آفتاب

به‌صدا درآمدن ناقوس نابودی باغ‌های شیراز

به‌صدا درآمدن ناقوس نابودی باغ‌های شیراز

معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز اعتقاد دارد که ناقوس نابودی باغ‌های این کلان‌شهر، به صدا در آمده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی فارس،«رمضان امینی» دیروز(پنج‌شنبه 22 مردادماه) در جلسه‌ی طرح راه‌اندازی مرکز کنترل و پایش سلامت، بهداشت و محیط‌زیست شهری در شیراز گفت: دبی و حجم آب قنات‌های قصردشت از 3000 لیتر در ثانیه در سال 70 به 300 لیتر در ثانیه رسیده است و روز به‌روز هم از میزان آن کاسته می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به مصرف بی‌رویه آب و هدر دادن آن هم‌چنین شرایط آب و هوایی با مشکل کم‌آبی مواجه هستیم و وقتی آب نباشد دیگر نه سلامت معنا پیدا می‌کند و نه نظافت و نه حیات و زندگی.

امینی تصریح کرد: بسیاری از درختان در خیابان‌های مختلف شهر شیراز از طریق جوی آب آبیاری می‌شوند اما تهدیداتی از ناحیه بعضی از صنوف به‌علت رعایت نکردن اصول و ریختن ضایعات خود در جوی آب و باغچه‌ها آنها را با خطر خشک شدن مواجه کرده است.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر امکان خرید هر چیزی باشد امکان خرید زمان وجود ندارد و یک درخت ناچاراً باید در گذر زمان رشد کند و درختی که چندین سال عمر دارد اگر خشک شود، جبران این ضایعه بسیار دشوار و گاه غیرممکن است.

معاون شهردار شیراز گفت: برخی صنوف درختان بزرگ را برای آن‌که تابلوهای مغازه‌هایشان دید بهتری داشته باشد، خشک یا قطع می‌کنند، اگرچه اثبات این موضوع، موجب برخورد قانونی و شدید با فرد متخلف شده و می‌شود، اما جریمه کسی که درختی را می‌خشکاند، آن درخت را زنده نخواهد کرد.

امینی با بیان این‌که در شهر شیراز 1600 کیلومتر شبکه‌ی فاضلاب ایجاد شده و بیش از 1200 کیلومتر دیگر باقی‌مانده است، رهاسازی فاضلاب و بوی نامطبوع ناشی از آن را تهدیدی جدی برای ساکنان جنوب و شرق شیراز برشمرد و خاطرنشان کرد: باید موارد ناایمن شهر به‌شکلی کامل شناسایی و راهکار مقابله با آنها به‌دقت تدوین شود.

او با یادآوری این‌که مراحل پیوستن شهر شیراز به جامعه ایمن در دستور کار قرار دارد، گفت: جمع‌آوری متکدیان و معتادان متکدی، لوله‌گذاری کانال‌های روباز و بسیاری دیگر از اقدامات در راستای بهبود محیط شهری و ارتقا ایمنی است.

معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز گفت: محیط شهری روز به روز از جنبه‌های مختلف و به دست افراد، آگاهانه و یا نا آگاهانه در حال تهدید است. صنعت و معدن و کارگاه‌های کوچک و بزرگ نقش بسیار زیادی در تغییرات آب و هوا و سالم‌سازی محیط دارند و توسعه شهرها و افزایش جمعیت شهرنشینی و توسعه صنایع و کارگاه‌ها و افزایش خودروها باعث ایجاد معضلات بهداشتی و زیست‌محیطی شده است.

معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز در خصوص اجرای طرح راه‌اندازی مرکز کنترل و پایش سلامت، بهداشت و محیط‌زیست شهری نیز گفت: همکاری بین بخشی دستگاه‌های عضو در بخش‌های مختلف اعم از فرهنگسازی، ایمنی، محیط‌زیست و دیگر دستگاه‌ها می‌تواند کمک شایانی به ایجاد محیطی مطلوب برای شهروندان به‌دنبال داشته باشد.

امینی تصریح کرد: بیش از 90 درصد اقدامات شهرداری در راستای همین هدف است، جمع‌آوری روزانه بیش از 1000 تن زباله، 8000 تن خاک و نخاله، مبارزه با حیوانات موذی، مباحث حمل و نقل و ترافیک و زیباسازی شهر همه و همه با هدف سالم‌ و با نشاط کردن محیط شهری انجام شده و می‌شود.

انتهای پیام

کد N920240

وبگردی