آفتاب

واشنگتن‌پست از چاک شومر خواست موضعش درباره توافق هسته‌ای را بازبینی کند

واشنگتن‌پست از چاک شومر خواست موضعش درباره توافق هسته‌ای را بازبینی کند

روزنامه واشنگتن در مقاله‌ای دلایل سناتور دموکرات با نفوذ آمریکایی در مخالفت با توافق هسته‌ای را غیر قابل قبول توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فرید زکریا خبرنگار شبکه سی ان ان در یادداشتی که در روزنامه واشنگتن پست منتشر شده است با پرداختن به مخالفت‌های چاک شومر سناتور دموکرات با نفوذ آمریکا با توافق هسته‌ای ایران خطاب به وی نوشت: زمانی که اعلام کردی علیه توافق هسته‌ای رأی خواهی داد، دلایل خود را در بیانیه‌ای 1700 کلمه‌ای بیان کردی که در محتوا قابل تامل است و لحنی صلح‌آمیز دارد. با این حال در نهایت من آن را غیرقابل قبول دیدم.

من بر این باورم که این توافق دارای جامع‌ترین و دقیق‌ترین بازرسی‌ها، پروتکل‌های راستی آزمایی و اقداماتی برای بازگشت تحریم‌هاست که تاکنون مورد رایزنی قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به محدودیت‌هایی که قرار است در ازاء تحریم‌های بین‌المللی بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال شود، نوشت: تمامی این اقدامات باید با نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که وظیفه نظارت بر پایبندی ایران به تعهداتش را دارد انجام شود.

سخت است بتوان تصور کرد که یک کمپین نظامی جدی علیه ایران قادر باشد به اندازه این توافق چنین محدودیت‌هایی را اعمال کند. به عنوان مثال،‌ فردو یک تاسیسات زیرزمینی است که احتمالا از تمام حملات جان سالم به در خواهد برد.

از طرفی دیگر، نشریه فارین پالیسی اخیرا گزارش داد که دیپلمات‌های ارشد دیگر کشورها عضو گروه 1+5 در جریان نشستی با سناتورها از آن‌ها خواسته‌اند تا از توافق هسته‌ای حمایت کنند و نمایندگان روسیه و انگلیس هشدار داده‌اند که اگر توافق هسته‌ای از سوی کنگره آمریکا رد شود رژیم تحریم‌ها نابود می‌شود.

به نوشته فرید زکریا، رد توافق هسته‌ای سبب می‌شود تا ایران بدون محدودیت و این بازرسی‌ها برنامه هسته‌ای‌اش را به سرعت گسترش دهد. در حالی که تحریم‌ها فرو پاشیده و آمریکا مورد سرزنش قرار گرفته و منزوی شده است. شما نمی‌توانید این را بخواهید. من محترمانه از شما می‌خواهم که موضع خود را مورد بازبینی قرار دهید.

به گزارش ایسنا،‌ کنگره آمریکا قرار است درباره توافق هسته‌ای که 23 تیرماه میان ایران و گروه 1+5 حاصل شد رأی‌گیری کند. چاک شومر که یک دموکرات با نفوذ محسوب می‌شود گفته است چون این توافق موجب تغییر ایران نمی‌شود با آن مخالفت خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N920612

وبگردی