آفتاب

مواضع و پیام های ظریف درصدر اخبار لبنان

مواضع و پیام های ظریف درصدر اخبار لبنان

سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به لبنان و به ویژه دعوت برای همکاری ها و گفت وگوها درمنطقه به منظور حل مشکلات و بحران ها در صدر اخبار لبنان قرار گرفت و طیف های مختلف لبنانی از مواضع او استقبال کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از  روزنامه السفیردر شماره روز چهارشنبه خود نوشت:ظریف ، لبنان را برای دادن پیام به کشورهای اسلامی خاورمیانه انتخاب کرد و بلافاصله بعداز ورود به بیروت از این کشورها خواست تا به ندای ایران برای همکاری بیشتر و گفت وگو پاسخ مثبت بدهند.
السفیر، رقابت برای همکاری و سازندگی و قرار داشتن ایران در کنار لبنانی ها را دو پیام دیگر ظریف دانست و افزود: منابع سیاسی در دو گروه 8 و 14 مارس اظهارات ظریف در بیروت را « جدی ، آرام ، توام با احترام و مسئولانه» توصیف کردند و پیام ثبات لبنان را شبیه پیام او در مقاله ای دانستند که ده روز قبل در همین روزنامه تحت عنوان اول همسایه بعد خانه منتشر شده است.

 تاخیر سفر هیات آمریکایی

النهار دیگر روزنامه لبنانی نیز نوشت که ظریف در کاخ نخست وزیری لبنان اعجاب خود از اوضاع امنیتی با ثبات در لبنان را نسبت به سفر قبلی خود ( اواخر دی ماه سال 1392) ابراز و از گفت وگوهای بین لبنانی ها برای دستیابی به توافق در خصوص انتخاب رییس جمهوری حمایت کرد.
این روزنامه لبنانی همچنین نوشت که قرار بود یک هیات آمریکایی به لبنان سفر کند واین موضوع از ده روز قبل در حال بررسی بوده است.
النهار خاطرنشان کرد که اطلاعات بدست آماده حاکی است انجام این سفر به بعداز دیدار وزیر امور خارجه ایران از بیروت موکول شده است.
اللواء دیگر روزنامه لبنانی هم نوشت که پیام اظهارات ظریف به ویژه هنگامی که گفت « اکنون زمان رقابت برای سازندگی در لبنان است»، حمایت از همه طرف های لبنانی و ضرورت برقراری آرامش در لبنان است.
این روزنامه به نقل از منابعی در دولت لبنان تاکید کرد که بخشی از مذاکرات بسیار خوب ظریف و تمام سلام نخست وزیر لبنان در خصوص توافق هسته ای و ضرورت استفااده از آن در حمایت از ثبات در منطقه و حل مشکلات لبنان بود.
البناء دیگر روزنامه لبنانی هم نوشت: ظریف با وجود همه مشغله های کاری و حجم گسترده سفرها و دیدارها تاکید داشت تا لبنان در برنامه این سفر منطقه ای گنجانده شود.
این روزنامه لبنانی افزود: پیام سفر ظریف به لبنان بیانگر آن است که با وجود تغییرات و تحولات در منطقه و جهان حضور ایران در لبنان گسترده خواهد بود.
البناء خاطرنشان کرد که ظریف در این سفر بر حمایت کشورش از مقاومت لبنان ، ضرورت حفظ ثبات لبنان و حل و فصل سیاسی بحران سوریه تاکید می کند.
این روزنامه لبنانی اضافه کرد: منابع آگاه انتظار ندارند که بعداز سفر دکتر ظریف به لبنان تغییری در مسیر پرونده انتخاب رییس جمهوری لبنان صورت گیرد به ویژه اینکه وزیر خارجه ایران موضع تهران را مبنی براینکه انتخاب رییس جمهوری یک موضوع داخلی است ، مورد تاکید قرار داد.
ظریف عصر سه شنبه در راس هیاتی و در اولین ایستگاه از دور دوم سفرهای منطقه ای خود بعداز توافق هسته ای با گروه 1+5 برای دیدار و گفت وگو با مقامات رسمی و حزبی لبنان وارد بیروت پایتخت این کشور شد.
وی بعداز ورود در پاویون فرودگاه بین المللی رفیق الحریری بیروت با خبرنگاران گفت وگو و ساعتی بعد در کاخ نخست وزیری لبنان با تمام سلام نخست وزیر این کشور دیدار و گفت وگو کرد.
گفت وگو با نبیه بری رییس مجلس، جبران باسیل وزیر امور خارجه ، دیدار با مسئولان گروه های فلسطینی مقیم لبنان و کنفرانس خبری از دیگر برنامه های اعلام شده دومین سفر ظریف وزیر امور خارجه دولت یازدهم ایران به لبنان اعلام شده است.
ظریف دهه سوم دی ماه سال 1392 نیز به عنوان وزیر امور خارجه دولت یازدهم به لبنان سفر کرده است.
وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار است امروز چهارشنبه در پایان سفر به لبنان، بیروت را به مقصد دمشق برای گفت وگو با مقامات ارشد سوری ترک کند.
وی قرار بود قبل از بیروت عازم ترکیه شود که این سفر به زمانی دیگر موکول شد.
سفر به پاکستان، هند و روسیه از جمله برنامه های کاری چند روز آینده دکتر ظریف اعلام شده است.

26149

کد N918531

وبگردی