آفتاب
سفیر ایران در اسلام آباد به ایسنا خبرداد:

افزایش همکاری‌های ایران و پاکستان جهت ارتقای امنیت مرزها

افزایش همکاری‌های ایران و پاکستان جهت ارتقای امنیت مرزها

سفیر کشورمان در پاکستان با بیان این‌که «ایران آمادگی خود را برای تامین فوری نیازهای پاکستان اعلام کرده است» گفت: زمینه‌های تقویت همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های اقتصادی منطقه‌ای فراهم شده است.

علیرضا حقیقان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) بااشاره به سفرهای منطقه ای وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: سفر آقای ظریف به پاکستان با هدف تبادل نظر و بررسی راه های گسترش و تقویت همکاری ها بین دو کشور و همچنین تبادل نظر در خصوص برخی مسایل منطقه ای انجام خواهد شد .

وی ادامه داد: آقای ظریف در این سفر قرار است علاوه بر دیدار و گفت‌وگو با آقای سرتاج عزیز، با آقای نواز شریف نخست وزیر و رؤسای مجالس ملی و سنا ملاقات کند.

تلاش برای افزایش ظرفت مبادلات تهران-اسلام آباد

وی با اشاره به فضای مثبت ایجاد شده پس از مذاکرات هسته ای ایران، افزود: توافق هسته ای کشورمان و گروه کشورهای 1+5 فرصتهای جدیدی را برای تقویت همکاریهای اقتصادی و تجاری بین ایران و پاکستان فراهم کرده است و با توجه به ظرفیت ها و امکانات و توانمندیهای دو کشور، طرفین در تلاش هستند حجم مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور را به صورت جهش و فوری و به میزان قابل توجهی در آینده نزدیک افزایش دهند.

سفیر کشورمان در پاکستان ادامه داد: علاوه براین شرایط جدید بوجود آمده، زمینه های تقویت همکاریهای دو کشور در سازمانهای اقتصادی منطقه ای از جمله اکو و گروه کشورهای دی-8 را هم فراهم کرده است.

فراهم بودن زمینه های تسریع اتمام خط لوله گاز ایران و پاکستان

وی در رابطه با وضعیت خط لوله گاز بین ایران و پاکستان گفت: خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان یکی از مهمترین طرحهای موجود بین دو کشور است. این خط در سمت ایران تا نزدیکی های مرزها دو کشور احداث شده و انتظار می رود با توجه به فضای جدید بوجود آمده در اثر توافق هسته ای کشورمان طرف پاکستانی در احداث این خط در خاک خود تسریع نماید.

پتانسیل بالای ایران در صادرات برق به پاکستان

وی ادامه داد: ایران در زمینه صادرات برق از پتانسیل و توانمندی بالایی برخوردار است و لذا آمادگی اجرای طرحهای مختلف صادرات برق به پاکستان را دارد و در حال حاضر هم 76 مگا وات برق به مناطق مرزی ایالت بلوچستان صادر می نمایم و قرار است بزودی این میزان به یکصد مگا وات افزایش یابد. همچنین یک پروژه یکصد مگا واتی صادرات برق به منطقه گوادر را هم در دست اجرا دارد.

حقیقیان با بیان این‌که «امکان صادرات برق به پاکستان را داریم» خاطر نشان کرد: مطالعات امکان سنجی یک طرح یک هزار مگاواتی برای صادرات برق به پاکستان و اتصال آن به شبکه سراسری این کشور مهم به اتمام رسیده و در حال در دستور کار دو کشور قرار دارد.

برگزاری سومین نشست کمیسیون مشترک تجارت مرزی در زاهدان

وی در رابطه با تلاش های ایران و پاکستان جهت ارتقاع سطح امنیت مرزهای دوکشور این طور تضیح داد که: در راستای همکاری های اقتصادی و تجاری مرزی و همچنین توسعه همکاریهای استانی بین دو کشور، ایجاد بازارچه های جدید مرزی و گشایش گذرگاه های جدید در مناطق مرزی در دستور کار قرار دارد و قرار است در آینده نزدیک سومین نشست کمیسیون مشترک تجارت مرزی در زاهدان برگزار گردد.

وی در پایان با اشاره به زمینه های همکاری تهران-اسلام آباد گفت: ایران با توجه به شرایط جدید بوجود آمده در پی توافق هسته ای و همچنین فضای دوستانه حاکم بر روابط دو کشور، آمادگی خود را برای تامین فوری نیازمندیهای پاکستان در زمینه های نفت –گاز –فرآورده های نفتی و پتروشیمی اعلام کرده و این موارد هم اکنون در دست پیگیری طرفین قرار دارد.

گفت‌وگو از خبرنگارایسنا: آزاده تهرانی

انتهای پیام

کد N919450

وبگردی