آفتاب

پیام تسلیت رئیس دانشگاه مذاهب در پی ارتحال فقیه و عالم سوری

پیام تسلیت رئیس دانشگاه مذاهب در پی ارتحال فقیه و عالم سوری

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با صدور پیامی درگذشت فقیه، اصولی و مفسر جهان اسلام دکتر وهبه زحیلی را تسلیت گفت.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با صدور پیامی درگذشت فقیه، اصولی و مفسر جهان اسلام دکتر وهبه زحیلی را تسلیت گفت.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

"انا لله و انا الیه راجعون"

ارتحال فقیه، اصولی و مفسر جهان اسلام دکتر وهبه زحیلی خبری تاثرآور است.

این علامه پرکار، افزون بر دانش، تبحر در علوم اسلامی، تالیف کتب و موسوعه‌های متعدد، از باطنی با صفا برخوردار بود و به همین دلیل، فردی بسیار متواضع و به دور از هرگونه عجب و تکبر بود و این را بارها در او یافته بودم. وی بسیار علاقمند به برقراری روابط خوب و مناسب میان امت اسلامی بود.

برخی از مخالفان تقریب، سعی می‌کردند تا وی را در زمره مخالفان تقریب اتباع مذاهب قرار دهند؛ اما این نسبت نادرست است؛ این عالم گرانقدر به هیچ وجه مخالف وحدت میان پیروان مذاهب مختلف اسلامی نبود بلکه به آن معتقد بود.

اینجانب با وی در کنفرانس‌های متنوع و مختلفی شرکت کرده بودم، در تمام آنها علاقه وی را برای گرد هم آمدن علمای امت مشاهده می‌کردم و شاهد این بودم که وی چگونه با سعه صدر آراء مذاهب را در مکتوبات خود نگاشته بود و عرضه می‌کرد و در مقاطعی از کلام خود چگونه به وحدت و آرامش در روابط امت می‌اندیشید و بدان تصریح می‌ورزید و اصولا وی از کسانی بود که دارای مبانی خاص در اعتقاد به همگرایی اتباع مذاهب بود.

البته وی در زمینه وحدت امت به برداشتن گام‌های عملی جدی‌تری معتقد بود و انتقادهایی را در این زمینه ارایه می‌کرد.

در فضای امت، برخی - و عمدتا آن دسته از سلفی‌های تندرو مخالف تقریب و نیز احیانا برخی از مطلق اندیش‌های تقریبی- این انتقادات را نوعی هجوم از سوی وی به اندیشه تقریب مذاهب می‌دانستند ولی این اشتباهی کاملا واضح است.

باید میان مخالف "همگرایی اتباع مذاهب" و موافقی که از خاستگاه باور خود به وحدت، اقدام به نقد می‌کند، تفاوت نهاد.

این امر با توجه به آن که "گفتمان تقریب" با نقد درون گفتمانی بیشتر صیقل می‌خورد و به سمت استحکام بیشتر می‌رود، اهمیت افزون‌تری می‌یابد.

زمانی که مجله الفقه المقارن را -که به زبان عربی است- تاسیس کردم، موضوع را با وی در میان گذاشتم و ایشان از این امر استقبال کرد و با رغبت پذیرفت که نام وی در عداد هیئت مشاورین مجله قرار گیرد.

روحشان شاد باد.

احمد مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی»

انتهای پیام

کد N918715

وبگردی