آفتاب

اسپوتنیک از نبرد بین نتانیاهو و دستگاه اطلاعاتی اسرائیل بر سر توافق پرده برداشت

اسپوتنیک از نبرد بین نتانیاهو و دستگاه اطلاعاتی اسرائیل بر سر توافق پرده برداشت

واحدمرکزی خبر نوشت:

خبرگزاری اسپوتنیک نوشت مخالفت افراطی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با توافق هسته ای قدرت های بزرگ با ایران موجب ناخرسندی محافل اطلاعاتی و سیاسی اسرائیل شده است. 

اسپوتنیک در گزارشی به قلم عامر راشد نوشت؛ موضع نخست وزیر اسرائیل در خصوص توافق شش قدرت جهان با ایران نه فقط با مخالفت گسترده محافل سیاسی اسرائیل مواجه شد بلکه محافل بلندپایه نظامی و اطلاعاتی اسرائیل نیز از این رفتار نتانیاهو انتقاد کردند. تحلیلگران می گویند چنین پدیده ای، امنیت اسرائیل را به شکلی خطرناک تحلیل می برد.
سیاست خصمانه بنیامین نتانیاهو در برابر توافق با ایران با اعلام انزجار و محکومیت شماری از سیاستمداران و سران احزاب در اسرائیل مواجه شد به ویژه آن که چنین سیاستی، روابط اسرائیل با آمریکا را به شکلی بی سابقه تهدید می کند و ممکن است روابط دوستانه بین واشنگتن و تل آویو را به خصومت تبدیل کند.
سیاستمداران اسرائیلی مخالف مواضع نتانیاهو در قبال ایران، او را به واقعگرا نبودن در ارزیابی توافق از جنبه های مختلف، و متوسل شدن به هراس افکنی،‌ و جدال با دولت آمریکا و شخص باراک اوباما رئیس جمهور این کشور متهم می کنند که موجب شد اوباما چند روز پیش در سخنانی بی سابقه بگوید: «به یاد نمی آورم رهبری خارجی در سیاست داخلی آمریکا به شکلی مداخله کرده باشد که اکنون نتانیاهو در مسئله توافق هسته ای با ایران مداخله می کند».
رویارویی بین رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل در حال تشدید شدن است و یکی از نشانه های آن نیز لحن تند اوباما در انتقاد از لابی یهودی در آمریکا است که از اسرائیل حمایت می کند. به نوشته روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارنوت، اوباما از جوامع یهودی مقیم آمریکا که اواخر هفته گذشته با نمایندگان آنان در کاخ سفید دیدار کرد خواست لابی حامی اسرائیل در آمریکا (آیپک) از انتشار دروغ و ادعاهای ساختگی برضد توافق با ایران خودداری کند.
در همین حال، نخست وزیر اسرائیل به تلاش بی وقفه برای بسیج کردن نمایندگان کنگره در جهت مخالفت با توافق هسته ای با ایران ادامه می دهد. او که نهم اوت با شماری از اعضای حزب دموکرات در مجلس نمایندگان دیدار و مخالفت خود را با توافق هسته ای اعلام کرد قصد دارد این هفته نیز نشستی با اعضای جمهوری خواه کنگره به همین منظور برگزار کند.
علاوه بر این، محافل داخلی اسرائیل بر سر ارزیابی توافق بین ایران و گروه 1+5 و ارتباط آن با روابط آمریکا و اسرائیل دچار اختلاف نظر شده اند. به تازگی منابع بلندپایه اسرائیلی اطلاعاتی را فاش کردند که نشان می دهد بنیامین نتانیاهو ارزیابی دستگاه های اطلاعاتی اسرائیل را درباره توافق هسته ای با ایران نادیده گرفته است. سران دستگاه اطلاعاتی به ویژه ژنرال هرتسی لیوی رئیس شعبه اطلاعات و سرتیپ ایلی بن مایر رئیس بخش تحقیقات در دستگاه اطلاعات نظامی اسرائیل در همدستی آشکار با نتانیاهو مانع انتشار این گزارش شده اند. این گزارش نشان می دهد در اسرائیل بسیاری از حقایق درباره توافق هسته ای با ایران، از نظرها دور نگه داشته می شود.
عمیر اورون تحلیلگر سیاسی روزنامه هاآرتص معتقد است رویارویی بین نتانیاهو و اوباما بر سر توافق هسته ای با ایران موجب می شود اسرائیل از اطلاعات جاسوسی آمریکا محروم شود که برای فعالیت دستگاه اطلاعات نظامی اسرائیل حیاتی است. به عقیده اورون، نتانیاهو حاضر است این اطلاعات باارزش را از دست بدهد تا با تعدادی از اعضای دموکرات مجلس سنا او را بر رئیس جمهورشان ترجیح دهند.
منابع آگاه در اسرائیل اخیرا اطلاعاتی را منتشر کرده اند که نشان می دهد ارزیابی های متخصصان اطلاعاتی اسرائیل با اطلاعاتی که نتانیاهو و وزیر دفاع کابینه او ارئه می کنند بسیار تفاوت دارد. اداره تحقیقات در دستگاه اطلاعات نظامی اسرائیل معتقد است توافق با ایران نکات مثبت زیادی دارد و این ارزیابی خود را به مقامات بلندپایه اسرائیلی ارائه کرده است ولی این ارزیابی در محافل سیاسی و نظامی و امنیتی مورد توجه قرار نگرفت زیرا دروغ بودن ادعاهای نتانیاهو را درباره توافق هسته ای با ایران نشان می دهد. تحلیلگران اسرائیلی معتقدند نتانیاهو و سران ارتش او با نادیده گرفتن ارزیابی محافل کارشناسی در دستگاه اطلاعاتی اسرائیل، هزینه سنگینی بر اسرائیل تحمیل خواهند کرد.

4949

کد N920009

وبگردی