آفتاب

دولت سودان جنوبی از مذاکرات صلح با شورشیان خارج شد

دولت سودان جنوبی از مذاکرات صلح با شورشیان خارج شد

دولت سودان جنوبی اعلام کرد که در پی بروز اختلاف و دودستگی در صفوف شورشیان، ادامه مذاکرات صلح را به حالت تعلیق درآورده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، لوئیس لوپونگ، یکی از مقامات عالی‌رتبه دولت سودان جنوبی اعلام کرد که دولت سالوا کر، رئیس‌جمهور سودان جنوبی پس از نشستی با حاکمان ولایت‌های ده‌گانه کشور تصمیم گرفت تا زمانی که دو گروه شورشی اختلافات خود را کنار نگذارند مذاکرات صلح را به حالت تعلیق درآورد.

لوپونگ افزود: با توجه به اختلافات اخیر در صفوف شورشیان، جوبا به این نتیجه رسیده که برای دستیابی به صلح دائم و جامع باید مذاکرات فعلی در آدیس آبابا متوقف شود تا همه گروه‌های شورشی به میز مذاکرات بازگردند و بهتر است امضای توافقنامه به تاخیر بیافتد.

روز سه‌شنبه برخی رهبران گروه‌های شورشی سودان از جمله ژنرال پیتر گادت اعلام کردند که از شورشیان تحت امر دیاک مشار، معاون سابق رئیس‌جمهور سودان جنوبی که از دسامبر 2013 با نیروهای سالواکر در جنگ هستند، جدا شده‌اند.

این مقام سودانی ادامه داد: ما مطمئن نیستیم چه کسی از طرف شورشیان مسوول مذاکره است. ریاک مشار یا پیتر گادت؟ باید منتظر بمانیم تا بفهمیم با چه کسی طرف مذاکره هستیم.

مذاکرات فعلی سودان از هفته گذشته با نظارت میانجی‌گران منطقه‌ای شرق آفریقا (ایگاد) در آدیس آبابا آغاز شد و طرف‌های مذاکره 17 اوت جاری را فرصتی برای دستیابی به توافق صلح تعیین کرده بودند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به دو طرف درگیری هشدار داد در صورت شکست در دستیابی به توافق صلح، واشنگتن مجبور خواهد شد گزینه‌های دیگری را در پیش بگیرد و اعتماد خود را به توانایی دو طرف برای دستیابی به راه‌حلی جهت پایان درگیری‌ها بیست ماهه کنار بگذارد.

این مقام سودانی در واکنش به اظهارات اوباما و مخالفت ضمنی با هرگونه اعمال فشار و تحریم در صورت عدم دستیابی به توافق گفت: دستیابی به توافق مذکور زمان‌بر است و هزینه مالی دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پیشروی کند روند صلح را به شتابزدگی ترجیح می‌دهد، گفت: هرگونه شتابزدگی برای امضای توافق می‌تواند خود مشکلات دیگری را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام

کد N921127

وبگردی