آفتاب

"سنگ کیسه صفرا" از عوارض کاهش وزن سریع

"سنگ کیسه صفرا" از عوارض کاهش وزن سریع

یک فوق تخصص بیماری​های گوارش و کبد گفت: کاهش وزن سریع می​تواند احتمال ابتلا به بیماری سنگ کیسه صفرا را افزایش دهد.

دکتر پژمان علوی​نژاد در گفت​وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خوزستان، اظهار کرد: ممکن است بسیاری از مردم سنگ کیسه صفرا داشته باشند، اما به دلیل این که این عارضه علائم خاصی ندارد، اطلاعی از ابتلا به آن ندارند. کیسه صفرا، عضو کوچک گلابی‌ شکلی است که در روند گوارش و ترشح صفرا به داخل روده کوچک هنگام ورود غذا کمک می​کند. سنگ کیسه صفرا در این عضو تشکیل می‌شود.

وی افزود: صفرا مایعی است که توسط کبد تولید می‌شود و از چند ماده از جمله کلسترول و نمک​های صفراوی که توسط سلول​های قرمز خون دور انداخته شده​اند، تشکیل شده است. سنگ کیسه صفرا می​تواند در اندازه دانه​های شن و ماسه، کوچک و همچنین به بزرگی یک توپ گلف ​باشد.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد با اشاره به علائم وجود سنگ صفراوی عنوان کرد: عارضه سنگ صفرا، اغلب علامتی ندارد و سنگ خاموش نامیده شده و فرد معمولا در حال بررسی برای بیماری دیگری، متوجه سنگ صفراوی خود می​شود. در صورت ظهور علائم، ممکن است عارضه همراه با درد در پشت، سمت راست، بالا یا در وسط شکم و درد در شانه راست باشد.

علوی​نژاد درباره گروهی که بیشتر در معرض بیماری سنگ صفرا قرار دارند، ادامه داد: کسانی که رژیم​های غذایی سختی گرفته و میزان مواد غذایی دریافتی به بدن خود را کاهش داده​اند، زنانی که زایمان‌های متعدد داشته‌اند و افراد چاق و دارای اضافه وزن در معرض خطر تشکیل سنگ​های صفراوی قرار دارند.

وی با اشاره به تشکیل سنگ کیسه صفرا در زمان بارداری بیان کرد: در برخی شرایط فیزیولوژیک خاص مانند زمان بارداری، به دلیل هورمون​هایی که در بدن ترشح می​شود، میزان انقباض کیسه صفرا کاهش پیدا می​کند. بدین ترتیب کیسه صفرا در فواصل غذا خوردن، تمام محتویات خود را تخلیه نمی​کند و مقداری از صفرا درون کیسه صفرا باقی می​ماند و تبدیل به رسوب و سنگ می​شود. البته سنگ​هایی که در دوران بارداری تشکیل می​شود معمولا پس از بارداری برطرف شده و درمان آن نیاز به مداخله خاصی ندارد.

این فوق تخصص بیماری​های گوارش و کبد گفت: یک باور غلط در رابطه با کیسه صفرا لزوم صد در صد عمل جراحی در صورت وجود سنگ در کیسه صفرا است. این درحالیست که نتایج مطالعات اخیر در این زمینه،​ نشان از غلط بودن این باور رایج بین مردم دارد. این امکان وجود دارد که سنگ درون کیسه صفرا باشد و فرد تا پایان عمر طبیعی‌اش با وجود آن دچار مشکل نشود.

علوی​نژاد افزود: اگر فردی سنگ کیسه صفرا داشته ولی علامت و درد خاصی ندارد، نیاز به هیچ گونه مداخله خاصی نیست. اما در صورت داشتن دردهای صفراوی از جمله درد در ناحیه شکم و اگر این درد بیش از یک بار تکرار شود، باید حتما به پزشک مراجعه شده و عمل جراحی صورت گیرد. البته هر درد خفیفی در حفره شکمی دلیل بر بیماری سنگ صفرا نیست.

وی با بیان این که نمی​توان از ایجاد سنگ صفرا جلوگیری کرد ولی امکان کاهش بروز آن با در پیش گرفتن شیوه زندگی صحیح و سالم وجود دارد، گفت: باید مقادیر کافی آب در هر روز برای حفظ هیدراته بدن مصرف شود. اگر قصد کاهش وزن دارید آن را به تدریج انجام دهید. زیرا کاهش وزن سریع ممکن است خطر ابتلا به سنگ صفرا و دیگر مشکلات سلامتی را افزایش دهد.

انتهای پیام
کد N917452

وبگردی