آفتاب
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی:

آماده کمک به فلسطین در حوزه تأمین اجتماعی و بازنشستگی هستیم

آماده کمک به فلسطین در حوزه تأمین اجتماعی و بازنشستگی هستیم

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه این سازمان آماده همکاری و کمک به فلسطین در حوزه تأمین اجتماعی و بازنشستگی است، گفت: با توجه به برنامه‌ای که برای تأسیس سازمان بازنشستگی جدید در فلسطین وجود دارد، ما آماده هستیم که تجربیات خود را در اختیار کشور فلسطین قرار دهیم.

به گزارش سرویس اجتماعی ایسنا، دکترسیدتقی نوربخش در دیدار با دکتر احمد مجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین و رئیس سازمان بازنشستگی این کشور، اظهار داشت: امام خمینی(ره) بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی و همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی، دیدگاه‌ها و نقطه نظرات روشنی را در رابطه با فلسطین اعلام فرموده‌اند و ما نیز به لحاظ اعتقادی و هم از نظر اجرایی مکلف و متعهد به پیگیری این دیدگاه‌ها هستیم.

دکتر نوربخش در این دیدار که صلاح الزواوی، سفیر فلسطین در تهران نیز حضور داشت، گفت: امیدواریم با انسجام و اتحاد مسلمانان در دفاع از قدس شریف و فلسطین عزیز هرچه زودتر شاهد تحقق وعده الهی مبنی بر پیروزی مستضعفین بر اشغالگران و ستمگران باشیم و نماز شکر را در مسجدالاقصی اقامه کنیم.

وی در ادامه به بیان دیدگاه‌های تخصصی در حوزه تأمین اجتماعی پرداخت و اظهار داشت: سازمان بازنشستگی در هر کشوری با مشارکت سه جانبه دولت، کارفرمایان و کارگران شکل می‌گیرد و به هر میزان که میزان نفوذ و تعداد اعضای سازمان بازنشستگی بیشتر باشد، پایداری آن نیز افزایش می‌یابد.

دکتر نوربخش محاسبات بیمه‌ای را در سازمان‌های بازنشستگی بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: نرخ حق بیمه و میزان مشارکت دولت، کارفرمایان و کارگران بر اساس محاسبات و متغیرهایی از قبیل امید به زندگی، نرخ تنزیل و سایر مولفه‌های اقتصادی و اجتماعی تعیین می‌شود.

وی افزود: در سازمان تأمین اجتماعی تجارب عمیقی در رابطه با محاسبات بیمه‌ای وجود دارد و آماده ارائه این تجربیات به سازمان بازنشستگی فلسطین هستیم.

دکتر نوربخش با بیان اینکه سازمان‌های بازنشستگی در همبستگی ملی نقش دارند، گفت: در رابطه با فلسطین نیز پیشنهاد می‌کنم که سازمان بازنشستگی در آستانه تأسیس در فلسطین، بیمه فلسطینیان خارج از فلسطین را مورد توجه قرار دهد چرا که این امر از نظر سیاسی نیز می‌تواند حائز اهمیت باشد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی استفاده از فن‌آوری اطلاعات را از دیگر جوانب بسیار مهم فعالیت سازمان‌های بیمه‌ای عنوان کرد و گفت: ما در رابطه با استفاده از فن‌آوری اطلاعات، سابقه و تجربیات 40 ساله داریم و می‌توانیم در این حوزه نیز به فلسطین کمک کنیم و مشورت لازم را ارائه دهیم.

دکتر نوربخش در ادامه به معرفی شرایط موجود سازمان تأمین اجتماعی در ایران پرداخت و گفت: سازمان تأمین اجتماعی به بیش از 40 میلیون نفر از مردم ایران خدمت رسانی می‌کند و نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد.

وی خدمات بیمه‌ای و درمانی را مهمترین حوزه فعالیت سازمان تأمین اجتماعی برشمرد و اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی در بخش درمان با 80 بیمارستان و 275 مرکز درمانی سرپایی در سراسر کشور به بیمه شدگان خدمات درمانی مورد نیاز را ارائه می‌دهد و علاوه بر این خرید خدمات درمانی از مراکز دولتی و خصوصی نیز انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه حدود 2 میلیون و 500 هزار نفر از این سازمان مستمری دریافت می‌‎کنند، گفت: این افراد همراه با اعضای خانواده آنان در مجموع 5 میلیون نفر هستند که از خدمات سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند شده‌اند.

نوربخش به فعالیت‌های اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی علاوه بر بخشهای بیمه ای و درمانی دارای بخش اقتصادی نیز هست که با توجه به مکانیزم بین نسلی بودن سازمان برای حفظ و افزایش ارزش دارایی و ذخیره بیمه شدگان ایجاد شده است.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری سازمان تأمین اجتماعی به نحوی مدیریت می‌شود که حاشیه ریسک کمتری داشته باشد و به توسعه ملی نیز کمک کند. در حال حاضر بیشترین فعالیت‌های اقتصادی سازمان در بخش‌های نفت و گاز، دارو، معادن و فولاد متمرکز است.

براساس گزارش روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، دکتر احمد مجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین و رئیس سازمان بازنشستگی این کشور نیز هدف از سفر به ایران را توسعه و گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: من از تجربیات خوب ایران در حوزه بازنشستگی و تأمین اجتماعی بسیار شنیده‌ام و به همین دلیل سعی کردم که در سفر به ایران از نزدیک با تجربیات شما آشنا شوم و شاید بتوانیم از تجربیات شما در توسعه خدمات تأمین اجتماعی در فلسطین استفاده کنیم.

وی افزود: ما اعتقاد داریم که سیاست حمایت اجتماعی از مردم فلسطین به نوعی پایداری و مقاومت مردم در برابر اشغالگران را افزایش می‌دهد و سیاست حمایت اجتماعی ما سیاست امنیت ملی نیز هست. بدون تردید وظایف اجتماعی شکلی از حیات و زندگی و پایداری و مقاومت هموطنان ما در برابر اشغال است.

رئیس سازمان بازنشستگی فلسطین گفت: ما در فلسطین یک سازمان بازنشستگی ویژه کارکنان نظامی و غیرنظامی بخش دولتی داریم که تمامی کارکنان دولتی را دربر می‌گیرد و در صدد هستیم که یک سازمان دیگر را برای کارکنان بخش خصوصی ایجاد کنیم و من ریاست کمیته‌ای را بر عهده دارم که قرار است این سازمان جدید را ایجاد کند.

مجدلانی ادامه داد: ما برای تدوین قانون جدید در حال همکاری با سازمان بین المللی کار هستیم و امیدواریم بتوانیم همکاری بیشتری با شما داشته باشیم و از تجربیات جمهوری اسلامی در این حوزه استفاده کنیم.

انتهای پیام

کد N917536

وبگردی