آفتاب
عصر امروز ، ظریف با بشار اسد دیدار می‌کند

ادامه رایزنی‌های ایران با سوری‌ها درمورد نسخه جدید ایران برای حل بحران این کشور

ادامه رایزنی‌های ایران با سوری‌ها درمورد نسخه جدید ایران برای حل بحران این کشور

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه سفر منطقه‌ای خود به منطقه‌ شامات (لبنان و سوریه) عصر روز چهارشنبه با بشار اسد رییس‌جمهور سوریه دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزیر امور خارجه عصر روز چهارشنبه از بیروت به دمشق خواهد رفت و در سفر چند ساعته به این کشور با تعدادی از مقامات این کشور از جمله بشار اسد رئیس جمهور سوریه و ولید معلم همتای سوری‌اش دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

طبق گزارش‌های اعلام شده ظریف در این سفر علاوه بر دیدارهای رسمی و دیپلماتیک به زیارت حرمین حضرت زینب و رقیه (س) خواهد رفت.

طبق اعلام مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه در جریان این سفر رایزنی و و مشورت درباره طرح 4 ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران که مورد بازبینی قرار گرفته، انجام می‌شود که این مشورت‌ها با دولت سوریه و بازیگران موثر در حل این بحران ،خواهد بود.

حسین جابر انصاری مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه در جمع خبرنگاران همراه با ظریف در این سفر منطقه‌ای، با بیان این‌که «این سفر در رونمایی طرح بازبینی شده ایران درباره سوریه تاثیرگذار است»، ادامه داد: طرح بازبینی شده ایران همان طرح قبلی اما با چیدمان جدید است؛ در واقع نسخه جدید با چیدمان متفاوت که جوهره آن رجوع به ملت سوریه به عنوان فیصله‌بخش بحران سوریه است.

وی افزود: سیاست ایران در مورد سوریه مشتمل بر سه اصل است؛1- احترام به حقوق مشروع ملت سوریه برای تعیین سرنوشت و اصلاح کشور، 2- مخالفت با مداخله خارجی و تسویه حساب با دولت سوریه به خاطر سیاستی مستقل و حامی مقاومت، 3- مخالفت با تروریسم به عنوان روش تحقق اهداف سیاسی.

محمد رضا رئوف شیبانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه در ارتباط با سفر رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به دمشق، به خبرنگار سیاسی خارجی ایسنا گفت: یکی از محورهای این سفر بحث و گفت‌وگو در ارتباط با توافقنامه هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 است و چنانکه تأثیرات این توافق در منطقه و ایجاد صلح و ثبات در آن مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی همچنین در مورد طرح چهارماده‌ای ایران در ارتباط با بحران سوریه و صحبت‌های دیروز سخنگوی وزارت امور خارجه مبنی بر این‌که یکی از محورهای سفر منطقه‌ای ظریف گفت‌وگو در مورد این طرح است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از دیرباز بر روی راه حل سیاسی جهت حل بحران سوریه تأکید داشته و در این ارتباط با مقامات سوری گفت‌وگوهایی داشته تا بتوانیم یک راه خروج مناسب برای عبور از بحران جاری با مشورت و رایزنی با مقامات سوری طراحی شود. در این چارچوب نشست‌هایی در تهران برگزار شد و با گروه‌های معارض سوری در تهران دیدار و گفت‌وگو شد، در ادامه با مشورت‌هایی که با نمایندگان دبیرکل سازمان ملل و مقامات سوری صورت گرفت یک طرح 4 ماده‌ای برای حل این بحران تبیین شد. اما در حال حاضر به دلیل شرایط جدید و ورود عناصر جدید به این بحران قاعدتاً طرح گذشته نیازمند تجدیدنظر و بازسازی‌هایی بود. در همین راستا تغییراتی در این طرح ایجاد شد و در جریان سفر هفته گذشته ولید معلم به تهران گفت‌وگوهای مثبت و جدی در این ارتباط صورت گرفت.

وی با بیان این‌که «در سفر آقای ظریف به سوریه ،این رایزنی‌ها ادامه خواهد داشت و با بازیگران دیگر نیز در این ارتباط مشورت خواهد شد»، تأکید کرد: به مجرد این‌که این طرح به نتیجه اولیه برای اجرایی شدن برسد، محتوا و مضمون آن به اطلاع دیگر جهات ذیربط در ارتباط با مسأله سوریه خواهد رسید.

روز گذشته نیز مرضیه افخم در گفت‌وگو با خبرنگاراﻥ درباره دیدگاه ایران برای حل مشکل سوریه افزود: سیاست ایران در خصوص بحران سوریه از آغاز بر سه اصل منطقی استوار بوده است ؛ احترام به حق مشروع ملت سوریه برای اصلاح و تعیین سرنوشت خود٬ مخالفت با مداخله بیگانگان که بابت سیاست‌های مستقل دولت سوریه و حمایت این کشور از مقاومت لبنان در صدد تسویه حساب با این کشور هستند و مخالفت با استفاده از تروریسم جهت تحقق اهداف سیاسی.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد :طرح چهار ماده‌ای ایران برای کمک به حل بحران سوریه هم در چارچوب اصولی که ذکر شد تهیه و در حال روزآمد شدن است که پس از مشورت و رایزنی با دولت سوریه و سایر بازیگران موثر ارائه خواهد شد.

به گزارش ایسنا هفته گذشته محمد رضا دهقانی رییس ادراه اول خاورمیانه وزارت خارجه نیز اعلام کرد: جزئیات طرح جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه برای هیچ طرف بین المللی مشخص نیست و افشا نمی‌شود.

حمیدرضا دهقانی اظهار کرد: ممکن است از طرف کشورها طرح هایی با عنوان طرح صلح سوریه اعلام شود، اما هیچ‌کدام طرح ایران نیست.

وی درباره علت مخفی ماندن طرح ایران برای سوریه تصریح کرد: علل شکست طرح ها رسانه ای شدن آنها پیش از توافق طرف‌ها در این زمینه بوده است.

دهقانی گفت: کسانی که حامی تروریسم هستند از اجرای طرح های سیاسی برای حل مساله سوریه جلوگیری می‌کنند.

حدود دوهفته پبش حسین امیر عبداللهیان در گفت وگو با شبکه خبری العالم از طرح بروز شده ایران درباره سوریه خبر داد. معاون عربی و آفریقا وزارت خارجه چند روز بعد در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار شبکه «المیادین» اعلام کرد : طرح ابتکاری بروزشده ایران درباره سوریه به دبیرکل سازمان ملل ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه جزئیات منتشر شده درباره این طرح در رسانه‌ها صرفا گمانه‌زنی است، گفت: طرح ابتکاری مذکور پس از رایزنی‌های دقیق میان تهران و دمشق اعلام و به دبیرکل سازمان ملل ارائه خواهد شد.

ایران در ارتباط با این طرح تاکنون با مقامات روسیه ای نیز گفت‌وگوهایی داشته است .

انتهای پیام

کد N918775

وبگردی