آفتاب

ایران و سوریه تفاهم‌نامه زیارتی امضا کردند

ایران و سوریه تفاهم‌نامه زیارتی امضا کردند

رییس سازمان حج و زیارت ایران که برای دیدار با مقامات سوریه به دمشق سفر کرده است، با وزیر گردشگری این کشور ملاقات و تفاهم نامه همکاری مشترک امضاء کرد.

به گزارش ایسنا، سعید اوحدی در دیدار امروز - دوشنبه 19 مرداد - با «بشر یازجی»، وزیر گردشگری سوریه درباره مسائل زائران بحث و تبادل نظر کرد و سپس در حضور مقاماتی از وزارتخانه‌های کشور و گردشگری و مسؤولان شرکت‌های گردشگری سوریه، طرفین با امضای تفاهم‌نامه‌ای آمادگی خود را برای امور گردشگری دینی و تبادل زائر میان دو کشور اعلام کردند.

بر اساس این تفاهمنامه مقرر شد، کمیته‌ای مشترک میان ایران و سوریه تشکیل شود که این کمیته زمینه هماهنگی‌های لازم را برای از سرگیری اعزام زائران ایرانی به سوریه فراهم آورد.

یکی از موضوعات مورد بحث در این دیدار، تأمین امنیت زائران بود که کمیته مشترک مسؤولیت یافت تا این مسأله را پیگیری کند تا اعزام زائران ایرانی به سوریه در صورت حصول اطمینان از تأمین امنیت با تأیید دستگاه‌های ذیربط ایران از جمله شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران از سر گرفته شود.

از آنجایی که تأمین امنیت زائران مهم‌ترین شرط اعزام زائران به سوریه است، مسؤولان ارشد آن کشور از جمله نخست‌وزیر و وزیر گردشگری سوریه اعلام کردند، تمام تلاش خود را برای تامین امنیت زائران ایرانی به کار خواهند گرفت.

تا پیش از آغاز بحران در سوریه در 15 مارس 2011، کاروان‌های زیارتی برای زیارت بارگاه حضرت زینب و حضرت رقیه (س) به سوریه اعزام می‌شدند. برابر آخرین آمار، سالانه بیش از یک میلیون زائر از ایران به سوریه سفر می‌کردند.

اکنون سوریه تلاش می‌کند، با برقراری امنیت در منطقه زینبیه (س) و همچنین در داخل شهر دمشق، فضای مناسبی برای از سرگیری اعزام کاروان های زیارتی ایرانی فراهم کند.

انتهای پیام

کد N917204

وبگردی