آفتاب

اقدام جالب 'گوگل' برای تبریک روز استقلال پاکستان/عکس

اقدام جالب 'گوگل' برای تبریک روز استقلال پاکستان/عکس

ایرنا نوشت:

سایت جهانی جستجوی اینترنتی 'گوگل' به عنوان معروف ترین موتور جستجوگر، روز پنجشنبه برای ساعاتی با تغییر لوگوی صفحه اول خود و استفاده از تصویر یکی از بناهای تاریخی معروف پاکستان، شصت و نهمین سالروز استقلال این کشور را بطور نمادین تبریک گفت.

امروز، جمعه 14 آگوست سال 2015 میلادی، مصادف با شصت و نهمین سالروز استقلال پاکستان است. پاکستان در چنین روزی در سال 1947 میلادی، از استعمار حکومت وقت بریتانیا رهایی یافت و به استقلال رسید.
طرح زیبایی که سایت جستجوی اینترنتی گوگل از ساعاتی پیش برای صفحه اول خود انتخاب کرده است، مربوط به یک بنای تاریخی در شهر لاهور است. این بنای تاریخی 'قلعه شاهی' یا 'دژ لاهور' نام دارد.
این بنای تاریخی که بیش از چهار قرن قدمت دارد، در دوران حکومت 'اکبر امپراتور مغول' بین سال های 1556 تا 1605 میلادی بنا شده است.
قلعه شاهی یا دژ لاهور، یکی از جاذبه های گرشگری پاکستان است که در مجاورت 'پارک اقبال' در شهر لاهور قرار گرفته است.
سایت گوگل سال گذشته نیز در چنین روزی، از تصویر یک بنای معروف در شهر اسلام آباد بنام بنای 'شکرپریان' به عنوان لوگوی خود در روز استقلال پاکستان استفاده کرد.
بنای یادبود شکرپریان که در غرب شهر اسلام آباد، بر روی یک تپه بزرگ و سرسبز در محدوده پارک ملی این شهر واقع شده، از معماری زیبا و منحصر به فردی برخوردار است که یکی از نقاط مهم گردشگری این شهر محسوب می شود.
این بنا که احداث آن از سال 2004 تا 2007 میلادی طول کشید، متشکل از چهار سازه به سبک معماری سنتی است که نماد ایالت های چهارگانه پاکستان شامل بلوچستان، خیبرپختونخوا، سند و پنجاب است و تصاویری از شخصیت های مهم و تاریخی این کشور از جمله «اقبال لاهوری» و «محمدعلی جناح» و نیز تصاویری از بناهای های تاریخی معروف پاکستان به صورت برجسته روی این سازه ها نقش بسته است.
نورپردازی خاصی که برای بنای شکرپریان ایجاد شده، هنگام شب جلوه بسیار زیبایی به آن می بخشد. همچنین موزه ای نیز در نزدیکی این بنا برای بازدید گردشگران احداث شده است.
شکرپریان به گونه ای معماری و طراحی شده که از ارتفاع بالا، به شکل یک هلال زیبای ماه دیده می شود که یک ستاره را در دل خود جای داده است.
پارک ملی اسلام آباد به دلیل اینکه تقریبا در خارج از شهر و بر روی یک منطقه مرتفع قرار گرفته، در فصل گرم سال از هوای نسبتا مطلوبی برخودار است و بسیاری از خانواده ها و مردم اسلام آباد هنگام عصر و غروب آفتاب، هرازگاهی سری به این پارک و بنای شکرپریان می زنند.
گردشگرانی که به پارک ملی اسلام آباد می روند، از کنار بنای شکرپریان می توانند نمایی زیبا از چهارگوشه شهر اسلام آباد را تماشا کنند.

4949

کد N920692

وبگردی