آفتاب

دیدار ظریف با مقام‌های پاکستانی برای ایجاد آرامش در منطقه

دیدار ظریف با مقام‌های پاکستانی برای ایجاد آرامش در منطقه

معاون سیاسی اداره دوم غرب آسیا وزارت امور خارجه به تشریح سفر وزیرامورخارجه کشورمان به اسلام آباد و دیدارهای وی با مسئولان این کشور پرداخت.

عباس اسکندری کارشناس ارشد و معاون سیاسی اداره دوم غرب آسیا وزارت امور خارجه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با اشاره به آغاز دور دوم سفرهای وزیر امور خارجه کشورمان به منطقه به بررسی این سفر و دیدار وی با مسئولان پاکستانی پرداخت.

وی خاطر نشان کرد: آقای ظریف درچارچوب روابط همسایگی که به خودی خود مهمترین عامل و انگیزه روابط در حوزه سیاست خارجی است، به کشور پاکستان سفر خواهد کرد.

اسکندری با بیان اینکه این سفر در قالب دور تازه‌ای از سفرهای منطقه‌ای وزیر امور خارجه کشورمان به برخی از کشورهای منطقه صورت می گیرد،افزود: به واسطه همین امر این سفر اهمیت بیشتری خواهد داشت، به ویژه اینکه توسعه همکاری با کشورهای مسلمان همسایه، بخش مهمی از استراتژی سیاست خارجی کشورمان را تشکیل داده و جناب وزیر نیز در این رابطه بسیار کوشا بوده و انگیزه مضاعفی دارد.

معاون سیاسی اداره دوم غرب آسیا وزارت امور خارجه با اشاره به سفر ظریف و هیئت همراه او به اسلام آباد گفت: سفر وزیر امور خارجه به اسلام آباد در بامداد روز 5 شنبه صورت می‌گیرد و ایشان در مدت کوتاهی که در این کشور هستند، براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، با آقای نواز شریف نخست وزیر پاکستان، سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و سیاست خارجی نخست وزیر پاکستان که در حقیقت متولی اصلی دستگاه سیاست خارجی پاکستان است، آقای ایاز صادق، رئیس مجلس ملی پاکستان و آقای رضا ربانی رئیس مجلس سنای پاکستان دیدار و مذاکره خواهند داشت.

وی ادامه داد: همانطور که در اظهارات بسیاری از مقامات و نمایندگان پارلمان و کارشناسان سیاسی پاکستانی نیز منعکس شده، توسعه مناسبات همه جانبه میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان به عنوان دو کشور همسایه با 900 کیلومتر مرز مشترک و حجم کثیری از موضوعات و زمینه های همکاری، برای پاکستان و ایران ضرورتی غیر قابل انکار و در شرایط کنونی پسا توافق اهمیت دو چندانی دارد.

این کارشناس ارشد وزارت خارجه تاکید کرد: البته دو کشور به دلیل اشتراک در حوزه تمدنی واحد، اشتراکات دینی، فرهنگی، زبانی، قومی و زمینه‌های اقتصادی به صرفه، همواره در ارتباطی دوستانه با هم بوده‌اند. ولی هم اکنون این روابط در شأن دو ملت با تاریخ مشترک و روابط گسترده که بین آنها برقرار بوده، نیست.

اسکندری گفت‌وگو درباره مهمترین زمینه‌های همکاری در روابط دو جانبه را یکی از محورهای اصلی مذاکرات ظریف در سفر به اسلام آباد دانست و خاطرنشان کرد: پاکستان برای توسعه اقتصادی به شدت به منابع واردات انرژی نیازمند است و در حقیقت در این زمینه اکنون در وضعیت بحرانی قرار دارد.

وی در مورد افزایش سطح صادرات گاز ایران به پاکستان نیز این طور توضیح داد که:ایران به لحاظ جغرافیایی و مرز مشترک دو کشور که فاصله انتقال انرژی را کاهش می دهد، بهترین تامین کننده انرژی پاکستان شناخته شده است. انتظار می رود تکمیل خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان( IP)، افزایش صادرات برق ایران به پاکستان، از سرگیری صادرات نفت، توسعه بازارچه های مرزی، انجام پروژه‌های مشترک تامین انرژی در داخل پاکستان، صادرات خدمات و... در مذاکرات طرفین مطرح شود.

اسکندری ادامه داد:مهمترین موضوع در روابط اقتصادی دو کشور که با توافقات اخیر ایران با کشورهای 1+5 امید حل و فصل آن بیش از گذشته می رود، تفاهم درباره انتقال پولی و روابط بانکی به منظور تسهیل تجارت و همکاری‌های مختلف پیش روست.

معاون سیاسی اداره دوم غرب آسیا وزارت امور خارجه در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به برخی نا امنی‌ها در مرز ایران و پاکستان افزود: با توجه به بروز این ناامنی‌ها در مرزهای مشترک دو کشور توسط گروهک های معاند تروریستی که دست نشانده جریان منطقه ای تفرقه و تکفیر هستند، آقای ظریف در این خصوص هم با مقامات پاکستانی گفت‌وگو خواهد کرد. خوشبختانه موافقتنامه امنیتی دو کشور مدتی پیش مراحل قانونی خودش را طی کرده و می‌تواند مبنای مناسبی برای حل و فصل این مشکل در نظر گرفته شود.

وی گفت‌وگو درباره مسایل منطقه‌ای را نیز بخش اصلی رایزنی‌های ظریف در اسلام آباد با مقامات پاکستانی دانست و خاطرنشان کرد: هر دو کشور به ضرورت ثبات منطقه‌ای و همکاری‌ کشورهای منطقه برای حل و فصل بحران‌های درون منطقه‌ای اذعان دارند. یکی از مهمترین موضوعات در این رابطه همکاری دو کشور برای تامین امنیت و توسعه صلح و ثبات در افغانستان است. ایران درعمل نشان داده که آماده بیشترین همکاری منطقه‌ای در این زمینه است.

وی ادامه داد:لزوم بیشترین همفکری و تفاهم کشورهای منطقه برای کنترل بحران یمن، عراق و سوریه نیز در جدول موضوعات مذاکراتی وزیر امور خارجه با طرف‌های ذیربط است .

این کارشناس ارشد وزارت خارجه با اشاره به سایر ابعاد سفر وزیرخارجه کشورمان افزود: از دیگر موضوعات مهم منطقه‌ای، مبارزه مشترک با اشکال مختلف تروریسم، افراط گرایی، تفرقه بین ملل و مذاهب اسلامی، و توسعه همکاری و هماهنگی برای مبارزه با جرایم سازمان یافته است.

اسکندری در پایان تاکید کرد: داعش و هم پیمانان منطقه‌ای آن به عنوان یک جریان کاملاً انحرافی در جهان اسلام که دست پرورده دشمنان کشورهای اسلامی و وحدت آنها است، موضوع مذاکراتی دیگری را در رایزنی های وزیر خارجه کشورمان در پاکستان تشکیل می دهد.

انتهای پیام

کد N919426

وبگردی