آفتاب
رئیس شورای جشن‌های دهه کرامت:

دهه کرامت دهه تجدید پیمان با ولایت و رهبری است

دهه کرامت دهه تجدید پیمان با ولایت و رهبری است

رئیس شورای هماهنگی جشن‌های دهه کرامت ضمن تشریح برنامه‌های این دهه گفت که دهه کرامت دهه ترویج معارف اهل بیت(ع) و دهه تجدید پیمان با ولایت و رهبری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید سلیمانی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت: نماز جمعه در فرهنگ قرآن از جایگاه بالایی برخوردار است و هم‌وزن حج است. نماز جمعه نمازی است که استخفاف و کوچک شمردن آن نشانه نفاق است.

وی سپس با اشاره به آغاز دهه کرامت از روز یکشنبه گفت: یکی از موضوعاتی که در تاریخ اسلام جایگاه بالایی دارد هجرت در راه خداست و آنچه که موجب پیشرفت و تعالی اسلام شده همین هجرت‌هاست، در تاریخ اسلام سه هجرت از جایگاه بالاتری برخوردارند. هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه، هجرت امام حسین (ع) از مدینه به مکه و از مکه به کربلا و هجرت امام رضا (ع) از مدینه به مرو.

سلیمانی ادامه داد: یکی از آثار هجرت امام رضا (ع) به ایران زمینه سازی آمادگی مردم ایران برای دعوت از امامزادگان است که بعد از هجرت امام رضا (ع) یکی پس از دیگری وارد ایران شدند و در محل‌هایی که مستقر شدند منشا خیر و برکت شدند.

رئیس شورای هماهنگی جشن‌های دهه کرامت همچنین گفت:‌ یکی از این هجرت‌ها، هجرت حضرت معصومه (س) از مدینه به ساوه و بعد قم بود که در وضعیت ایران تاثیر زیادی داشت. به عنوان مثال انقلاب اسلامی از قم آغاز شد و بعدها به یک جریان بزرگ تبدیل شد. هجرت حضرت شاهچراغ از مدینه به ایران نیز یکی دیگر از هجرت‌های مهم بود.

سلیمانی در ادامه به تشریح برنامه‌های دهه کرامت پرداخت و افزود:‌ دهه کرامت از روز یکشنبه با میلاد حضرت معصومه(س) در قم آغاز می‌شود و آغاز رسمی برنامه‌ها از حرم مطهر ایشان خواهد بود که امیدواریم آیت‌الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در این مراسم حضور پیدا کنند.

وی گفت: پنج ذی‌ا‌لقعده نیز بزرگداشت امامزادگان است که سازمان اوقاف قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته و در کلیه امامزادگان به ویژه 350 امامزاده محوری شاهد برگزاری مراسمی خواهیم بود. دو برنامه ملی نیز در دهه کرامت برگزار خواهد شد که شامل بزرگداشت حسین بن کاظم در طبس و هلال بن علی در آران و بیدگل خواهد بود.

او ادامه داد: در روز جمعه نیز شاهد اختتامیه جشنواره شاهچراغ در شیراز خواهیم بود و در پایان دهه کرامت شاهد برگزاری جشن‌های گسترده از سوی آستان قدس رضوی خواهیم بود.

وی گفت: یکی از کارهای خوب در این چند سال برگزاری جشن‌های زیر سایه خورشید به مناسب میلاد امام رضا (ع) است که 200 شهر در داخل و 45 شهر در خارج از کشور از جمله پاکستان، اندونزی، عراق، روسیه، آلمان و هلند میزبان آن خواهند بود.

سلیمانی همچنین به جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) اشاره کرد و افزود: این جشنواره که از سال 82 کلید خورده امروز به یک شبکه بزرگ کشوری تبدیل شده و از مرزهای داخلی نیز عبور کرده است. این جشنواره امسال در 85 شاخه و 200 نقطه از جهان و با میزبانی 77 کشور برگزار خواهد شد.

رئیس شورای هماهنگی جشن‌های دهه کرامت همچنین اعلام کرد که در این دهه بالغ بر 35 هزار مسجد و بقاع متبرکه مشارکت خواهند داشت. همچنین روز 6 ذی القعده به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شده است. این روز مصادف با سالروزی است که یک صهیونیست متعصب به بیت‌المقدس حمله کرد و بعدها مورد اعتراض مسلمان‌ها قرار گرفت. سازمان کنفرانس اسلامی نیز این روز را روز جهانی مساجد نامید که قرار است در دهه کرامت مورد توجه قرار گیرد.

سلیمانی همچنین از مشارکت بازاریان و اصناف در قالب برپایی ایستگاه‌های صلواتی،‌ آذین بندی،‌ اقدامات خیرخواهانه از قبیل کمک به نیازمندان و زندانیان،‌ اعزام مبلغان مذهبی، حضور خودجوش هیأت‌های مذهبی پخش همزمان صلوات خاصه امام رضا (ع) به صورت همزمان از صدا و سیما، حضور 20 هزار کانون فرهنگی مساجد،‌ فعالیت حدود 1500 ستاد محلی، برگزاری ویژه برنامه‌های گسترده برای دانشجویان و اساتید، توجه به مناطق روستایی و مرزی و توسعه جشن‌های کرامت در سایر کشورها خبر داد.

او در بخش پایانی صحبت‌های خود عنوان کرد که در جشن‌های کرامت امسال حدود 700 نفر از چهره‌های پیرو اهل بیت (ع) از پنج قاره و 130 کشور به ایران سفر می‌کنند که حکایت از عزم جدی و جمعی برای ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) در ایران دارد.

انتهای پیام

کد N920505

وبگردی