، مشخص است که در این مدت حزب عدالت و توسعه به دنبال افزایش آرای خود خواهد بود.

همچنین حزب دموکراتیک خلق که توانسته بود در ماه ژوئن به خوبی ظاهر شود، در توئیتر هشتگی با عنوان "دیگر اجازه نمی‌دهیم که رئیس جمهور ما شوی" ایجاد کرده است.

انتهای پیام

کد N921263

وبگردی