آفتاب

نظرسنجی دانشگاه آمریکایی درباره توافق هسته ای

نظرسنجی دانشگاه آمریکایی درباره توافق هسته ای

ایرنا نوشت:

پایگاه اینترنتی رادیوی وابسته به دولت آمریکا نوشت: رسانه های جهان در روزهای دوشنبه و سه شنبه در صدر اخبار مربوط به ایران، موضوع توافق هسته ای را برجسته کرده و آن را محور گزارش ها و تحلیل های خود قرار دادند که از جمله آنها نتایج یک نظرسنجی دراین خصوص است.

 این پایگاه خبری در ادامه افزود: سایت های خبری آمریکایی روز دوشنبه 19 مرداد گزارشی از یک نظرسنجی درباره توافق اتمی تهران با قدرت های جهانی منتشر کردند که بر اساس آن بسیاری از شرکت کنندگان گفته اند ایران در مذاکرات بیش از آنچه که خواسته اش بود به آن رسید.
این نظرسنجی از سوی دانشگاه «مانموث» بین روزهای 30 ژوئیه تا دوم اوت- هشتم تا 11 مرداد- انجام شده و در آن یک هزار و 203 نفر در سراسر آمریکا به صورت تلفنی مورد پرسش قرار گرفته اند.
از شرکت کنندگان پرسیده شده «آمریکا به توافق بهتری دست یافت یا ایران؟» 41 درصد گفته اند که تهران دستاورد بیشتری داشته است و فقط 14 درصد معتقد بوده اند که آمریکا در این زمینه موفق تر بوده است.
نزدیک به دو سوم (67 درصد) کسانی که خود را جمهوریخواه معرفی کرده اند، رای به موفقیت بیشتر ایران داده اند، این در حالی است که تنها 23 درصد دموکرات ها عقیده مشابهی داشته اند.
از هر 10 آمریکایی، دو نفر (23 درصد) معتقد بوده اند که هم ایران و هم آمریکا به طور مشترک از این توافق بهره مند شده اند. در ارتباط با رای مثبت کنگره آمریکا به توافق اتمی ایران، 41 درصد گفته اند که درباره تصمیم کنگره نمی توانند پیش بینی کنند. همچنین 27 درصد معتقد بوده اند که قانونگذاران آمریکایی این توافق را تائید خواهند کرد و 32 درصد نظر مخالف داشته اند.
55 درصد جمهوریخواهان خواهان رد این توافق هستند؛ 13 درصد خواهان تائید و 32 درصد نیز نظری نداشته اند. در جبهه دموکرات ها، تنها 41 درصد خواهان تصویب توافق با ایران در کنگره هستند؛ 14 درصد مخالفند و 45 درصد نیز مطمئن نبوده اند که کنگره چه تصمیمی باید بگیرد.
88 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفته اند که اخبار مربوط به مذاکرات هسته ای ایران و 6 قدرت جهانی در وین را دنبال کرده اند. 63 درصد جمهوریخواهان، 49 درصد مستقل ها و 48 درصد دموکرات ها گفته اند که اخبار زیادی در این زمینه شنیده اند.

«داد و هوار» نتانیاهو و نامزدهای جمهوریخواه

اظهارنظر مقام های آمریکایی و صهیونیستی درباره توافق اتمی ایران همچنان در سرخط خبر ها قرار دارد و در تازه ترین موضعگیری ها، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به خبرنگاران در نشست کاخ سفید گفته است: «زمانی که خبردار شویم آن ها (ایرانی ها بعد از رد توافق از سوی کنگره) دست به غنی سازی زده یا اینکه متوجه شویم در حال انجام چه کاری هستند، فکر می کنید 16 کاندیدای جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری چه خواهند گفت؟ ...این افراد شروع به داد و هوار خواهند کرد.»

کارزار یک میلیون دلاری کهنه سربازان علیه توافق با ایران

سایت «بلومبرگ ویو» از راه اندازی کارزاری یک میلیون دلاری از سوی کهنه سربازان آمریکایی علیه توافق هسته ای با ایران خبر داده است و اینکه قصد دارند تا این سخن باراک اوباما را به چالش بکشانند که مخالفان توافق، مدافع جنگ هستند.
اوباما 12 مرداد در «دانشگاه آمریکن» واشنگتن گفته بود که دو دسته وجود دارند: «یک دسته کسانی که از توافق حمایت می کنند و دسته دیگر که یک جنگ خونین و پرهزینه را ترجیح می دهند، همانند جنگی که در عراق به راه افتاد».
«بلومبرگ ویو» می نویسد که گروهی با عنوان «کهنه سربازان علیه توافق» ماه گذشته به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی به ثبت رسید و از روز دوشنبه 19 مرداد، کارزار خود را در سطح ملی آغاز کرد.
این کارزار شامل پخش آگهی های تلویزیونی در ایالت هایی است که نمایندگان آن ها در کنگره هنوز در زمینه رای دادن به توافق با ایران تصمیم نگرفته اند. اعضای کنگره تا روز 17 سپتامبر باید به این توافق رای مثبت یا منفی بدهند.

49261

کد N918540

وبگردی