آفتاب
یادداشت روزنامه اعماد؛

دلايل تصاعد بحران امنيتی در تركيه

دلايل تصاعد بحران امنيتی در تركيه

فضای سياسی و اجتماعی تركيه در وقت حاضر روز‌های پرتلاطم و التهابی را پشت سر می گذارد. وقوع انفجارها وحملات مرگبار در شهر‌های مختلف تركيه مهم‌ترين نمود آشوب و تلاطم وقت حاضر تركيه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «صلاح الدين هرسني» با اشاره به تشدید بحران های امنیتی در ترکیه و تلاش رهبران حزب عدالت و توسعه به منظور بهره برداری از شرایط موجود برای پیروزی قاطع در انتخابات زود هنگام پارلمانی نوشت؛

فضاي سياسي و اجتماعي تركيه در وقت حاضر روز‌هاي پرتلاطم و التهابي را پشت سر مي‌گذارد. وقوع انفجارها وحملات مرگبار در شهر‌هاي مختلف تركيه مهم‌ترين نمود آشوب و تلاطم وقت حاضر تركيه است. اين وضعيت نگراني‌هاي امنيتي عمده‌اي را براي فضاي سياسي و اجتماعي تركيه ايجاد كرده است. آنچنان كه از گذشته تحولات اخير تركيه بر مي‌آيد، علت عمده بروز اين بحران امنيتي و ناآرامي‌هاي حاصل از آن ريشه در بحران ساختگي دارد كه با راهبرد‌هاي رهبران حزب عدالت و توسعه تمهيد يافته است. هرچند كه قراين به ظاهر نشان مي‌دهند كه اقدامات گروه‌هايي چون داعش و نيروهاي مسلح حزب كارگران كردستان تركيه (پ.ك.ك) و نيز اقدامات يك گروه چپ افراطي به نام ارتش انقلابي آزاديبخش خلق در وقت حاضر، علل و اسباب بروز اين بحران امنيتي باشند. از روي تاكيد بايد خاطرنشان كرد كه تصاعد بحران امنيتي حال حاضر تركيه با بحران ساختگي رهبران حزب عدالت و توسعه كليد خورد كه از شايبه بهره‌برداري سياسي خالي نيست.

به عبارت ديگر، درگيري‌هاي اخير تركيه با پ.ك.ك با موضوعات سياسي گره خورده است. به واقع در باور رهبران حزب عدالت و توسعه علت بروز بحران امنيتي حال حاضر تركيه نه اقدامات مخربانه داعش بلكه اقدامات براندازانه پ.ك.ك است.

هم اينك رهبران حزب عدالت و توسعه حمله به داعش را پوششي براي حمله به كرد‌ها قرار داده و مقابله آنان با داعش فقط در سطح يك ژست سياسي باقي مانده است.

رهبران حزب عدالت و توسعه كه تا پيش از انتخابات پارلماني، زمينه را براي انديشه تجديد امپراتوري عثماني و تحقق رويا‌هاي آرمان‌طلبانه خود فراهم كرده بودند، آرزوي خود را با پيروزي حزب مدافع كردها يعني حزب دموكراتيك خلق‌ها به رهبري صلاح‌الدين دميرتاش نقش بر آب ديدند و همين سبب شد كه زخم بزرگي بر خودشيفتگي رهبران حزب عدالت و توسعه وارد شود. حال رهبران حزب عدالت و توسعه با حمله به كردها و مبارزه نمايشي و قمار با داعش درصدد تحريك وتشديد احساسات ناسيوناليستي مردم تركيه‌اند، با اين اميد كه بخواهند در انتخابات جديد پارلماني ماه نوامبر اكثريت مطلق را به دست آورند.

فاز جديد بروز بحران امنيتي كه از سوي يك گروه چپ افراطي به نام ارتش انقلابي آزاديبخش خلق منجر به تصاعد بحران در اين كشور شده است، به نظر مي‌رسد كه در تداوم همان بحران ساختگي است، اما اين‌بار با زخمي كهنه‌تر و در كسوتي متفاوت‌تر.

نكته آنكه بين اين گروه ماركسيستي كه اقداماتش موجب فاز جديد بحران در تركيه شده است و پ.ك.ك هيچ ارتباط استراتژيكي وجود ندارد. اهم راهبرد اين گروه ماركسيستي بر رويكرد‌هاي مقابله‌جويانه تاكيد دارد و نسبت به همكاري امريكا، ناتو و تركيه بدبيني افراطي دارد.

تركيه با تمهيد عامدانه‌اي كه جهت باز كردن پاي اين گروه در فضاي سياسي و اجتماعي‌ تركيه فراهم كرده، به واقع شرايط امنيتي حال حاضر تركيه را رها كرده و با ايجاد ترس و وحشت در عرصه سياسي، درصدد سوار بر امواج ناسيوناليستي با اين هدف كه منويات رهبران حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلماني ماه نوامبر حاصل ‌آيد.

بديهي است كه رهبران حزب عدالت و توسعه با تمهيد اين شرايط و فاز جديد بحران ساختگي، دو هدف را در دستور كار دارند: اول جلب راي ملي‌گرا‌ها در انتخابات پارلماني زودرس ماه نوامبر و دوم كم كردن محبوبيت حزب دموكراتيك خلق‌ها به رهبري صلاح‌الدين دميرتاش يعني حزبي كه راهبرد‌هايش به راهبرد‌هاي پ.ك.ك نزديك است. اما نتايج نظرسنجي‌ها از اين راهبرد‌هاي عامدانه جديد رهبران حزب عدالت و توسعه نشان مي‌دهد كه اميدي به پيروزي رهبران حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلماني ماه نوامبر نيست. چراكه افكار عمومي مردم تركيه نسبت به راهبرد رهبران حزب عدالت و توسعه و مواضع آنان در تحولات سوريه، عراق و شروع دوباره جنگ با پ. ك. ك قويا و به جد رضايتي ندارند. به اين ترتيب به نظر مي‌رسد سوداي رهبران حزب عدالت و توسعه براي باز احياي امپراتوري عثماني و تصرف و ماندن در كاخ چانكايا قرين وهن و شكست باشد.

کد N918171

وبگردی