آفتاب
امیرعبداللهیان در واکنش به اظهارات رییس ستاد ارتش آمریکا:

سیاست‌های غلط آمریکا عامل مشکلات جدی در عراق است

سیاست‌های غلط آمریکا عامل مشکلات جدی در عراق است

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات مداخله جویانه رییس ستاد ارتش آمریکا و ادعای وی مبنی بر این که «تجزیه، به احتمال زیاد تنها راه حل برای حل بحران طایفه‌ای در عراق است»، تاکید کرد: ایران از وحدت ملی و تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کند.

حسین امیر عبداللهیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ادامه داد: نظام سیاسی عراق بر مبنای قانون اساسی این کشور به روشنی تعریف شده است و این اظهارات مقام ارشد نظامی آمریکا تحریک‌آمیز و مغایر مسیر صلح و امنیت در عراق و منطقه و حتی در تعارض با مواضع سیاسیون کشورش است.

این دیپلمات عالی رتیه کشورمان با بیان این که بدون تردید بحران و مشکلات عراق با تجزیه این کشور بیشتر خواهد شد، تصریح کرد: مداخلات و سیاست‌های غلط آمریکا در منطقه و عراق، عامل بروز مشکلات جدی در این کشور است.

وی در پایان این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: در صورت وجود اراده جدی بین المللی برای مبارزه با تروریسم، مردم و رهبران فهیم سیاسی و دینی عراق بخوبی قادر به حل مشکلات کشورشان خواهند بود.

براساس گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، رئیس ستاد ارتش آمریکا در اظهاراتی جنجال برانگیز مدعی شد که به احتمال زیاد تنها راه حل بحران طایفه‌ای در عراق تجزیه این کشور است.

ژنرال ریموند اودیرنو، رئیس ستاد ارتش آمریکا که قرار است امروز (جمعه) به طور رسمی بازنشسته شود، در جمع خبرنگاران در خصوص چشم انداز آتی درگیری‌های قومی-مذهبی در عراق گفت: به نظر من ایجاد صلح بین شیعه و سنی در عراق روز به روز سخت‌تر می‌شود و من اعتقاد دارم عراق در آینده شبیه به آنچه که ما در گذشته شاهد آن بودیم، باقی نخواهد ماند.

وی درخصوص احتمال تجزیه عراق گفت: این امر به شرایط منطقه و تصمیم شخصیت‌های سیاسی بستگی دارد و من نمی‌دانم که این امر چگونه محقق می‌شود، اما می‌دانم که احتمال آن وجود دارد و ممکن است تقسیم عراق تنها راه برای پایان کشمکش‌های قومی-مذهبی باشد.

اودیرنو در حالی از تقسیم عراق به عنوان راه حل پایان کشمکش‌های مذهبی در این کشور سخن می‌گوید که بنابر اعتقاد بیشتر کارشناسان و حتی مسئولان آمریکایی دخالت نظامی آمریکا در عراق در سال 2003 یکی از مهمترین و شاید تنها عاملی است که عراق امروز به چنین مشکلاتی دچار شده است.

همچنین شبکه خبری المیادین عصر روز پنجشنبه اعلام کرد: حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق به سخنان «ژنرال ریموند اودیرنو» رئیس ستاد ارتش آمریکا در مورد تجزیه عراق واکنش نشان داده است.

العبادی گفته است: سخنان رئیس ستاد ارتش آمریکا در مورد تجزیه عراق غیر مسئولانه است و نشان از عدم اطلاع وی از واقعیت عراق دارد.

انتهای پیام

کد N920106

وبگردی