آفتاب

یک مقام ایرانی بیش از حد به چشم خورد

یک مقام ایرانی بیش از حد به چشم خورد

ایالات متحده درصدد است در شورای امنیت سازمان ملل متحد روسیه را به تخلف از شرایط تحریم های ضد ایرانی متهم کند. به گفته مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، این اتهامات واشنگتن با سفری که گویا سرلشگر قاسم سلیمانی در ماه جولای به مسکو انجام داد،

به گزارش خبرآنلاین، روزنامه کمرسانت در مقاله امروز خود به سفر سردار قاسم سلیمانی به مسکو اشاره کرده است و نوشته است که ممکن است این سفر بای روسیه تبعاتی به همراه داشته باشد.

در این مقاله آمده است که ایالات متحده درصدد است در شورای امنیت سازمان ملل متحد روسیه را به تخلف از شرایط تحریم های ضد ایرانی متهم کند. به گفته مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، این اتهامات واشنگتن با سفری که گویا سرلشگر قاسم سلیمانی در ماه جولای به مسکو انجام داد، ارتباط دارد، در حالی که این شخصیت نظامی ایرانی طی تصمیم شورای امنیت سازمان ملل متحد در لیست افراد ممنوع الخروج از ایران گنجانده شده است.

 جان کری وزیر امور خارجه آمریکا دیروز برای طرح این مسأله با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه تماس گرفت. روزنامه کمرسانت توضیح می دهد که قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که مخصوص اجرای عملیات جنگی و محرمانه در خارج از ایران است و یکی از اشخاص نزدیک به آیت الله خامنه ای رهبر ایران محسوب می شود. بنا به برخی اطلاعات، وی تلاش های ایران در زمینه حمایت نظامی از بشار اسد رئیس جمهور سوریه، نیروهای شیعیان عراق و حوثی های یمن را هماهنگ می کند. تحریم های سازمان ملل و ایالات متحده علیه این شخص اعمال شده است. شبکه آمریکایی Fox News که به حزب جمهوری خواه نزدیک است (که این حزب مخالف معامله هسته ای با ایران می باشد)، اطلاع داد که ژنرال ایرانی جدیداً از مسکو دیدار به عمل آورد. گویا وی روز جمعه 24 جولای با پرواز 5130 شرکت هواپیمایی ایران ایر وارد مسکو شده و روز یکشنبه 26 جولای مسکو را ترک کرد.  گزارش این شبکه حاکی است که وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه ملاقات کرد.

خبرگزاری رویتر به نقل از منابعی در دولت ایران خبر سفر ژنرال به مسکو را تأیید کرد. دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهور روسیه ضمن اظهار بی اطلاعی از سفر ژنرال ایرانی به روسیه، وجود ملاقات وی با ولادیمیر پوتین در برنامه کار رئیس جمهور روسیه را نفی کرد. در وزارت دفاع روسیه هم تأکید می کنند که نظامیان دو کشور راحت تر می توانند گوشی بردارند و با هم تماس بگیرند تا مسایل مورد علاقه طرفین را مورد بحث و بررسی قرار دهند تا اینکه ژنرالی را به مسکو دعوت کنند که مشمول تحریم های شورای امنیت سازمان ملل است. سفارت ایران در مسکو از تفسیر اطلاعات درباره سفر قاسم سلیمانی به مسکو که گویا انجام شد، خودداری کرد.

دیروز رجب صفروف مدیر مرکز مطالعه ایران معاصر به روزنامه کمرسانت گفت که ادعاهای آمریکا ساختگی و از خود در آوردی است. این کارشناس ضمن اشاره به اینکه قاسم سلیمانی یک شخصیت نظامی بسیار معتبر است، گفت که دو سه نفر از نظامیان بالای او قرار دارند. آنها عضو لیست های سیاه نیستند و می توانستند همه مسایل در روابط با مسکو را حل کنند. صفروف نتیجه گرفت که آمریکا مخصوصاً این اطلاعات جعلی را به گردش انداخت تا یک بار دیگر روسیه و ایران را روسیاه بکند. در این مقاله همچنین نقطه نظر نمایندگان دو شرکت حقوقی مسکو آورده شد که ضمن اشاره به اینکه قطعنامه شورای امنیت که رفتار مسکو را محکوم کرده و از آن دعوت کند رژیم تحریم ها را رعایت نماید، می تواند تنها در صورت وجود دلایل محکم صادر شود. روسیه می تواند هر قطعنامه ای را وتو کند ولی بحث در شورای امنیت  وسیله اعمال فشار سیاسی بر روسیه بوده و یک بار دیگر به اعتبار آن لطمه خواهد زد.

52310

کد N920737

وبگردی