آفتاب

کلینتون نسبت به عواقب رد برجام در کنگره آمریکا هشدار داد

کلینتون نسبت به عواقب رد برجام در کنگره آمریکا هشدار داد

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا با دفاع از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 ابراز نگرانی کرد: اگر کنگره توافق هسته‌ای را رد کند همه چیز غیرقابل پیش بینی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) به نقل از روزنامه لس آنجلس تایمز، هیلاری کلینتون که نامزد اصلی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا محسوب می‌شود در یک سخنرانی تبلیغاتی در ایالت نیوهمشیار قوی‌ترین دفاع خود را از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 ارائه داد و ابراز نگرانی کرد که اگر کنگره با این توافق مخالفت کند، اتفاقات غیرقابل پیش بینی خواهد بود و بر جایگاه آمریکا در جهان تاثیر خواهد گذاشت.

کلینتون افزود:‌ اروپایی‌ها، روس‌ها و چینی‌ها خواهند گفت که ما در کنار آمریکایی‌ها ایستادیم. با آمریکایی‌ها موافقت کردیم. به این توافق دست یافتیم، اما فکر می‌کنم، رئیس جمهور آن‌ها (آمریکایی‌ها) نمی‌تواند سیاست های خارجی را تعیین کند و این پیام بسیار بدی برای جهان به سرعت در حال تغییر و غالبا بی‌ثبات است.

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در پاسخ به انتقادات جمهوری خواهان از توافق هسته‌ای گفت که ایران در دوران ریاست جمهوری آخرین جمهوری خواه برنامه هسته‌ای خود را توسعه داد و به چرخه سوخت دست یافت؛ این چیزی است که ما آن را ( در دولت باراک اوباما) تحویل گرفتیم.

به نوشته لس آنجلس تایمز، کنگره آمریکا قرار است ماه آینده پس از بررسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رای گیری کند. رژیم صهیونیستی و جمهوری خواهان به سختی تلاش می‌کنند تا با متقاعد کردن دموکرات‌ها مانع از تائید این توافق در کنگره شوند. این در حالی است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و مقامات دولتی در تلاش هستند از رد توافق از سوی قانونگذاران جلوگیری کنند. آن‌ها معتقدند این کار به روند اجرای توافق آسیب می‌زند و در این صورت این آمریکاست که مورد سرزنش قرار خواهد گرفت.

کلینتون در ادامه این سخنرانی که در منجستر بزرگترین شهر نیوهمیشایر انجام شد گفت: من وارد این جزئیات شدم، چون شما در هفته‌های پیش رو مطالب زیادی در این باره می‌شنوید، از شما می خواهم اطلاعاتتان را زیاد کنید. ما برای اینکه بتوانیم مشکلات بزرگ با جهان را حل کنیم باید از دیپلماسی پیروی کنیم.

وی همچنین به وجود اختلافات دیگری میان تهران و واشنگتن اشاره کرد و گفت: اگر من رئیس جمهور شوم ترجیح می‌دهم که به این چالش‌ها بپردازم.

به گزارش ایسنا، غرب به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در طول سالهای گذشته ایران را به تلاش برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای متهم کرده است در حالی که ایران همواره تاکید می‌کند برنامه هسته‌ای‌اش ماهیت کاملا صلح آمیز دارد.

از طرفی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارشات خود اذعان کرده مدارکی که ثابت کننده وجود انحراف در فعالیت های هسته‌ای باشد در دست ندارد.

انتهای پیام

کد N917747

وبگردی