آفتاب
روس اتم اعلام کرد:

اجرایی شدن قرارداد همکاری هسته‌ای روسیه و مکزیک

اجرایی شدن قرارداد همکاری هسته‌ای روسیه و مکزیک

بنابر اعلام شرکت هسته‌ای روس اتم، قرارداد همکاری هسته‌ای که میان دولت روسیه و مکزیک به امضا رسیده بود وارد فاز اجرایی شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری ورلد نوکلیر نیوز، شرکت هسته‌ای روس اتم اعلام کرد که قراردادی که در دسامبر 2013 در جهت همکاری در حوزه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای میان دولت‌های دو کشور به امضا رسید از 18 جولای 2015 وارد فاز اجرایی شده است.

به گفته روس اتم این قرارداد شامل چارچوب همکاری دو طرف برای همکاری در بخش‌های گسترده‌ای از انرژی هسته‌ای است که شامل تحقیقات مقدماتی و پیشرفته، طراحی،‌ ساخت و کنترل راکتورهای هسته‌ای، افزایش عمر فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای، بازرسی ایمنی و آموزش در زمینه انرژی هسته‌ای و راکتورهای تحقیقاتی، روش‌های توسعه و بهبود تولید سوخت هسته‌ای، مدیریت صحیح پسماندهای هسته‌ای، توسعه، طراحی و تولید مواد و ترکیب‌های لازم برای راکتورهای تولید برق و راکتورهای تحقیقاتی خواهد شد.

در این قرارداد هم‌چنین دو کشور در زمینه‌های دیگری مثل محافظت فیزیکی از تاسیسات و تجهیزات فیزیکی، تولید رادیوایزوتوپ‌ها و استفاده از آن‌ها در صنعت داروسازی و کشاورزی و نیز آموزش متخصصان و مهندسان انرژی هسته‌ای با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

هم‌چنین این توافق زمینه لازم برای ایجاد یک کمیته مشترک در جهت توسعه و بهبود همکاری‌های مشخص هسته‌ای را میان دو طرف فراهم می‌کند. دو کشور توافق کرده‌اند که این قرارداد را از طریق ایجاد و تشکیل گروه‌های مشترک برای انجام پروژه‌ها و تحقیقات ویژه، تبادل متخصصان هسته‌ای، ارتقای آموزش و تربیت پرسنل فنی و علمی و نیز تبادل فن‌آوری و اطلاعات هسته‌ای اجرا کنند.

انتهای پیام

کد N919261

وبگردی