آفتاب
محسنی اژه‌ای:

عملکرد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال‌های اخیر بسیار موفق بوده است

عملکرد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال‌های اخیر بسیار موفق بوده است

عملکرد سازمان ثبت در سال‌های اخیر بسیار موفق بوده و علیرغم وجود برخی کمبودها در مقایسه با گذشته موفقیت‌های این سازمان کاملا محسوس می‌باشد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه در گردهمایی مدیران کل ستادی و استانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مشهد با اعلام این مطلب گفت: جا دارد به مسئولین و کارکنان این سازمان تبریک بگوئیم چرا که حرکت جهادی، خلاقیت و کوشش هماهنگ در همه بخش‌های آن جهت ارتقاء و خدمت رسانی به مردم، ارائه گسترده خدمات و تغییر فرآیندهای سنتی آن امروز کاملا مشهود است.

وی با اشاره به شتاب خوب سازمان ثبت در ایجاد بانک‌های اطلاعاتی افزود: در سال 93 حدود 58 میلیون خدمت از سوی این سازمان به مردم ارائه شده که 48 میلیون آن به صورت الکترونیکی بوده است و البته هنوز جا دارد که در این راستا تلاش های دیگری صورت گیرد.

معاون اول قوه قضائیه در خصوص برخی خلاءهای قانونی و کم‌کاری برخی از دستگاه‌هایی که نتیجه حرکت کند آنها بر روند فعالیت‌های سازمان ثبت تاثیر گذاشته و مشکلاتی را به دستگاه قضایی تحمیل می‌نماید، خواستار پیش قدم شدن این سازمان در ارائه طرح ها و پیشنهادات موثر جهت رفع خلاءهای قانونی و اداری در این زمینه گردید.

سخنگوی قوه قضائیه ضمن درخواست از همه دستگاه‌ها و رسانه‌ها بویژه رسانه ملی خواست در یاری رسانی به دستگاه قضایی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اشاعه آثار مثبت سند رسمی اظهار داشت: باید امتیازات تنظیم سند رسمی آنقدر زیاد باشد تا هیچکس به سمت سند عادی نرود و برای استفاده از سند عادی محدودیت های زیادی ایجاد گردد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با تقدیر از فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه قانون جامع حدنگار (کاداستر) و قدم های بزرگ برداشته شده در این زمینه افزود: در بسیاری از طرح‌ها و فعالیت‌ها از جمله تکمیل برنامه‌های حدنگار به هماهنگی کامل با سایر دستگاه‌ها وجود دارد و اگر لازم شد باید از طریق تفاهم نامه و یا وضع قوانین مورد نیاز در این زمینه اقدام گردد.

وی در خصوص شتاب علمی کشور و مواجهه با خلاقیتها، ابتکارات و ابداعات و لزوم مدیریت صحیح در بخش مالکیت‌های صنعتی نیز افزود: باید وظایف دستگاه های مختلف در تثبیت مالکیت‌های صنعتی به صورت شفاف برای جامعه تبیین شود تا کم کاری برخی دستگاه‌ها بر فعالیت سایر دستگاهها خدشه وارد نکند.

تویسرکانی، معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در این گردهمایی با اشاره به فعالیت بیش از یکصد ساله این سازمان مهم حاکمیتی گفت: سازمان ثبت در گذشته متناسب با حجم فعالیت‌هایش توسعه پیدا نکرده و تحولات آن سنخیتی با نیازهای رو به تغییر جامعه نداشته است و این امر آسیب‌ها و نقص‌های جدی در خدمت رسانی به متقاضیان به وجود آورده بود.

وی افزود: شرایط و وضعیت امروز اقتضا می کند با درک درست از منابع موجود بیشترین بهره‌وری را از امکانات در اختیار سازمان داشته باشیم که این امر در حوزه اعمال مدیریت درست و استفاده صحیح از منابع و فرآیند کنترل و نظارت معنا پیدا می‌کند.

وی با انتقاد از اقدامات در حال انجام در راستای تقویت سند عادی و تضعیف نقش و جایگاه سند رسمی که آسیب های فراوانی به جامعه وارد می نماید گفت: بحث عدم پذیرش دعوا علیه سند رسمی در محاکم یک صراحت قانونی است و در مقاطعی متاسفانه به نحوی عمل شده که به جای آسیب شناسی عواملی که باعث توسعه معاملات عادی شده، با تشدید این آسیب ها مشکلات زیادی را به بار آورده است.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه ثبت رسمی در سیاست های کلی برنامه ششم توسعه، خواستار توجه جدی همه بخشها بویژه مجلس و دولت در تنظیم برنامه ششم نسبت به توسعه ثبت رسمی در کشور شد و اظهار داشت: در حوزه اصلاح فضای کسب و کار دستگاههای متعددی دخیل هستند لکن در میان این دستگاه‌ها، سازمان ثبت در وضعیتی کاملا برتر و بالاتر از سایر دستگاه‌ها از منظر ارزیابی‌های صورت گرفته و گزارش‌های بین المللی قرار دارد.

معاون رئیس قوه قضائیه با اعلام اینکه در حوزه ثبت شرکت‌های تجاری و همچنین ثبت مالکیت‌های صنعتی، علائم تجاری و طرح‌های صنعتی نیز این سازمان در وضعیتی مطلوب و همسنگ کشورهای پیشرفته قرار گرفته است افزود: گاهی برخی ناعادلانه، ناکارآمدی بعضی از دستگاه‌های دیگر دخیل در این زمینه را به نام سازمان ثبت نوشته و این ظلم بزرگی به فعالیت‌های صورت گرفته در این سازمان است.

تویسرکانی با اشاره به تحولات صورت گرفته و بهره‌گیری از سامانه‌های الکترونیکی در این سازمان اظهار داشت: در گذشته شاید کنترل یک واحد ثبتی سخت و زمان بر بود، اما امروز نه تنها واحدهای ثبتی از طریق سیستم‌ها کنترل می‌شوند بلکه اقدامات دفاتر اسناد رسمی هم قابل کنترل و ارزیابی شده و طبیعی است که در این نظارت و کنترل می‌توانیم در جهت رفع آسیب‌ها اقدام کنیم.

وی ادامه داد: البته این آسیب‌ها در نظام اداری کشور متوجه یک سازمان یا قوه نیست و هر سازمانی که با مراجعات متعدد مردمی مواجه است، از این طریق تهدید می‌شود که خوشبختانه این تهدید با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سازمان ثبت تا حد زیادی مرتفع شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حذف کاغذ در بسیاری از فرآیندهای خدمات ثبتی گفت: به عنوان مثال امروز تمامی مکاتبات بین دادگستری و واحدهای ثبتی و همچنین بین ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی به صورت سیستمی انجام می‌شود که با این اقدام و با حذف مراجعات حضوری انبوه، زمینه بروز تخلفات زیاد از جمله جعل در مکاتبات از بین رفته است.

انتهای پیام

کد N919847

وبگردی