آفتاب

جامعه عشایری، مصداق بارز اقتصاد مقاومتی

جامعه عشایری، مصداق بارز اقتصاد مقاومتی

مدیرکل امور عشایری ایلام گفت: عشایر استان که از سه‌راه «کاشی‌پور» تا «فکه» خوزستان هم به کار تولید اشتغال دارند و هم از مرزهای استان مراقبت و حراست می‌کنند، گاهی به دلیل فعالیت دلالان آن‌گونه که باید، سود زحمات خود را نمی‌برند. پس لازم است دستگاه‌های دیگر برای حل این مشکل مددکار امور عشایری باشند.

«علی سلیمی» با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: حدود 12 درصد جمعیت استان را عشایر تشکیل می‌دهد که به‌صورت حرکت متناوب از ییلاق به قشلاق و بالعکس فعالیت دارند که نقش بسیار مهمی در تولید سالم ایفا می‌کنند.

سلیمی تصریح کرد: عشایر یک قشر مولد و تولیدکننده است و با استفاده از مواهب طبیعت و حداقل امکانات بیشترین بهره‌وری را دارند و اهمیت تولید در بین این قشر بر کسی پوشیده نیست. وقتی تولید باشد به‌تبع آن اشتغال هم به وجود می‌آید اما اگر تولید نباشد اشتغال هم نیست.

جامعه عشایری، مصداق بارز اقتصاد مقاومتی

مدیرکل امور عشایری ایلام ادامه داد: فلسفه عشایر با تولید همراه است و این جامعه توان رهایی بخشیدن کشور از وابستگی به واردات گوشت قرمز را دارد و از طرف دیگر هم این جامعه از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است که در دو حوزه تولید انبوه و مصرف کم فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه به‌طورکلی عشایر نقش‌های متفاوتی از جمله اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و فرهنگی یک جامعه را ایفا می‌کند تصریح کرد: یک‌میلیون و 400 هزار رأس دام در استان وجود دارد که 70 درصد این دام‌ها در اختیار جامعه عشایری بوده و به صورت میانگین هر خانوار عشایری دارای 140 رأس دام است.

ارزش اقتصادی تولیدات عشایر استان 300 میلیارد تومان در سال است

سلیمی ادامه داد: دامداران استان در سال تولیدکننده بیش از 7900 تن گوشت قرمز، 25 هزار و 178 تن شیر، 465 تن روغن حیوانی، 372 تن کشک، 1570 تن پشم است.

مدیرکل امور عشایری ایلام با بیان اینکه صنایع‌دستی شاخص استان در سال 17 میلیارد تومان تولید دارند، افزود: به صور کلی ارزش اقتصادی تولیدات عشایر استان 300 میلیارد تومان در سال است.

وی با اشاره به اینکه بخش عظیمی از مناطق و قلمرو عشایر مبادرت به کشت محصولات می‌کنند که علاوه بر برداشت محصول از پس‌چر برای خوراک دام استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: حدود 9736 خانوار در قالب 12 ایل و 32 طایفه از نقاط مختلف استان با جمعیت 60 هزار نفر جمعیت عشایری استان را تشکیل می‌دهند.

هر سیاه‌چادر عشایری، یک پاسگاه مرزی

مدیرکل امور عشایری ایلام با بیان اینکه عشایر از حافظان و حاملان ارزش‌ها و مواریث ایران‌زمین هستند و نقش مهمی در حفظ آداب، رسوم، آیین‌ها و سنت‌های دینی و مذهبی در جامعه دارند، افزود: این قشر با ایثار و از خودگذشتگی، کم‌مصرفی و پرتلاشی سعی در رفع مشکلات و قطع وابستگی‌ها دارند.

وی با تأکید بر اینکه 65 درصد قلمروهای عشایری در حاشیه مرز و مناطق استراتژیک قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: عشایر با استقرار در 425 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق از سه‌راه «کاشی‌پور» تا «فکه» خوزستان و ایجاد سیاه‌چادر عشایری از مرزهای استان مراقبت و حراست می‌کنند.

سیلمی با بیان اینکه حضور عشایر در مرز هزینه‌های مراقبتی را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: حضور عشایر در مرز یک پدافند غیرعامل در برابر تهدیدها تلقی می‌شود، به نحوی که هر سیاه‌چادر یک پاسگاه مرزی محسوب می‌شود.

مدیرکل امور عشایری ایلام با تأکید بر اینکه هر سیاه‌چادر یک کارگاه تولیدی است و به‌نوعی تمام اعضاء خانواده در زندگی عشایری در تکاپوی تولید هستند، افزود: به معنای خاص، اقتصاد و تولید با خانواده عشایری عجین شده است.

فعالیت 12 شرکت تعاونی عشایری در ایلام

وی گفت: تشکل‌های عشایری 12 شرکت تعاونی و یک اتحادیه استانی در استان ایلام دارند که وظیفه آن تأمین و توزیع نهاده‌های دامی، ارزاق و مایحتاج این جامعه است و مصمم هستیم که دست دلالان، چوب‌داران و افراد سودجو را کوتاه کنیم اما حل این مشکلات مستلزم همکاری دیگر دستگاه‌ها است.

سلیمی تصریح کرد: طی یک تلاش منسجم یک محموله 300 رأسی دام زنده به کشور کویت صادر شده که تاکنون خروجی خوبی داشته و زمینه این‌گونه صادرات را به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مهیا کرده است و اگر روند همین‌گونه پیش برود دام‌های مازاد استان به خارج صادر می‌شود که هم‌ دست دلالان کوتاه می‌شود وهم قیمت واقعی تولیدات به دست عشایر می‌رسد.

مدیرکل امور عشایری ایلام با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 150 تن پشم عشایری خریداری‌ شده است، خاطرنشان کرد: اقتصاد جامعه عشایری به شرایط اقلیمی وابسته است و اگر این شرایط مناسب باشد بسیاری از مشکلات هم خود به خود حل خواهد شد.

تأمین علوفه‌های یارانه‌ای عشایر

وی با اشاره به اینکه خشکسالی بر مرتع و تولید عشایر تأثیر گذاشته است، افزود: امسال تلاش شده 690 میلیون تومان اعتبار یارانه‌ای بگیرم که علوفه این قشر به‌صورت نسبی تأمین شود.

منابع آب عشایر خشک شده‌اند

سلیمی با بیان اینکه به دلیل خشکسالی پی‌درپی منابع آب عشایر خشک‌ شده‌ است، تصریح کرد: امور عشایری با 30 دستگاه تانکر که هشت دستگاه از این تعداد متعلق به خود اداره کل عشایری و 22 عدد آن اجاره‌ای است به عشایر آبرسانی می‌کند و به‌صورت میانگین روزانه 720 مترمکعب، هفتگی 4000 لیتر و ماهانه 22هزار مترمکعب آب بین این قشر توزیع می‌شود و سال گذشته چهار میلیارد تومان هزینه‌ی آبرسانی به این قشر مولد جامعه شد.

سالانه دو بار راه‌های عشایری بازگشایی و مرمت می‌شوند

مدیرکل امور عشایری ایلام گفت: 2200 کیلومتر راه عشایری داریم که در طول سال مورد بازگشایی، نگهداری و مرمت قرار می‌گیرند و این اقدام سالی دو بار انجام می‌شود و هم‌اکنون اعتبار تأمین نگهداری راه‌های عشایری استان 570 میلیون تومان است که کافی نیست.

انتهای پیام

کد N918168

وبگردی