آفتاب

وال استریت ژورنال: توافق هسته‌ای غیرقابل توقف است

وال استریت ژورنال: توافق هسته‌ای غیرقابل توقف است

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی با اشاره به تلاش‌های برخی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا برای رد برجام در کنگره نوشت:‌ توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 یک توافق انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارش خود نوشت: آخرین باری که کنگره آمریکا وتوی رییس‌جمهور در خصوص یک چالش سیاسی خارجی را ملغا کرد مربوط به سال 1989 است که در آن مخالفت دولت رونالد ریگان،‌ رییس‌جمهور وقت آمریکا با تحریم‌ها علیه آفریقای جنوبی را نادیده گرفت. این مسأله کمک می‌کند تا به روشنی مشخص شود که تقریبا سه دهه پس از این اتفاق،‌ زمانی که چاک شومر، سناتور با نفوذ دموکرات مخالف خود با توافق هسته‌ای را اعلام کرد، دولت اوباما اطمینان دهد که احتمالا رای کافی برای محافظت از حق وتوی رییس‌جمهور در صورت رد توافق در کنگره را در اختیار دارد.

بنابراین،‌ توافق هسته‌ای احتمالا غیرقابل توقف و محکوم به تصویب است.

دفاع قاطع باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای در آخرین کنفرانس خبری‌اش نشان داد وی تا چه حد مصر به ارائه توافق و اجرای آن است. اگرچه وی معتقد است که این توافق به نفع آمریکاست، بدون توافق هسته‌ای اوباما به ویژه زمانی که صحبت از خاورمیانه به میان می‌آید مشروعیت کمی دارد و این می‌تواند دلیلی برای تلاش‌های وی جهت ارائه و دفاع از این توافق باشد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: از طرفی دیگر، کنگره هر رایی که بدهد این توافق تنها میان ایران و آمریکا نیست. پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان در گروهی موسوم به 1+5 در کنار یکدیگر به توافق با ایران دست یافتند اما ماهیت بین‌المللی این توافق با وجود تصویب قاطع آن در شورای امنیت به آن قدرتی بیش‌تر و عمری طولانی‌تر می‌دهد.

دولت اوباما هشدار داده است که تلاش‌های کنگره برای نابود کردن توافق هسته‌ای ضربه‌ای به اعتبار آمریکا درعرصه جهانی است. جان کری، وزیر امور خارجه روز سه‌شنبه گفت که رد توافق هسته‌ای در کنگره به جایگاه دلار به عنوان یک ارز قدرتمند لطمه خواهد زد چون این توافق به اروپایی‌ها، روس‌ها و چینی‌ها اجازه داد و ستد با تهران را می‌دهد که انگیزه بیش‌تری برای حفظ توافق خواهد بود. انگیزه‌ای که با این استدلال که این توافق بزرگ‌تر از آن است که شکست بخورد و این که پیامدهای آن مخرب خواهد بود، تقویت می‌شود.

به نوشته وال استریت ژورنال، هیچ‌کس نمی‌تواند توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را متوقف کند. دولت آمریکا در برابر فشارهای اسراییل مقاومت کرده و سعودی‌ها از توافق حمایت کرده‌اند. اما قانون نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای اقدامی مبتکرانه بود تا یک تریبون به کنگره داده شود نه حق وتو و این دلیلی بود که دولت اوباما با طرح این قانون موافقت کرد. علاوه بر این، به نظر می‌آید که دولت رای کافی برای حفظ وتوی رییس‌جمهور در صورت نیاز را در اختیار دارد به عبارت دیگر، شما چه موافق و چه مخالف توافق هسته‌ای باشید،‌ این قطار ایستگاه را ترک کرده است.

انتهای پیام

کد N919027

وبگردی