آفتاب

تهران و مسکو کانون دیپلماسی برای حل بحران سوریه

تهران و مسکو کانون دیپلماسی برای حل بحران سوریه

ایرنا نوشت:

همزمان با برنامه سفر قریب الوقوع محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به روسیه، تهران و مسکو رویکرد راهبردی سوری سوری را برای حل بحران سوریه پیگیری می کنند که گرفتار گروههای تروریستی تکفیری تحت حمایت مستقیم و فراگیر چند کشور عربی و غربی است.

 وزیر خارجه ایران در راس یک هیات ایرانی چهار روز پیش به دمشق پایتخت سوریه سفر کرد و در دیدار با مقامات بلندپایه این کشور بویژه بشار اسد بر ثبات دیدگاه تهران مبنی بر لزوم اجرای راهکار سوری - سوری با هدف حل بحران این کشور تاکید کرد.
ظریف و بشار اسد در این مذاکرات خاطرنشان کردند که همه باید درک کنند سرنوشت ملت ها درسایه گسترش سرطان تروریسم تامین نمی شود.
در این مذاکرات راهکارهای کاربردی برای حل مسالمت آمیز جنگی که بر سوریه تحمیل شده، مورد بررسی قرار گرفت.
ظریف تاکید کرد: اراده ملت سوریه باید قطب نمای هرگونه اندیشه و تفکر مطرح برای حل بحران باشد.
وزیر امور خارجه ایران عدم مداخله خارجی در سوریه و حفاظت از وحدت ارضی و استقلال تصمیم گیری در این کشور را ضروری خواند و بر حمایت و کمک به ملت سوریه برای ایستادگی و کاهش رنج های آنان در رویارویی با جنگ تحمیل شده با استفاده از گروه های تروریستی تاکید کرد.
همزمان با سفر ظریف به دمشق و رایزنی های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه، سرگئی لاوروف همتای روسی وی در مسکو نیز تنها راه حل موجود در این زمینه را مذاکرات طرف های سوری زیر نظر سازمان ملل و لزوم قطع مداخلات خارجی و حمایت چند کشور از گروههای تروریستی اعلام کرد.
لاوروف در دیدار با گروهی از معارضان سوری که دیروز (جمعه) در مسکو انجام شد، تاکید کرد: روسیه از افزایش تلاش های معارضان سوری برای حل سیاسی بحران سوریه استقبال می کند.
وزیر خارجه روسیه خواستار اتحاد معارضان سوری برای مذاکره با دمشق به منظور پیشبرد روند حل و فصل سیاسی مسایل سوریه شد.
لاوروف با اشاره به تهدید تروریسم به ویژه گروه تروریستی داعش برای منطقه خاورمیانه گفت: امروز در شرایطی هستیم که در مورد عدم حفظ وضعیت کنونی در منطقه خاورمیانه و سوریه تفاهم وجود دارد.
وی اضافه کرد: اکنون برای همه و حتی افرادی که در اهمیت مبارزه با تروریسم شک داشتند، روشن شده که هدف اصلی پیشگیری از اشغال مناطق بیشتر توسط تروریست ها است و مبارزه با تروریسم در اولویت قرار می گیرد.
وزیر خارجه روسیه بر لزوم اتحاد برای مبارزه با داعش و جبهه النصره و سایر گروه های تروریستی تاکید و مشارکت معارضان سوری در این امر را بااهمیت دانست.
سفر منطقه ای ظریف که مهمترین مقصد آن دمشق بود و همچنین سفر به مسکو در روزهای آینده و رایزنی های فشرده با لاووف درباره سوریه نشان می دهد که همگرایی تهران و مسکو برای حل سیاسی بحران این کشور در صورت صداقت چند کشور غربی و عربی در پایان دادن به حمایت از تروریست های تکفیری، می تواند اوضاع سوریه را متحول و به سوی راهکار سوری - سوری با افق راه حل سیاسی هدایت کند.

52261

کد N921224

وبگردی