آفتاب
سفیر اسبق آمریکا در یمن در گفتگو با مهر:

غرب هیچ قدرتی برای پایان دادن به وضعیت غیر انسانی در یمن ندارد

غرب هیچ قدرتی برای پایان دادن به وضعیت غیر انسانی در یمن ندارد

سفیر اسبق آمریکا در یمن در گفتگو با خبرگزاری مهر، دلیل سکوت کشورهای غربی در مورد بحران یمن را قدرت نداشتن آنها برای تاثیرگذاری در تحولات این کشور عربی دانست.

بحران یمن و حملات عربستان به یمن وارد پنجمین ماه خود شده و در این میان با وجود ثبت جنایات گستدره علیه مردم یمن از سوی عربستان سعودی جوامع غربی و مدافعان حقوق بشر در برابر این فجایع سکوت اختیار کرده اند. 

در همین رابطه برای اطلاع بهتر از موضع کشورهای غربی در مورد بحران یمن با «ویلیام روو» سفیر اسبق آمریکا در یمن به گفتگو نشستیم. 

ویلیام روو از سال 1964 تا 1995 کارمند وزارت خارجه آمریکا بوده و در این مدت در 9 کشور عربی از جمله یمن، امارات و سوریه به عنوان سفیر و یا دیپلمات  حضور داشته است. 

روو هم اکنون از اساتید دانشگاه تافز است و به تدریس دیپلماسی عمومی در این داشگاه اشتغال دارد . وی همچنین به عنوان کارشناس ارشد در «موسسه خاورمیانه» واشنگتن نیز حضور دارد. 

متن این گفتگو به شرح زیر است: 

*  یمن در ماه های اخیر با شرایط بحرانی مواجه بوده اما کشورهای غربی اقدام مناسبی را برای پایان دادن به این وضعیت انجام نمی دهند، به نظر شما چرا کشورهای غربی در این مورد سکوت کرده اند؟  

شرایط مشکل موجود در یمن توسط عواملی همچون مشکلات داخلی از جمله شرایط بد اقتصادی و جنگ داخلی، و مشکلات خارجی همچون بمباران و تحریم بوجود آمده اند. غرب در گذشته میلیون ها دلار کمک اقتصادی به یمن ارائه می کرد اما وقوع جنگ در این کشور موجب شده تا ارائه کمک ها متوقف شوند. غرب هیچ قدرتی برای متوقف کردن جنگ داخلی در یمن و یا حتی متوقف کردن بمباران این کشور و پایان دادن به تحریم ها ندارد. این موارد (بمباران و وضعیت بد مردم یمن) همگی خارج از کنترل  آمریکا و دیگر کشورهای غربی هستند. 

در پاسخ به اینکه چگونه می توان به این جنگ یمن پایان داد باید بگویم که اراده پایان دادن به این وضعیت تنها زمانی ممکن خواهد بود که تمامی گروه های یمنی به همراه حامیان خارجی خود با یک راه حل سیاسی مناسب موافقت کنند. کشورها و قدرت های خارجی نمی توانند راه حلی را به یمنی ها تحمیل کنند و در این میان حضور میانجیان بی طرف همچون سازمان ملل و یا عمان می تواند به تسهیل راه حل صلح کمک کند. 

_ شما به این نکته اشاره کردید که کشورهای غربی قدرتی برای تغییر وضعیت موجود در یمن ندارند، آیا حقیقت ماجرا به همین شکل است یا آنکه رابطه خاص عربستان با کشورهای غربی موجب شده تا آنها در مورد یمن سکوت کنند؟ 

بسیاری از مردم از جمله خود آمریکائی ها در مورد قدرت ایالات متحده برای تاثیر گذاری در تحولات کشورهای خارجی غلو می کنند. وضعیت فعلی یمن نتیجه انتخاب مردم این کشور و عواملی است که ریشه در تحولات داخلی یمن دارند. عربستان سعودی از همسایگان یمن است و در تمامی زمینه ها از این کشور قویتر است با این وجود مداخله نظامی سعودی ها در یمن موجب بازگست منصور هادی به قدرت و یا پایان تحرکات حوثی ها نشده است از همین رو می توان گفت که توانایی عربستان برای تاثیر گذاری در تحولات یمن محدود است. 

آمریکا تاکنون بطور مستقیم در تحولات یمن ورود نظامی نداشته و فقط از عملیات نظامی عربستان حمایت محدودی را کرده است. منافع آمریکا در یمن اساسا کمک به مبارزه با القاعده است که بطور مستقیم منافع ایالات متحده را تهدید می کند و واشنگتن برای رسیدن به این هدف (مبارزه با القاعده) در پی بازگردادنن ثبات به یمن است. حوثی ها نیز در یمن علیه القاعده فعالیت می کنند اما باید بگویم تا زمانیکه ثبات در یمن برقرار نشود هیچ شریک و همپیمان قدرتمندی در یمن برای همکاری با آمریکا علیه القاعده وجود نخواهد داشت. باید این نکته را نیز متذکر شد که به دلیل وضعیت موجود در یمن القاعده در حال قدرت گرفتن در این کشور است. 

گذشته از این موضوع آمریکا منافع زیاد دیگری در منطقه دارد که ربطی به موصوع یمن ندارند منافعی همچون توافق هسته ای ایران، بحران سوریه، داعش و مشکلات داخلی عراق، که البته در تمامی این موارد عربستان می تواند به آمریکا کمک کند اما تا کنون چنین چیزی اتفاق نیافتاده است. 

کد N918179

وبگردی