آفتاب

مخالفان دولت کوبا به مراسم بازگشایی سفارت آمریکا دعوت نمی‌شوند

مخالفان دولت کوبا به مراسم بازگشایی سفارت آمریکا دعوت نمی‌شوند

دولت اوباما قصد دعوت از مخالفان کوبایی به منظور شرکت در مراسم تاریخی بالا کشیدن پرچم آمریکا در محل سفارت این کشور در پایتخت کوبا را که به دست جان کری در روز جمعه انجام می‌شود، ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این نشاندهنده تغییر سیاست دولت آمریکا در حمایت از مخالفان دولت این کشور به سمت حمایت از دولت تک حزبی کوبا است.

به گفته مقام‌های آمریکایی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به جای آن قصد دارد نشست آرام‌تری با فعالان برجسته کوبایی در اواخر روز جمعه داشته باشد.

مخالفان دولت کوبا از زمان قطع روابط دیپلماتیک واشنگتن و هاوانا در سال 1961 در مرکز توجه سیاست آمریکا در قبال این کشور قرار گرفتند. دولت کوبا نیز مخالفان داخلی خود را به عنوان خائن و مزدور آمریکا تلقی می‌کرد. پس از آنکه دو کشور به سمت احیای روابط خود حرکت کردند مقام‌های دولت کوبا تقریبا تمام دیدارها با سیاستمداران آمریکایی که طی سفر به هاوانا با مخالفان ملاقات می‌کردند را متوقف کردند.

مقام‌های آمریکا در سازماندهی مراسم ویژه بازگشایی سفارت این کشور در هاوانا به مشکل برخورده‌اند. در صورتی که آنها از مخالفان دولت کوبا برای این مراسم دعوت به عمل آورند این موضوع خطر تحریم مراسم توسط مقام‌های کوبایی از جمله کسانی که با مقام‌های آمریکایی پس از اعلام تنش زدایی در 17 دسامبر توسط روسای جمهور دو کشور مذاکره کردند را در پی دارد. همچنین کنار گذاشتن مخالفان کوبایی واکنش انتقادآمیز شدید مخالفان سیاست جدید اوباما را که شامل سناتور مارکو روبیو، کاندیدای ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه که یک آمریکایی-کوبایی است را در پی دارد.

مقام‌های آگاه به طرح‌های مربوط به سفر کری به کوبا که نخستین وزیر خارجه مشغول به کار در آمریکا است که از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون به کوبا سفر می‌کند، به آسوشیتدپرس گفتند که دولت آمریکا بر سر مساله مخالفان کوبایی سازش کرده است.

آنها اظهار کردند، مخالفان کوبایی به مراسم مربوط به سفارت آمریکا دعوت نخواهند شد اما جان کری قصد دارد به جای آن اواخر روز جمعه با گروه کوچکی از این مخالفان در محل خانه رئیس هیات دیپلماتیک آمریکا که قرار است همچنین میزبان یک مراسم کم اهمیت‌تر بالا کشیدن پرچم آمریکا باشد، دیدار خواهد کند.

به گفته مقام‌های آمریکایی، حضور مخالفان دولت کوبا در مراسم بالا کشیدن پرچم در سفارت این کشور در هاوانا روحیه همکاری جدیدی که آمریکا امیدوار به ایجاد آن بوده را به خطر می‌اندازد. با این حال این مقام‌ها که نام خود را فاش نساختند عنوان کردند که از طرف دیگر عدم ملاقات با آنها نیز پیامی به همان میزان بد را در پی خواهد داشت.

اواخر روز سه شنبه مخالفان اصلی دولت کوبا به آسوشیتدپرس گفتند که هنوز دعوتنامه‌ای به هیچ یک از مراسم‌های روز جمعه دریافت نکرده‌اند.

انتهای پیام

کد N918670

وبگردی