آفتاب

نامه سرگشاده نمایندگان دموکرات به اوباما درحمایت از توافق هسته‌ای

نامه سرگشاده نمایندگان دموکرات به اوباما درحمایت از توافق هسته‌ای

واحدمرکزی خبر نوشت:

هافینگتون پست نوشت نمایندگان دموکرات کنگره در نامه ای سرگشاده تاکید کردند توافق هسته ای می تواند جامعه بین المللی را به دست یابی به هدفش برای جلوگیری از دست یابی ایران به بمب اتمی، نزدیک تر کند.

پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی در مطلبی به قلم اکبر شهید احمد نوشت: ده نفر از اعضای کنگره آمریکا که به حساس ترین اطلاعات درباره برنامه هسته ای ایران دسترسی داشته اند، معتقدند توافق اخیر برای محدود کردن آن برنامه کارایی خواهد داشت- و از همکاران خود که هنوز در این خصوص تصمیم نگرفته اند خواستند نگاهی به اطلاعات طبقه بندی شده بیندازند تا بفهمند چرا این توافق خوب است.
در نامه ای که روز پنج شنبه منتشر شد ده تن از اعضای کنونی و سابق کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا- که همه دموکرات بودند- از دیگر نمایندگان کنگره خواستند ارزیابی طبقه بندی شده جامعه اطلاعاتی آمریکا را درباره توافق هسته ای مطالعه کنند. این نمایندگان نوشتند در آن ارزیابی، به صراحت آمده است بر اساس توافق هسته ای تقریبا انجام غنی سازی مخفیانه اورانیوم برای ایران غیرممکن شده است.
در این نامه آمده است« به خاطر کار در کمیته اطلاعات، دیدگاه روشنی درباره برنامه هسته ای ایران- در گذشته و حال- داریم و برهمین اساس مطمئن هستیم این توافق می تواند دست یابی تهران را به بمب اتمی از بین ببرد و برهمین اساس تصمیم داریم از این توافق حمایت کنیم. امیدواریم با کمک ارزیابی های کمیته اطلاعات شما هم بتوانید در این زمینه تصمیم گیری کنید».
در این نامه مخالفان توافق نیز مورد خطاب قرار گرفته اند: میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل توافق جداگانه ای امضا شده است که بر اساس آن آژانس درباره تلاش های گذشته تهران برای ساخت بمب اتمی تحقیق خواهد کرد. بسیاری از قانونگذاران آمریکا به این موضوع که چرا آمریکا از (مفاد) این توافق خبر ندارد، انتقاد داشتند. اما در نامه روز پنج شنبه به افراد بدبین گفته شد باید به خاطر داشته باشند آمریکا اطلاعات ویژه ای درباره فعالیت های گذشته ایران در اختیار دارد و تنها به ارزیابی های بازرسان آژانس تکیه نمی کند.
به نظر می رسد مقامات اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل- که دولتش از منتقدان اصلی توافق هسته ای است- با توافق موافقند چرا که این توافق جامعه بین المللی را به هدفش برای جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح اتمی نزدیک تر می کند. ارزیابی طبقه بندی شده اطلاعات آمریکا می گوید توافق هسته ای امکان دسترسی بیشتر مقامات به اطلاعات مربوط به فعالیت های هسته ای ایران را بیش از گذشته فراهم می کند. در این ارزیابی آمده است به این علت که برای پانزده سال نظارت های شدیدی بر برنامه هسته ای ایران وجود خواهد داشت، امکان فریبکاری تهران کم است.
این روزنامه در ادامه با اشاره به این موضوع که نامه حامیان توافق هسته ای در اواسط مهلت شصت روزه تعیین شده برای بازبینی توافق در کنگره منتشر شده است، می نویسد: احتمالا کنگره تحت کنترل جمهوری خواهان مخالف توافق هسته ای در اواسط ماه سپتامبر به توافق هسته ای رای مخالف خواهد داد. از این رو باراک اوباما رئیس جمهور تصمیم دارد رای کنگره را به منظور حفاظت از توافق وتو کند.
اوباما برای جلوگیری از خنثی شدن حق وتویش در کنگره به یک سوم آراء مجلس سنا و نمایندگان نیاز دارد.

4949

کد N920567

وبگردی