آفتاب

آیا امام صادق‏(ع) از غیبت حضرت مهدی‏(عج) خبر داده بودند؟

آیا امام صادق‏(ع) از غیبت حضرت مهدی‏(عج) خبر داده بودند؟

کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، به این پرسش‌ که «آیا امام صادق‏(ع) از ولادت و غیبت حضرت مهدی‏ علیه‏‌السلام خبر داده است؟» پاسخ داده‌اند.

کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، به این پرسش‌ که «آیا امام صادق‏(ع) از ولادت و غیبت حضرت مهدی‏ علیه‏‌السلام خبر داده است؟» پاسخ داده‌اند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در پاسخ کارشناسان این مرکز که آن را در اختیار ایسنا قرار داده، آمده است:

«آری، مرحوم صدوق به سندش در حدیث مفصّلی از امام صادق (ع) نقل کرده که فرمود: "...همانا زود است که ششمین فرزند من غایب شود، و او دوازدهمین نفر از امامان هدایت‏گر بعد از رسول خدا (ص) است که اوّل آنها امیرالمؤمنین و آخر آنها قائم بحقّ بقیةاللَّه در روی زمین و صاحب‏‌الزمان است...(1)".

و نیز به سند خود از امام صادق (ع) نقل کرده که فرمود: "هر کس به جمیع ائمه اقرار کند ولی مهدی را انکار کند مثل کسی است که اقرار به جمیع انبیا کرده ولی محمّد (ص) را انکار کرده است. به حضرت عرض شد: ای فرزند رسول خدا! چه کسی از فرزندان تو مهدی است؟ فرمود: پنجمین از اولاد هفتم، کسی که از شما غایب می‏‌شود و نام بردن او بر شما حلال نیست.(2)"

و نیز در حدیثی از ابی‏‌بصیر نقل می‏‌کند که فرمود: به امام صادق (ع) عرض کردم: "ای فرزند رسول خدا! قائم از شما اهل بیت کیست؟ حضرت فرمود: ای ابابصیر! او پنجمین فرزند از اولاد فرزندم موسی است، او فرزند بهترین زنان است، غیبتی دارد که در آن اهل باطل شک خواهند کرد، آن گاه خداوند عزّوجلّ او را ظاهر کرده و به دست او مشرق‏‌ها و مغرب‏‌های زمین را فتح خواهد نمود... (3)".

امام صادق (ع) در حدیثی دیگر فرمودند: "پنجمین از اولاد هفتمین، کسی است که شخصش از شما غایب خواهد شد."(4)

و نیز فرمودند: " آگاه باشید! به خدا سوگند! که مهدی شما از بین شما غایب خواهد شد تا اینکه جاهل از شما می‏‌گوید: خداوند احتیاجی به آل محمّد ندارد...".(5)

و نیز فرمود: ...همانا غیبت در ششمین از فرزندانم واقع خواهد شد. و او دوازدهمین از امامان هدایت بعد از رسول خداست که اول آنها امیرالمؤمنین علی بن ابی‏طالب، و آخر آنها قائم به حقّ، بقیة اللَّه در روی زمین است...".(6)

و نیز فرمود: "همانا برای قائم غیبتی قبل از قیام است."(7)»

پی نوشت‌ها:

1- کمال الدین، ص 33 ؛ بحارالأنوار، ج 42، ص 79، ح 8

2- کمال الدین، ص 333، ح 1

3- کمال الدین، ص 345، ح 31 ؛ بحارالأنوار، ج 51، ص 146، ح 14

4- کمال الدین، ص 338؛ بحارالانوار، ج 51 ، ص 143، ح 4.

5- کمال الدین، ص 341؛ بحارالانوار، ص 145، ح 12.

6- بحارالانوار، ص 145، ح 13.

7- کمال الدین، ص 342؛ بحارالانوار، ج 52 ، ص 146، ح 70

انتهای پیام

کد N917475

وبگردی