آفتاب

کری: کسی از آینده روابط ایران و آمریکا خبر ندارد

کری: کسی از آینده روابط ایران و آمریکا خبر ندارد

ایسنا نوشت:


وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما از هیچ کس نمی‌خواهیم به ایران اعتماد کند. ایران نیز به ما اعتماد ندارد. ما هنوز به آنها اعتماد نداریم. اما چه کسی می‌داند در آینده چه چیز اتفاق خواهد افتاد؟

 جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس بار دیگر به مسأله توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و از آن دفاع کرد.

وی با بیان این‌که «اگر ایران می‌خواهد از لغو تحریم‌ها برخوردار شود باید برنامه هسته‌ای‌اش را به میزان چشمگیری کاهش دهد» مدعی شد: ایران باید هسته راکتور خود، راکتور آب سنگین تولید پلوتونیوم خود را نابود کند، باید تقریباً تمام مواد غنی‌ شده خود را از دیگر تأسیساتش خارج کند و برنامه‌ هسته‌ای خود را تا 15 سال با ذخیره اورانیوم تا سطح 300 کیلوگرم با غلظت پایین نگه دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره یکی از انتقادات نخست وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص توافق هسته‌ای مبنی بر این‌که ایران 24 روز زمان برای دادن اجازه بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات اعلام نشده‌اش در اختیار دارد، اظهار کرد: پاسخ من این است که مواد هسته‌ای مثل مواد مخدر نیست که شما بتوانید آن را به راحتی در توالت نابود کنید. شما نمی‌توانید به این سادگی از شر مواد هسته‌ای راحت شوید. نابودی این مواد صدها یا هزاران سال زمان نیاز دارد.

وزیر خارجه آمریکا با تکیه بر ادعای نخ‌نمای غرب و آمریکا مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای، در پاسخ به خبرنگار سی‌بی‌اس تأکید کرد که ایران تحت این توافق به هیچ وجه امکان دستیابی به سلاح را ندارد. ما از طریق جامعه اطلاعاتی‌مان و وزارت انرژی آمریکا می‌توانیم بفهمیم که ایران در حال انجام چه کاری است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره احتمال جاسوسی روسیه و چین از آمریکا، گفت که به احتمال زیاد آن‌ها ایمیل‌های مرا می‌خوانند. این دور از واقعیت نیست و من با آگاهی از این مسأله ایمیل‌هایم را می‌نویسم.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین روز سه‌شنبه در نشستی در دفتر خبرگزاری رویترز با محوریت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، توافقی که اواسط ماه ژوئیه (23 تیر) میان ایران و گروه 1+5 حاصل شد، ابراز نگرانی کرد اگر آمریکا از این توافق کنار بکشد به دلار لطمه وارد می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، کنگره آمریکا در ماه سپتامبر قرار است درباره برجام رأی‌گیری کند. جمهوری‌خواهان که از مخالفان توافق بشمار می‌آیند تلاش می‌کنند تا مانع از تأیید برجام از سوی قانون‌گذاران شوند. این در حالی است که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده است در صورت مخالفت کنگره با این توافق آن را وتو خواهد کرد. در این صورت کنگره به دوسوم آراء برای خنثی کردن وتوی رئیس‌جمهور نیاز خواهد شد که امری بعید به نظر می‌رسد.

جان کری در نشست رویترز تصریح کرد: اگر آمریکا از توافق هسته‌ای کناره‌گیری کند و از متحدانش بخواهد که با تحریم‌های آمریکا همکاری کنند، دلار آسیب خواهد دید و دیگر یک ارز قوی در جهان نخواهد بود.

وی افزود: اگر آمریکا تغییر موضع دهد و توافق را رد کند و سپس به آن‌ها بگوید؛ شما باید از قوانین و تحریم‌های ما پیروی کنید، دلار آمریکا دیگر ارزی قوی در جهان نخواهد بود.

کارشناسان وزارت خزانه‌داری در حال بررسی پیامدهای آن هستند. اما این تصور که ما می‌توانیم به طور یک طرفه توافق را کنار بگذاریم همانطور که کنگره خواهان آن است، تأثیری منفی بر این باور مردم از اعتبار و رهبری آمریکا خواهد گذاشت.

وی همچنین گفت: اگر کنگره برجام را رد کند، آمریکا دیگر قادر نخواهد بود از معاملات متحدان واشنگتن با تهران جلوگیری کند. در صورت کنار کشیدن آمریکا، کشورهای اروپایی دیگر با تحریم‌های واشنگتن همکاری نخواهند کرد و حتی از اقدامات تحت رهبری آمریکا علیه روسیه پیروی نخواهند کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش به موضوع محدودیت‌ها بر برنامه موشک‌های بالستیک ایران و ارتباط آن با توافق هسته‌ای پرداخت و تأکید کرد که محدودیت‌های تسلیحاتی هیچ ارتباطی با بازگشت تحریم‌ها ندارد.

وی ادامه داد: نقص محدودیت‌های تسلیحاتی از سوی ایران یا برنامه موشک‌های بالستیک این کشور طبق توافق هسته‌ای موجب بازگشت فوری و اتوماتیک تحریم‌های سازمان ملل نخواهد شد. اگرچه دیگر گزینه‌ها در دسترس خواهد بود. این محدودیت‌ها ارتباطی با بازگشت تحریم‌ها ندارند، بلکه به یک سری الزامات دیگر مربوط هستند؛ بنابراین، چنین اقدامی نقض توافق هسته‌ای محسوب نمی‌شود.

وی اظهار کرد: به غیر از توافق هسته‌ای، یک قطعنامه در سازمان ملل وجود دارد که آن‌ها (ایرانی‌ها) را از فرستادن سلاح به حزب‌الله منع می‌کند. یک قطعنامه خاص و جداگانه وجود دارد که مانع از ارسال سلاح از سوی ایران به گروه‌های شیعه عراق می‌شود.

کری در دفاع از برجام ‌آن را بهترین توافق ممکن دانست و گفت که توافق بهتری وجود ندارد. با نظارت‌هایی که بر اساس آن ممکن خواهد بود ما به اسرائیل و تمام کشورهای حاشیه خلیج (فارس) می‌گوییم که با توافق هسته‌ای در موقعیت ایمن‌تری قرار خواهیم داشت تا بدون آن که اگر اجرا بشود، توافق خوبی است.

وی در این نشست نیز با تأکید بر ادعاهای بی‌اساس خود، گفت: با وجود محدودیت‌های که بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌شود این کشور امکان ندارد بتواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم این توافق را اجرا کنیم. آماده‌ایم بنشینیم و درباره مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کنیم. من نمی‌خواهم بگویم که ایران قرار است تغییر کند. این توافق نه بر پایه اعتمادف بلکه بر مبنای راستی‌آزمایی است.

به گزارش ایسنا، غرب به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در حالی این ادعاها را مطرح می‌کند که مقامات ایران همواره فعالیت‌های هسته‌ای این کشور ماهیت کاملاً صلح‌آمیز دارد و تسلیحات هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایگاهی ندارد.

49261

کد N918976

وبگردی