آفتاب

کوکاکولا به دانشمندان پول می‌دهد تا ثابت کنند نوشابه عامل چاقی نیست

کوکاکولا به دانشمندان پول می‌دهد تا ثابت کنند نوشابه عامل چاقی نیست

کوکاکولا بزرگترین فروشنده نوشابه در جهان، از یک پروژه علمی حمایت می کند تا بگوید دلیل چاقی، ورزش نکردن است نه رژیم غذایی.

نیو صدر: کوکاکولا تیمی از دانشمندان پرنفوذ و ظاهرا اسم و رسم دار تشکیل داده که از طریق آنها در رسانه ها اعلام کنند نوشابه ها دلیل چاقی نیست. نام این تیم «شبکه جهانی تعادل انرژی» است.

به گزارش نیویورک تایمز ؛ استیون یکی از اعضا این گروه گفت: بیشتر آدم‌ها می گویند دلیل چاقی و اضافه وزن،‌ خوردن زیاد فست فود و نوشیدنی های شیرین است در حالی که هیچ شواهدی وجود ندارد تا بگوید اینها عامل چاقی هستند.

در مقابل بسیاری از متخصصان سلامت بر این باورند که این تبلیغات کوکاکولا دروغ است: «آنها این تبلیغات را می کنند چون فروششان کم شده است، در حالی که نوشابه ها تاثیر زیادی بر روی چاقی و دیابت داند.»

گفتنی است که در چند وقت اخیر نوشابه ها از برخی مدرسه های امریکا جمع آوری شده و مصرف آن در میان مردم آمریکا حدود 25 درصد کاهش داشته.

سیمون یک فعال سلامت در این رابطه گفت: فروش کوکاکولا در حال کاهش است، در همه شهرهای بزرگ مصرف نوشابه ها محدود شده است و این کار تلاش کوکاکولا برای افزایش فروش است.

از سال 2008 تا الان کوکاکولا به سازمانی که ادعا می کند دلیل چاقی، ورزش نکردن است، نه غذا، 4.5 میلیون دلار پول داده است، البته کوکاکولا ادعا می کند آنها همیشه از پروژه های علمی حمایت کرده اند.

این شرکت در بیانیه ای گفت: ما با بسیاری از دانشمندان در زمینه های غذایی همکاری می کنیم، آنها چه درست، چه غلط نظرشان را می گویند و در مقابل ما نیز از آنها حمایت مالی می کنیم.

حتی مسوول این دانشمندان که قرار است درباره مضرات کوکاکولا تحقیق کنند، گفته است: کوکاکولا در نظرها و تحقیقات ما بی تاثیر است. دیگر اعضا گروه هم می گویند کوکاکولا آنها را کنترل نمی کند.

جالب این است که در هفته اخیر در فیسبوک و توئیتر صفحات زیادی تشکیل شد که معتقدند دلیل چاقی فقط ورزش نکردن است و در آن ها حرفی از نوشابه و ضرر های آن نبود، اگرچه این تبلغات هنوز تاثیری نداشته اند.

این اولین باری نیست که این چنین اتفاقاتی می افتد؛ نهادهای غذایی دیگری نیز در آمریکا بوده اند که پیش از این با مک‌دونالد، پپسی و ... همکاری می کردند.

با این حال پیش‌بینی می شود کوکاکولا در مرحله بعدی دانشمندان معتبرتری را استخدام کند.

ماریون نستله نویسنده کتاب «سیاست های سودا» در رابطه با این موضوع گفت: شبکه جهانی تعادل انرژی فقط برای حمایت از کوکاکولا ساخته شده، نقشه کوکا بسیار واضح است؛ محققان را مجبور کنید تا مسیر علمی را منحرف کنند و توجهات را از روی رژیم غذایی غلط بردارند.

یک موضوع جالب این است که اخباری که می گوید نوشابه عامل چاقی نیست الان حدود 5 برابر بیشتر از اخبار مخالف این است، همین نشانه تبلیغات کوکاکولا است.

ورزش موثرتر است یا رژیم غذایی

شبکه جهانی تعادل انرژی ادعا کرده است که آنها دنبال جلوگیری از لاغری اند نه افزایش فروش کوکاکولا و می خواهند مردم ورزش را هم به عنوان قسمتی دیگر برای لاغری اضافه کنند. اگرچه آنها 2 صفحه از تحقیقاتشان را نیز نشان داده اند که در حاشیه آن ها نوشته؛ این مقاله توسط کوکاکولا حمایت می شود.

به رئیس این سازمان سال قبل حدود 1 میلیون دلار از طرف کوکاکولا هدیه دادند، اگرچه هیل ادعا می کند او این پول را برای سازمانش استفاده کرده،‌ چون دانشگاه‌ش به آنها کمک مالی نکرده است: معتقدم با همکاری با شرکت های غذایی می توان جلو چاقی را گرفت نه با کار کردن علیه آنها.

همچنین این گروه در وب سایتش نوشته؛ «کمتر خوردن هیچ وقت مفید نبوده، ورزش کنید و رژیم درست داشته باشید.»

بعضی ها بر این اعتقادند که کالری وارد شده به بدن و کالری خارج شده عامل چاقی اند اما شواهد نشان می دهد که یک طرف این معادله که کالری های وارد شده است تاثیر بیشتری دارد؛ یعنی ورزش تاثیر کمتری نسبت به رژیم غذایی در لاغری دارد. شواهد محکمی نشان می دهد که نخوردن نوشابه ها و فست فود ها تاثیر زیادی بر روی لاغری دارند.  درست برخلاف چیری که کوکاکولا و یا به شکلی شبکه جهانی تعادل انرژی می گوید.

دکتر پاپکین،‌ متخصص تغذیه در این رابطه می گوید: یک قوطی کوکا کولا حدود 140 کالری دارد یعنی برای سوزاندن آن باید حدود 5 کیلو متر راه رفت.

در یکی از تحقیقات که به تازگی انجام شده به 200 نفر که اضافه وزن داشتند، برنامه ورزشی سنگینی دادند و همه آنها این تمرینات را انجام دادند، جالب اینکه این تمرینات تاثیر زیادی بر وزن این 200 نفر نداشتند.

یک متخصص تغذیه می گوید: اضافه کردن ورزش به یک برنامه غذایی،‌ در کاهش وزن مفید است ولی برای کاهش وزن یک برنامه خوب غذایی تاثیر بیشتری دارد.

گفتنی است هفته پیش مرکز تحقیقات پنینگتون اعلام کرد که به کشف بزرگی رسیده و آنهم این است دلیل چاقی کودکان ورزش نکردن است این تحقیقات توسط کوکا کولا حمایت می شده است. 

در سال های اخیر کوکاکولا با شعار «ورزش دارو است» 100 ها باشگاه ورزشی در مدارس ساخته است.

یک ساعت پس از خوردن کوکاکولا چه برسرتان می‌آید؟

در حالی کوکاکولا اینگونه برای اتهام زدایی از خودش تلاش می کند که 10 روز پیش تک تایمز درباره اینکه تا 1 ساعت پس از خوردن کوکا کولا در بدن چه اتفاقی می افتد نوشت که مشخص می کند نوشابه ضرر های زیادی به جز چاثی به بدو وارد می کند

10 دقیقه پس از نوشیدن: هر قوطی کوکا کولا 2 برابر مقدار کافی در روز شکر دارد به همین علت باید به انسان حالت تهوع دهد اما فسفریک اسید موجود در نوشابه مانع از این می شود.

20 دقیقه پس از نوشیدن: شکر داخل بدن افزایش می یابد و موجب چاقی می شود

40 دقیقه پس از نوشیدن: در این موقع کافئین وارد بدن می شود و بدن برای پاسخ به این موضوع قشار خون را افزایش می دهد،آدنوزین وارد مغز می شود و سیستم عصبی بدن دچار اختلالاتی می شود

45 دقیقه پس از نوشیدن: دوپمارین داخل بدن افزایش می یابد و بدن 45 دقیقه باعث احساس لذت می شود تاثیری که شبیه به تاثیر هروئین است.

یک ساعت پس از نوشیدن: واکنش های شیمیایی داخل بدن زیاد می شود سوخت ساز بدن افزایش می یابد.و مواد سمی زیادی در بدن تشکیل می شود.

۴۷۴۷

کد N918090

وبگردی