آفتاب

درخواست سناتورها از اوباما برای مطرح کردن مسائل حقوق بشری در دیدار با همتای چینی

درخواست سناتورها از اوباما برای مطرح کردن مسائل حقوق بشری در دیدار با همتای چینی

سناتورهای آمریکایی از رئیس‌جمهور این کشور خواستند تا طی دیدار ماه آینده‌اش با رئیس‌جمهور چین وی را برای رسیدگی به "نقض شدید حقوق بشر" در این کشور مجاب کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، 10 سناتور آمریکایی متشکل از چندین دموکرات و جمهوری‌خواه اعلام کردند که باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور باید حقوق بشر را به مساله‌ای کلیدی در گفت‌وگوهایش با شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین تبدیل کند.

این سناتورها طی نامه خطاب به اوباما می‌نویسند: طی دولت شی جینپینگ قوانین جامعه مدنی و حقوق بشر به شدت در چین نقض شده است. ما از شما می‌خواهیم تا چه در عموم و چه در دیدار خصوصی خود با مقامات چینی آزادی بیش از 250 وکیل و فعال مدنی یا حداقل برگزاری روند قضایی برای آنها را خواستار شوید.

این سناتورها همچنین از پیش‌نویس قانون شی جینپینگ برای سازمان‌های غیردولتی خارجی در چین انتقاد کردند.

براساس این پیش‌نویس دولت چین می‌تواند بسیاری از سازمان‌های غیر دولتی آمریکایی و همچنین موسسات آموزشی و فرهنگی را از این کشور اخراج کند.

در ادامه این نامه آمده است: افزایش فعالیت جامعه مدنی در چین یکی از معدود موفقیت‌های حقوق بشری دولت‌های چینی طی دو دهه گذشته است و آمریکا باید از این روند صعودی حمایت کند.

سناتورها همچنین بر رد متعدد درخواست‌های صدور ویزا برای خبرنگاران، نویسندگان و متخصصان اشاره و نسبت به برنامه‌های ضدتروریستی شی جینپینگ ابراز نگرانی کردند.

این 10 سیاستمدار آمریکایی ابراز امیدواری کردند، اوباما بتواند همتای چینی خود را برای احترام به آزادی مذهبی و آزادی لیو شیاوبو، برنده جایزه صلح نوبل و سایر زندانیان سیاسی تحت فشار قرار دهد.

سناتورها همچنین اعلام کردند که انتظار می‌رود اوباما در دیدار آتی خود با رئیس‌جمهور چین درباره درگیری‌های منطقه‌ای در آسیای شرقی، حملات اخیر سایبری، مسائل اقتصادی و تجاری و همچنین تغییرات آب و هوایی گفت‌وگو کند.

شی جینپینگ قرار است در اواخر ماه سپتامبر به منظور دیدار با اوباما و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به مدت یک هفته به آمریکا سفر کند.

انتهای پیام

کد N918547

وبگردی