آفتاب
رئیس سازمان امور اراضی اعلام کرد

تهیه نقشه 20 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی با نظارت سازمان نقشه‌برداری

تهیه نقشه 20 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی با نظارت سازمان نقشه‌برداری

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: حقوق مردم در اراضی تحت تملکشان به نتایج پروژه همکاری سازمان نقشه برداری و سازمان امور اراضی بستگی دارد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر قباد افشار، معاون وزیر جهاد کشاورزی و چندتن از مسئولین سازمان امور اراضی کشور در راستای تفاهم نامه منعقد شده دو سازمان نقشه برداری و امور اراضی کشور با حضور در سازمان نقشه برداری طی نشستی با دکتر آزموده اردلان رئیس سازمان، در جریان آخرین نتایج پروژه همکاری قرار گفتند.

در این نشست، گزارش مراحل انجام پروژه عکسبرداری هوایی رقومی و تهیه ارتوفتو از اراضی کشاورزی کشور ، از سوی سازمان نقشه برداری ارائه شد. بر این اساس عکسبرداری استان مازندران تقریبا رو به اتمام است و پس از آن عکسبرداری از استان‌های گلستان، البرز، تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اردبیل و کلان شهرهایی مثل اصفهان، شیراز و ... صورت خواهد گرفت. همچنین در حال حاضر سازمان نقشه برداری کشور پروازهای پوششی از استان گیلان را آغاز کرده است.

افشار در این جلسه گفت: علاوه بر استانهای مذکور اطلاعات مربوط به اراضی سواحل مرزی نیز برای سازمان امور اراضی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی در ادامه افزود: عکسبرداری از کل کشور توسط سازمان نقشه برداری کشور و تحت نظارت و نیز مسئولیت این سازمان انجام می‌گیرد تا برای ایجاد وحدت و یکپارچگی اطلاعات مکانی در کشور از فعالیتهای پراکنده و جزیره‌ای از سوی بخش‌های دیگر جلوگیری بعمل آید.

رئیس سازمان امور اراضی در این باره گفت: پروژه کاداستر و تعیین اراضی کشور، یک طرح ملی، ماندگار و عظیم است که ظرفیت و توانمندی کل کشور را در حوزه تولید اطلاعات مکانی می‌طلبد. با توجه به این که سازمان نقشه برداری کشور از یک نظام حاکمیتی برخوردار است، باید بخش‌های خصوصی و سایر نهادهای مرتبط، تحت نظارت و مسئولیت این سازمان در این طرح ملی مشارکت کنند تا طبق دستور مقام معظم رهبری هر چه سریع‌تر همه اراضی کشاورزی بر اساس ضوابط مشخص شوند.

وی خاطرنشان کرد: تهیه نقشه 20 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کل کشور باید با نظارت سازمان نقشه برداری کشور و با بهره گیری از تمام ظرفیت و امکانات موجود در کل کشور و با سرعت بالا صورت بگیرد.

دکتر اردلان، رئیس سازمان نقشه برداری نیز ضمن اشاره به کمبود هواپیماهای سازمان نقشه برداری کشور و هزینه‌های بالای پرواز برای عکسبرداری هوایی، تصریح کرد: سازمان امور اراضی به ارتوفتوی کل اراضی کشاورزی کشور در راستای انجام مأموریتش نیاز دارد. بنابراین با وجود حجم بالای عکسبرداری از استان‌های کشور، همکاری و توافقات این دو سازمان بیش از پیش خواهد شد تا با همکاری سازمان امور اراضی بسیاری از این کمبودها برطرف شود.

بنا بر پیشنهاد دکتر افشار، شورای هماهنگی با حضور استادان دانشگاهی، رؤسای نهادها و بخش‌هایی که در این پروژه، ظرفیت و توان همکاری دارند، تشکیل خواهد شد. همچنین توافقات نهایی و تعیین دقیق شرح خدمات نیز طی دو هفته آینده توسط دو سازمان نقشه برداری و امور اراضی کشور صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، از بهمن ماه سال 93 همکاری سازمان نقشه برداری کشور و سازمان امور اراضی کشور در راستای عکسبرداری هوایی رقومی و تهیه ارتوفتو از اراضی کشاورزی کشور، به صورت مستمر آغاز شده است.

همچنین ایجاد و امکان ساماندهی و مدیریت بر زمین‌های کشاورزی از نظر وضعیت کاربری، نوع مالکیت، میزان ملک، وضعیت بهره‌برداری و ارائه تسهیلات بهتر و سریع‌تر به کشاورزان و رفع تعارضات و تداخلات بین دولت و مردم و شفاف‌سازی و تثبیت مالکیت اراضی از دیگر مزایای اجرای این طرح شمرده می‌شود.

انتهای پیام

کد N918428

وبگردی