آفتاب
قائم مقام معاونت اداری و مالی وزارت امور خارجه تاکید کرد:

سفیران ایران در دنیا زمینه‌ساز روابط فرهنگی و تجاری استان‌ها با کشورهای خارجی

سفیران ایران در دنیا زمینه‌ساز روابط فرهنگی و تجاری استان‌ها با کشورهای خارجی

قائم مقام معاونت اداری و مالی وزارت امور خارجه گفت: سفیران ایران در کشورهای مختلف دنیا می‌توانند زمینه‌ساز روابط فرهنگی و تجاری استان‌ها با سایر کشورهای خارجی را فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قزوین، جعفر شمسیان در دیدار با استاندار قزوین اظهار کرد: استان‌ها ظرفیت برقراری روابط تجاری و فرهنگی با سایر کشورها را دارند و وزارت امور خارجه مصمم است از این ظرفیت‌ها استفاده کند.

وی افزود: سفیران ایران در کشورهای مختلف و استانداران به عنوان نمایندگان تام الاختیار دولت، می‌توانند روابط تجاری و فرهنگی استان‌ها با خارج از کشور را بدون واسطه فراهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: اولویت وزارت امور خارجه در تعاملات خارجی استان‌ها، 15 کشور همسایه است که در این میان برخی کشورها از جمله افغانستان، به دلیل بازار نسبتا پرجمعیت، مهم‌تر از سایر همسایه‌هاست.

سفیر سابق جمهری اسلامی ایران در کرواسی هم در این دیدار کشورش را یکی از بازارهای هدف مناسب برای ایران برشمرد و افزود: کرواسی با 5 میلیون نفر جمعیت، به همین تعداد مهاجر و گردشگر دارد و از این رو پتانسیل بسیار بالایی برای تجار ایرانی محسوب می‌شود.

وی گفت: کرواسی در زمینه صنایع هسته‌ای، شرکت‌های دانش بنیان، انرژی‌های پاک، تبادل استان و دانشجو و گردشگری آمادگی همکاری با ایران دارد. دولت کرواسی پیش از این نیز برای ارتباط با ایران ابراز تمایل کرده بود و در همین راستا تجار ایرانی می‌توانند در صورت تمایل به سرمایه‌گذاری در این کشور شبه جزیره بالکان، از تسهیلات اعطای زمین از سوی وزرات صنایع کرواسی استفاده کنند.

مرتضی روزبه استاندار قزوین هم در این دیدا اولین گام در تسهیل روابط استان‌ها با کشورها را راه‌اندازی دفتر امور خارجه دانست و افزود: این موضوع در استان قزوین علیرغم دو سال از زمان بهره‌برداری، به علت نداشتن چارت قانونی و سازمانی، بی‌تاثیر بوده است.

وی افزود: استانداری قزوین در صورت موافقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و برای جلوگیری از بالارفتن هزینه‌های دولت، آمادگی تأمین نیروی انسانی این دفتر را دارد.

انتهای پیام

کد N919247

وبگردی