آفتاب

ظریف در گفتگو با روزنامۀ السفیر علت تعویق سفر به ترکیه را گفت

ظریف در گفتگو با روزنامۀ السفیر علت تعویق سفر به ترکیه را گفت

ایرنا نوشت:

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با تشریح دلیل تعویق سفرش به ترکیه ، گفت که دوستان سعودی باید حقایق را ببینند.

به گزارش ایرنا، ظریف در جریان دومین سفرخود به لبنان در مقام وزیر امور خارجه دولت یازدهم ایران در گفت وگو با روزنامه لبنانی السفیر و در پاسخ به سئوالی، زمان سفر به لبنان وعدم امکان دیدار با مقامات ترکیه در یک زمان کوتاه را علت تعویق سفرش به ترکیه اعلام کرد.

ظریف قرار بود قبل از ورود به لبنان به ترکیه سفر کند اما این سفر به زمانی دیگر موکول شد.

وی اظهارداشت: باید برای ملاقات با آقای تمام سلام نخست وزیر در زمان برنامه ریزی شده به لبنان می آمدم زیرا وی روز چهارشنبه به دلیل سفر به اردن نمی توانست در بیروت حضور داشته باشد.

وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد:رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در استانبول و احمد داود اوغلو نخست وزیر و مولود جاویش اوغلو وزیر خارجه نیز در آنکارا بودند و امکان نداشت که این سه ملاقات در یک زمان کوتاه صورت گیرد.
ظریف تصریح کرد: هفته آینده به ترکیه سفر می کنم و البته نباید فراموش کرد برای من سفرهای زیادی برنامه ریزی شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا ترک ها از توافق هسته ای خرسند هستند؟، گفت: بله آنها از صمیم قلب خوشحال و خرسند هستند و امیدوارم که همه کشورهای منطقه از این توافق خوشحال و خرسند باشند.

وزیر امور خارجه ایران افزود: بله به جز بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی همه باید از این توافق هسته ای خوشحال باشند.
ظریف تاکید کرد که تهران خواستار افزایش همکاری ها و تلاش ها برای تامین خیر منطقه و ملت های آن است و امیدواریم حل پرونده هسته ای تاثیرات مثبتی برپرونده های منطقه داشته باشد.
وی اظهارداشت: معتقدیم موضوع هسته ای یک موضوع حاشیه ای بود و حل شد اما مسئله حقیقی و اساسی به این منطقه تعلق دارد و به همین دلیل امیدواریم همه تلاش ها برای تامین منافع ملت های منطقه به کار گرفته شود.

** دوستان سعودی باید حقایق را ببینند

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سئوال السفیر، آیا دیپلماسی لبخند را که در مذاکرات هسته ای استفاده کردید، در گفت وگو با همسایگان مانند عربستان هم به کار می برید؟، تاکید کرد: ما به دوستان خود در این منطقه از صمیم قلب لبخند می زنیم.

ظریف خاطرنشان کرد: معتقدیم دوستان سعودی ما نیاز دارند حقایق را ببینند ، ما با مشکلات زیادی مواجه شده و آنها را تحمل کرده ایم ، ما ازهمسایگان خود رنج های بزرگی را دیده ایم.

وی تصریح کرد: ما هرگز به صدام حسین علیه سعودی ها کمک نکردیم بلکه برعکس آنها بودند که از صدام در جنگ علیه ما حمایت کردند.

وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر سه شنبه در راس هیاتی و در اولین ایستگاه از دور دوم سفرهای منطقه ای خود بعداز توافق هسته ای با گروه 1+5 برای دیدار و گفت وگو با مقامات رسمی و حزبی لبنان وارد بیروت پایتخت این کشور شد و عصر چهارشنبه بیروت را به مقصد دمشق پایتخت سوریه ترک کرد.

ظریف در مدت حضور خود در بیروت با نبیه بری رییس مجلس ، تمام سلام نخست وزیر، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله، سمیر مقابل وزیر دفاع ، جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان به طور جداگانه دیدار و گفت وگو کرد.

وی همچنین علاوه بر دیدار با مسئولان گروه های مقاومت فلسطینی مقیم لبنان در چند کنفرانس خبری بعداز دیدارها و به ویژه کنفرانس خبری مشترک با همتای لبنانی خود در باره اهداف این سفر و مسائل منطقه و جهان سخن گفت.
ظریف در دهه سوم دی ماه سال 1392 نیزبه عنوان وزیر امور خارجه دولت یازدهم ایران به لبنان سفر کرده است.

5252

کد N919663

وبگردی