آفتاب

واکنش فواد معصوم به طرح آمریکا برای تجزیه عراق

واکنش فواد معصوم به طرح آمریکا برای تجزیه عراق

واحد مرکزی خبر نوشت:

رئیس جمهور عراق در واکنش به طرح آمریکا در زمینه تقسیم عراق، تاکید کرد: تقسیم عراق غیر ممکن است چرا که این امر از لحاظ عملی دشوار است و عراق همچنان از لحاظ عملی کشوری غیر فدرال است.

پایگاه اینترنتی روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در شماره امروز خود در گزارشی به قلم حمزه مصطفى وهبه القدسی نوشت: فواد معصوم رئیس جمهور عراق در اظهاراتی به این روزنامه با اشاره به اینکه «مساله تقسیم عراق غیر ممکن است»، گفت: «مساله تقسیم عراق به چند کشور و ایالت مسئله ای است که هنوز هم ابهامات و اشتباهات زیادی در آن است؛ در نتیجه دیدگاه آمریکا در قالب نظریه جو بایدن معاون رئیس جمهور این کشور یا دیگر مسئولان مبنی بر تقسیم کشور به دولت مستقل شیعه، کرد و سنی، امکانپذیر نیست برای اینکه این مسئله از جنبه عملی دشوار است اما بیشتر دیدگاهها به این سمت و سو است که به ایالتهایی در قالب حکومت فدرالی مانند کردستان تقسیم شود».

معصوم افزود: «مسئولان آمریکایی که دائما با آنان دیدار می کنیم، بر یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق تاکید می کنند».
وی گفت: «عراق همچنان از لحاظ عملی ،کشوری غیر فدرال است گر چه قانون اساسی این مساله را تصویب کرده است».

معصوم درباره اظهارات ژنرال ریموند اودیرنو رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که دوره ریاستش رو به پایان است، مبنی بر اینکه عراق به تنهایی قادر به مقابله با داعش نیست و راه حل همان تقسیم عراق است ، گفت: «تشکیلات داعش همچنان خطری بزرگ برای عراق و منطقه است و با وجود اینکه حملات هوایی از نظر تاثیرگذاری بر این دشمن، بسیارخوب است اما ما همچنان نیروی زمینی کافی برای نابودی کامل این تشکیلات در اختیار نداریم که این مستلزم آن است که همه کشورهای منطقه در کنار عراق قرار بگیرند چرا که این خطر همه را تهدید می کند».

الشرق الاوسط نوشت: پیش تر ژنرال ریموند اودیرنو، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که دوره ریاستش رو به پایان است، گفته بود تحقق آشتی و حل اختلافات میان شیعیان و سنی ها در عراق، مشکل را تشدید کرده است. وی گفت: تقسیم عراق چه بسا تنها راه حل برای پایان دادن به درگیریهای فرقه ای باشد که عراق را هدف قرار داده است.

رئیس جمهور عراق در پاسخ به این سئوال که آیا حیدر العبادی نخست وزیر عراق با شما قبل از اجرای اصلاحات اخیر مشورت کرده است، تصریح کرد: «با من مشورت نکرده و من از رسانه ها متوجه موضوع شدم اما فورا از این مسئله حمایت کردم زیرا ما به اصلاحات زیادی نیاز داریم».

5252

کد N920377

وبگردی