آفتاب

برگزاری انتخابات پارلمانی در هائیتی همراه با بی نظمی و ناآرامی

برگزاری انتخابات پارلمانی در هائیتی همراه با بی نظمی و ناآرامی

انتخابات پارلمان هائیتی روز یکشنبه در حالی پس از چهار سال تاخیر برگزار شد که ناآرامی‌های پراکنده و بی‌نظمی در جریان این انتخابات، ده‌ها تن را از رای دادن محروم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حالی که براساس آمار، مشارکت رای دهندگان در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه هائیتی پایین بوده، در جریان این انتخابات چندین پایگاه اخذ رای در پورتوپرنس، پایتخت این کشور هدف اقدامات خرابکارانه قرار گرفت و 26 مرکز رای گیری نیز تا اواسط این روز در سراسر هائیتی تعطیل شدند.

این انتخابات پارلمانی نخستین انتخابات در هائیتی از زمان به قدرت رسیدن میشل مارتلی، رئیس جمهوری این کشور در ماه مه 2011 بود و در جریان برگزاری آن تاخیرهای طولانی مدت در چند نقطه رخ داد.

این انتخابات که در فضایی همراه با ترس از خشونت برگزار شد چند ماه پس از آنکه قانونگذاران هائیتی سمت‌هایشان را ترک کردند برگزار می‌شود.

مقامات انتخاباتی اعلام کردند: نزدیک به 290 هزار رای دهنده نتوانستند آرایشان را به صندوق رای بیندازند. مشخص نیست که آیا برای جبران این مساله رای گیری تکمیلی برنامه‌ریزی شده است یا خیر.

همچنین شورای انتخاباتی موقت هائیتی نیز گفت، در مجموع به رغم چند حادثه خشونت آمیز از روند برگزاری انتخابات راضی است.

خوزه انریکه کاستیلو بارانتس، یک ناظر سازمان کشورهای قاره آمریکا نیز اظهار کرد که شورای مذکور با این نهاد نیز درباره انتخابات گفت‌وگو کرده است.

النا والنسیانو، رئیس هیات ناظر اتحادیه اروپا نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: با وجود آنکه حوادثی در چند مرکز رای گیری رخ داد این مسائل به صورت کلی برطرف شدند.

در یکی از مراکز رای گیری شهر پورتوپرنس بسیاری از رای دهندگان مجبور شدند با بیش از یک ساعت تاخیر وارد حوزه شوند و این مرکز هدف حمله مهاجمان ناشناس قرار گرفت.

همچنین در منطقه ساوانت نیز گزارش شده که سه مرکز رای گیری هدف آتش سوزی عمدی قرار گرفته است.

فرانتس لربورس، سخنگوی پلیس هائیتی نیز گفت، 26 مرکز رای گیری در سراسر این کشور 10 میلیونی به دلیل ناآرامی‌ها تعطیل شدند. انتظار نمی‌رود نتایج انتخابات پارلمانی هائیتی به زودی منتشر شود. برخی رای دهندگان در خارج از پایتخت هائیتی نیز مجبور شدند با تاخیرهای طولانی مدت به علت دیر آمدن پرسنل در انتخابات شرکت کنند.

این انتخابات قرار است همه نمایندگان اتاق نمایندگان پارلمان و همچنین دو سوم نمایندگان سنا را تعیین کند. پارلمان هائیتی در 13 ژانویه 2015 پس از آنکه حکم قانونگذاران تمدید نشده و اتاق‌های قانونگذاری چندین ماه خالی ماندند منحل شد.

در انتخابات اخیر بیش از 1800 کاندیدا متعلق به 128 حزب ثبت شده برای تصدی 139 کرسی در پارلمان رقابت می‌کنند.

انتهای پیام

کد N917248

وبگردی