آفتاب

ریکاوری با حمام آب سرد تاثیر ورزش را کاهش می‌دهد

ریکاوری با حمام آب سرد تاثیر ورزش را کاهش می‌دهد

بسیاری از ورزشکاران معتقدند که حمام آب سرد بعد از ورزش برای ریکاوری بدن مفید است اما بررسی‌های جدید خلاف این مساله را ثابت کرده است.

به‌ گزارش ‌ایسنا‌، محققان دانشگاه کوئینزلند با انجام بررسی‌هایی بر روی ورزشکاران به اطلاعات جدیدی درباره استفاده از آب سرد برای خنک کردن بدن بعد از ورزش دست پیدا کرده‌اند. نتایج این تحقیقات در مجله "فیزیولوژی" منتشر شده است.

در این بررسی‌ها از 21 مرد فعال خواسته شد تا دو روز در هفته‌ به مدت 12 هفته‌ ورزش‌های قدرتی انجام دهند. نیمی از این افراد به مدت 10 دقیقه بعد از ورزش حمام آب سرد گرفتند و نیم دیگر بدن خود را با انجام فعالیت آرام بر روی دوچرخه ثابت، خنک کردند. بعد از 12 هفته‌ میزان قدرت و حجم عضلات این افراد اندازه‌گیری شد. در بررسی‌های دیگر از این افراد نمونه بافت عضلانی گرفته شد.

بررسی‌ها نشان داد که استفاده از آب سرد برای خنک کردن بدن بعد از انجام ورزش به تدریج از سرعت قدرتمند شدن و حجیم شدن ماهیچه‌ها می کاهد. بنا‌بر‌این افرادی که از حمام آب سرد استفاده می‌کنند کمتر شاهد تاثیر ورزش بر روی عضلات خواهند بود.

هنوز کاملا مشخص نیست که چرا حمام آب سرد بعد از ورزش چنین تاثیری دارد، اما یکی از علت‌هایی که به نظر می‌رسد تاثیرگذار باشد کاهش جریان خون بر اثر سرما است.

انتها‌ی‌ پیا‌م
کد N920166

وبگردی