آفتاب

ریس ارلیک: توافق هسته‌ای به معنی بهبود روابط ایران ـ آمریکا نیست

ریس ارلیک: توافق هسته‌ای به معنی بهبود روابط ایران ـ آمریکا نیست

ریس ارلیک، روزنامه نگار و نویسنده آمریکایی در کافه خبر گفت: توافق هسته ای اگرچه بزرگترین دستاورد دیپلماتیک ایران در عرصه جهانی است اما به معنی بهبود راوابط ایران ـ آمریکا نیست.

به گزارش خبرآنلاین این نویسنده آمریکایی در کافه خبر در پاسخ به این سوال که  سرنوشت توافق را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت:   به آینده و اجرایی شدن توافق خوش بین هستم. قطعا توافق هسته ای با خطراتی مواجه است. البته اجرایی می شود. این خیلی بی منطق است که بعد از این همه سال و بعد از این توافق تاریخی تصور کنیم که این توافق اجرایی نشود.

ارلیک گفت: البته من نگران امریکا هستم . شرایط خطرناکی است چرا که مخالفان جدی در امریکا به همه کاری دست می زنند که این توافق اجرایی نشود. البته این به نفع اروپایی ها خواهد شد چرا که اگر کنگره واقعا بتواند دو سوم آراء را به دست آورد و وتوی اوباما را باطل کند که البته من خیلی بعید می دانم ، آن وقت این آمریکا خواهد بود که منزوی خواهد شد. اروپایی ها فکر خودشان را کرده اندو تصمیمشان را گرفته اند انها می خواهند با ایران تعامل کنند و آنگاه این اروپایی ها خواهند بود که برای سرمایه گذاری جای امریکایی ها را خواهند گرفت.

این نویسنده آمریکایی در پاسخ به این سوال که آیا اجرایی شدن توافق تاثیری در روابط ایران و آمریکا خواهد داشت؟ گفت:  من محتاطانه در باره روابط ایران و امریکا خوشبین هستم .اگرچه بعد از اجرایی شدن توافق فکر می کنم شانس بهتر شدن روابط زیاد شده است اما در عین حال قطعی است که اختلافات میان ایران و آمریکا در خصوص عراق، سوریه، حزب الله لبنان، فلسطین به قوت خود باقی خواهد ماند. به هرحال ایران همیشه با هژمونی آمریکا در منطقه مخالف بوده و آن را نپذیرفته است. توافق هسته ای دلیل نمی شود که ایران و امریکا همه مسائلشان حل و فصل شود.

ارلیک سوال دیگر خبرآنلاین را مبنی بر اینکه آیا دولت بعدی آمریکا می تواند توافق را نقض کند گفت:  اگر توافق، حتی با وتوی آمریکا اجرایی شود یعنی یکسال و نیم تا دولت بعدی آمریکا از اجرای آن بگذرد هردولت دیگری که روی کار بیاید خیلی بعید است بتواند آن را بازگرداند. خیلی رک بگویم الان این امکان دارد که توافق شکست بخورد اما اگر در دوره اوباما یک سال و اندی و حتی هفت ماه اجرا شود دیگر بازگشت پذیر نخواهد بود.

این روزنامه نگار آمریکایی در خصوص انتخابات آینده آمریکا گفت:  من به شخصه نسبت به دولت آینده در آمریکا نگرانم. اگرچه الان خیلی برای پیشبینی درباره یک سال و نیم آینده خیلی زود و نابهنگام است اما کلا آدم با نگاه کردن به نامزدهای موجود احساس نگرانی می کند. تا سپتامبر اینده نمی شود پیشبینی دقیقی کرد. خبر بد این است که الان اسم جب بوش جمهوریخواه و هیلاری کلینتون دموکرات بر سر زبان هاست. هر دوی آنها جزء طیف بازها محسوب می شوند و جنگ طلبند. هردو ضد ایران، ضد ونزوئلا و حامی اسرائیل هستند. یک نفر در میان دموکرات ها هست به نام برنی سندرز که تقریبا افکار خوبی دارد.

ارلیک در خصوص جمهوریخواهان آمریکا نیز تاکید کرد : البته جمهوریخواهان هم مشکلات زیادی دارند. تعدد زیاد نامزدها و اینکه الان سرآمد همه آنها دونالد ترامپ است که یک فاجعه به تمام معنا و به نظر من نادان ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری است .

این روزنامه نگار آمریکایی در پاسخ به این سوال که آیا به اعتقاد شما رئیس جمهور شدن جب بوش  یا هیلاری تفاوتی خواهد داشت گفت:  نه اینکه هیچ تفاوتی با یکدیگر نداشته باشند اما در خصوص سیاست خارجه همسو و هم نظر هستند. آنها در مسائل داخلی قطعا اختلافات و تفاوت هایی با یکدیگر خواهند داشت اما در زمینه سیاست خارجی خیر. این بار در خصوص مسائل سیاست خارجی تفاوت زیادی میان نامزدها و این چهره ها دیده نمی شود. 

متن کامل گفتگو با ریس ارلیک در کافه خبر را فردا در صفحه بین الملل بخوانید

4949

کد N918352

وبگردی