آفتاب

افزایش قربانیان حملات داعش به شهر سرت/ لیبی دست به دامن سازمان ملل شد

افزایش قربانیان حملات داعش به شهر سرت/ لیبی دست به دامن سازمان ملل شد

همزمان با افزایش تعداد کشته‌های حملات داعش در شهر سرت لیبی به 169 تن، وزارت خارجه این کشور با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل درخصوص جنایت‌های داعش در این شهر، خواهان مسلح کردن ارتش ملی لیبی شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، منابع آگاه در لیبی اعلام کردند که تعداد کشته‌شدگان به دست داعش در شهر سرت، واقع در شمال این کشور از روز پنجشنبه تاکنون به 169 تن رسیده است.

به گفته این منابع ده‌ها تن از قبیله "الفرجان"، یکی از بزرگترین قبایل لیبی به دست داعش اعدام شده‌اند. همچنین ساکنان منطقه مسکونی در شهری بین بنغازی و طرابلس به 12 جسد که سرشان بریده شده بود، دست یافتند.

به گفته منابع همچنین طی چهار روز درگیری میان تروریست‌های داعش و افراد مسلح وابسته به «دولت طرابلس» دستکم 37 تن کشته شده‌اند.

به گفته منابع لیبیایی شهر سرت در حال حاضر صحنه درگیری‌های شدیدی است که از روز سه‌شنبه تاکنون ادامه داشته و حملات هوایی و بمباران از سوی دو طرف همچنان ادامه دارد.

شاهدان عینی این شهر اعلام کردند که داعش پس از بمباران کردن محله مسکونی در سرت، مرتکب کشتار دسته جمعی شد و تعداد زیادی از جمله چندین زن و کودک در این حملات کشته شدند.

وزارت دفاع "دولت طرابلس" پیشتر از نیروهای مسلح و گردان‌های انقلابیون وابسته به این وزارت خواسته بود تا در «عملیات آزادسازی شهر سرت» شرکت کنند.

تروریست‌های داعش به نیروهای ارتش ملی لیبی در شهر بنغازی نیز حمله کردند که در این حملات پنج تن کشته شدند.

درخواست لیبی از سازمان ملل برای دریافت تسلیحات جنگی

در همین راستا محمد الدایری، وزیر خارجه لیبی نامه‌ای را درخصوص کشتارهای دسته جمعی داعش در شهر سرت برای بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل ارسال کرد.

وی در این نامه از سازمان ملل خواست تا هرچه سریعتر ارتش ملی لیبی را برای مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های تندرو به سلاح مجهز کرده و کمک‌های لازم را به دولت لیبی ارائه دهد.

هشدار اتحادیه عرب نسبت به اوضاع شهر سرت و تاکید بر لزوم کمک به لیبی

همچنین لیبی از شورای اتحادیه عرب خواست تا هرچه سریعتر نشستی فوق‌العاده‌ای را برای بررسی جنایت‌های داعش علیه ساکنان شهر سرت برگزار کند.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز در تماس تلفنی با محمد الدایری خواهان افزایش تلاش‌های جهانی و اتخاذ تدابیر فوری برای کمک به دولت لیبی و توقف کشتارهای وحشیانه مردم سرت به دست داعش شد.

وی نسبت به وخامت اوضاع وخیم انسانی در شهر سرت و پیامدهای خطرناک آن بر روند سیاسی در لیبی و مذاکرات این کشور و امنیت و ثبات لیبی و منطقه هشدار داد.

سند سازمان ملل درباره الویت‌ها در لیبی پس از امضای توافق صلح

از سوی دیگر برناردینو لیون، فرستاده سازمان ملل به لیبی پیش‌نویس سندی را تهیه کرده است که شامل اولویت‌ها در لیبی پس از امضای توافقنامه صلح است. از جمله این اولویت‌ها ادامه حمایت از مذاکرات ملی، آشتی ملی و برقراری عدالت در دوره انتقالی است.

این سند همچنین شامل فراهم آوردن حمایت بین‌المللی از دولت، حمایت از همه‌پرسی قانون اساسی، انتخابات و ایجاد سیاست رسانه‌ای مناسب است.

در این سند همچنین به حل اوضاع انسانی، اوضاع آوارگان و مهاجران، پرداخت غرامت به آسیب‌دیدگان از سال 2011 تاکنون، حمایت از حقوق، آزادی‌ها و مبارزه با فساد، بازسازی ارتش، پلیس، دستگاه‌های امنیتی، مبارزه با خشونت، تندروی، مهاجرت غیرقانونی و اقدامات تروریستی اشاره شده است.

در این سند از لیبیایی‌ها خواسته شده تا به اوضاع بازداشت‌شدگان رسیدگی کرده و نیازهای اصلی شهروندان را فراهم آورند.

دور مذاکرات طرف‌های درگیر لیبیایی در ژنو عصر چهارشنبه گذشته به پایان رسید و قرار است دور بعدی مذاکرات در شهر الصخیرات مراکش برگزار شود. به گفته سازمان ملل طرف‌های بحران لیبی برای رسیدن به توافق نهایی طی سه هفته تلاش می‌کنند.

انتهای پیام

کد N921220

وبگردی