آفتاب
در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار مطرح شد

روزنامه‌نگاری ایران در تب 40 درجه می‌سوزد

روزنامه‌نگاری ایران در تب 40 درجه می‌سوزد

مراسم گرامیداشت روز خبرنگار به میزبانی انجمن صنفی مدیران رسانه و با حضور حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح دوشنبه - 19 مرداد ماه - در سرای روزنامه‌نگاران (موسسه مطبوعاتی نشرآوران) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد مسجد جامعی (عضو شورای شهر تهران)، علی فتح‌الله‌زاده (مدیرعامل سابق تیم استقلال)، سید محمود دعایی (مدیر مسؤول روزنامه اطلاعات) و همچنین کامبیز نوروزی (مدرس حقوق مطبوعات) و همچنین جمعی از اهالی و اصحاب رسانه و خبرنگاران در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم محمدرضا محمدیوسفی رییس هیات مدیره انجمن صنفی مدیران رسانه ضمن گرامیداشت روز خبرنگار یادآور شد: انجمن صنفی مدیران رسانه نزدیک به 10 ماه پیش و با یک گروه وایبری آغاز شد و در حال حاضر 140 عضو دارد که فعالیت خود را با تشکیل کارگروه‌های مختلف آغاز کرده است.

وی از معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - حسین انتظامی - بخاطر حمایت از انجمن صنفی مدیران رسانه تشکر ویژه کرد و گفت: با حضور آقای انتظامی و حمایت ایشان، این انجمن شکوفایی بیشتری پیدا کرد.

یوسفی در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به مشکلاتی که همواره پیش روی خبرنگاران و اهالی رسانه بوده است، یادآور شد: همه ما که اکنون در اینجا به عنوان مدیران رسانه جمع‌ شده‌ایم، پیش از این، کار خود را از خبرنگاری آغاز کرده‌ایم. فکر می‌کنم مشکلات خبرنگاران سال‌ها پیش، بیشتر از حالا بود و همه ما با این مشکلات آشنا و به آن مشرف هستیم.

وی در ادامه خواستار حمایت معاون مطبوعاتی از حل مشکل بیمه خبرنگاران شد.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی مدیران رسانه در پایان سخنان خود با اشاره به راه‌اندازی این انجمن، یادآور شد: امیدواریم در این انجمن بتوانیم مشکلات صنف روزنامه‌نگاران و مسائلی که پیش روی آنها است را حل و مرتفع کنیم.

***

در بخش دیگری از این مراسم، احمد مسجدجامعی - عضو شورای شهر تهران - نیز در سخنانی با یادآوری این مطلب که امروزه تهران به عنوان یک شهر، شکل‌گیری و ساختارش در نسبت با رسانه تعریف می‌شود، گفت: ما پیش از این یک تهران قدیم داشتیم که ادامه ری بود و میراث کهن ری را طی می‌کرد. اما تهران امروز که در معنای جدیدش در مناسبات جهانی شکل گرفته است، در نسبت با رسانه تعریف می‌شود.

وی همچنین در بخشی از سخنانش به روزنامه وقایع الاتفاقیه اشاره کرد که اولین رسانه شهر تهران نبوده است و یادآور شد: روزنامه وقایع‌الاتفاقیه اولین روزنامه‌ای بود که برای خود عنوان داشت، در حالی که ما پیش از این هم شبکه‌ی اطلاع‌رسانی اما به طور ناقص داشتیم.

این عضو شورای شهر در سخنان خود با بیان این مطلب که گسترش شهرنشینی مناسبات رسانه را ایجاد کرده است، اظهار کرد: امروز در شرایطی هستیم که رسانه‌ دیگر خبر را برای مردم تولید نمی‌کند و مردم هستند که برای رسانه‌ها خبر تولید می‌کنند. فضایی که این روزها در سایت‌های مجازی ایجاد شده است خیلی سریع‌تر از مطبوعات و اصحاب رسانه اطلاع‌رسانی می‌کند و در واقع خود مردم خبر را برای خود تولید می‌کنند.

مسجد جامعی با اشاره به این که در حال حاضر باید تعاریف جدیدی از رسانه ایجاد شود، یادآور شد: جایگاه تشکل‌های صنفی در اینجاست که بیشتر معنا پیدا می‌کند.

او سپس به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر در رسانه‌ها آن امنیت شغلی که باید وجود داشته باشد، وجود ندارد و یادآور شد: به همین راحتی خبرنگاران از حوزه‌های‌شان جابجا می‌شوند و آن تراکم تجربه و دانشی که باید اتفاق بیفتد، اتفاق نمی‌افتد؛ به عنوان مثال اگر ما خبرنگاری در حوزه تخصصی اطلاع‌رسانی شهرنشینی را نداشته باشیم، بسیار آسیب می‌بینیم.

مسجد جامعی در پایان در پاسخ به انتقادهایی که نسبت به او برای بازدید از برخی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها در روز خبرنگار شکل گرفته بود، عنوان کرد: به این دلیل به روزنامه اطلاعات رفتم که روزنامه‌ای 90 ساله است و این افتخارآمیز است که روزنامه‌ای 90 سال عمر کند. اگر به خبرگزاری ایرنا هم رفتیم دلیلش این بود که این خبرگزاری 80 ساله است و به عنوان مادر خبرگزاری‌ها از او یاد می‌شود. اگر هم به ایسنا رفتیم به این دلیل بود که اولین خبرگزاری غیردولتی بود و اگر هم خبرگزاری ایلنا رفتیم به این دلیل بود که این خبرگزاری یک رسانه تخصصی غیردولتی بود.

***

دکتر حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر سخنرانانی بود که در مراسم روز خبرنگار به میزبانی انجمن صنفی مدیران رسانه حاضر شد.

او در ابتدا این نکته را یادآور شد: بنده همیشه روضه ثابتی دارم که هر مراسمی می‌روم آن را تکرار می‌کنم.

انتظامی گفت: ما در عرصه‌ی مناسبات سیاسی با این آسیب مواجهیم که نوعی پختگی باید ایجاد شود؛ یعنی وقتی صحبت از نهادسازی می‌کنیم این نیست که یک تشکل را ثبت کنیم، بلکه لازم است مناسبات دموکراتیک بین ما برقرار شود. در واقع باید تئوری نمایندگی اجرا شود. در حوزه‌ی رسانه تجربه نشان داده است، تشکل‌ها هر چه غیرسیاسی تعریف شوند، هم می‌توانند مشکلات حقوقی و هم مشکلات رفاهی رسانه‌ها را حل کنند.

او گفت: در حال حاضر چند نوع سیاست راهبردی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌شود که یکی از آنها توجه به تشکل‌هاست. در این خصوص عقب‌نشینی دولت می‌تواند به نفع تشکل‌ها و بخش خصوصی باشد؛ البته در کشورمان در این زمینه نقاط ضعف زیاد داریم و برخی فکر می‌کنند زمانی که مجوز سریعی را برای یک تشکل گرفتیم، کار تمام است در حالی که اینطور نیست.

انتظامی با بیان اینکه استقلال حرفه‌ای یعنی خبرنگار با دولت ارتباط مستقیم نداشته باشد، یادآور شد: بیمه خبرنگار نباید توسط دولت پرداخت شود؛ وگرنه روحیه انتقادگری بسنه خواهد شد. متاسفانه بالاترین رفت‌وآمد نیروی انسانی در صنف خبرنگاری است و یکی از دلایل آن این است که همکاران ما در رسانه‌ها تثبیت نمی‌شوند. در صورتی‌ که الزام قانونی ماده 46 قانون مطبوعات می‌گوید خبرنگار باید توسط رسانه بیمه شود. عقب‌نشینی دولت از دخالت در تشکل‌ها و همچنین وجود تئوری نمایندگی در تشکل‌ها از راه‌هایی است که می‌تواند مرکزیت این تشکل‌ها را بیشتر کند.

وی سپس در این زمینه یادآور شد: اگر تشکلی اعلام می‌کند که 140 عضو دارد و می‌خواهد فعالیت خود را تثبیت کند، این گونه نباشد که در عمل 22 نفر جلو بیایند. با وجود این شرایط تشکل مشروعیت خود را زیر سوال می‌برد، در حالی که جدیت زیادی باید پشت این تشکل باشد.

انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اهمیت تشکل‌ها و مطالباتی که از دولت می‌خواهند، نیز نکاتی را بیان کرد و گفت: تشکل‌ها باید مطالبات خود را دسته‌بندی کنند. آیا منابعی که در اختیار ما وجود دارد می‌تواند همه مطالبات را به یک‌باره حل کند. بر این اساس تشکل‌ها باید مطالبات‌شان را اولویت‌بندی کنند و ما نیز بر اساس اولویت‌بندی بر روی مطالبات تمرکز کرده و نقاط ضعف را شناسایی و برطرف کنیم.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: می‌گویند انتظامی به دنبال تشکل‌سازی است، در حالی که این گونه نیست تشکل وجود دارد و ما باید کمک کنیم تا بالنده شود. تشکل‌ها اگر بتوانند اقتدار خود را از بدنه بگیرند بیشتر ثبات خواهند داشت.

انتظامی همچنین یادآور شد: وظیفه دولت این است که با اتخاذ تدابیر و تصمیم‌های مناسب، ظرفیت‌ها و بسترهای لازم برای کسب اطلاعات را ایجاده کرده و رسانه‌ها نیز در این خصوص بیشتر نقش‌آفرین باشند. تسریع در انجام امور به عنوان یکی دیگر از نتایج عملی دولت الکترونیک محسوب می‌شود و به همین دلیل است که امروز روند بررسی درخواست‌ها و صدور مجوز نشریات در معاونت مطبوعاتی مبتنی بر رفتار الکترونیک است.

وی در پایان در ارتباط با بیمه‌ی خبرنگاران یادآور شد: قراری با تامین اجتماعی داشتیم که قرار بود این قرار به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار اعلام شود اما پیش نیامد.

***

به گزارش ایسنا، در بخشی از این مراسم با حضور مدیر کلینیک رسانه، مدیر عامل تعاونی مطبوعات و رییس هیات مدیره انجمن صنفی مدیران رسانه، لوح تقدیر به حسین انتظامی (معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و همچنین احمد مسجدجامعی (عضو شورای شهر تهران) اهداء شد.

***

کامبیز نوروزی، استاد حقوق مطبوعات از دیگر سخنرانانی بود که در مراسم روز خبرنگار نکاتی را درباره مسائل مربوط به خبرنگاران و همچنین قانون مطبوعات، یادآور شد.

وی در ابتدای سخنانش ضمن گرامیداشت روز خبرنگار یادآور شد: باید تاسف خورد که همچنان در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران بسته است و باز هم باید تاسف خورد که وزارت کار برای بازگشایی این انجمن هیچ گونه همراهی نمی‌کند و حتی ممانعت‌های مختلفی هم می‌کند.

نوروزی در ادامه با اشاره به نبود ثبات شغلی روزنامه‌نگاران، مدیران مسوول و اهالی مطبوعات یادآور شد: متاسفانه نبود ثبات شغلی برای این قشر از جامعه و همچنین بحث بیمه این قشر به ویژه خبرنگاران از موارد مورد بحثی است که باید در مورد آنها تامل شود.

این استاد حقوق ارتباطات اظهار کرد: ما در حال حاضر خبرنگاری که 30 سال کار کند و بازنشسته شود کمتر داریم و همه اینها دلالت بر نبود ثبات و مسائلی است که بر سر راه این قشر از جامعه وجود دارد.

وی همچنین عامل سیاسی را یکی از مواردی عنوان کرد که موجب ناپایداری کار روزنامه‌نگاری می‌شود و گفت: قدرت سیاسی و گاه سوء استفاده از قدرت سیاسی، موجب ناپایداری کار روزنامه‌نگاری می‌شود. در حالی که کار در مطبوعات مثل هر فعالیت دیگری زمانی می‌تواند توسعه پیدا کند که ثبات داشته باشد. در وضعیت و ثبات است که می‌توان برنامه‌ریزی کرد و خلاقیت‌های نوین به کار برد.

نوروزی با بیان این مطلب که روزنامه‌نگاری ایران در تب 40 درجه می‌سوزد، یادآور شد: پزشک ابتدا باید این تب را پایین بیاورد و بعد تلاش کند که با بیمار چه کند.

این استاد حقوق ارتباطات جمعی یادآور شد: متاسفانه همیشه دغدغه و نگرانی‌ صاحب امتیازان و مدیر مسوولان، تعطیل شدن‌ رسانه‌شان است.

نوروزی همچنین با اشاره به اشکال حقوقی ماده 12 قانون مطبوعات گفت:‌ متاسفانه اشکال حقوقی این ماده این است که به هیات نظارت اجازه می‌دهد بدون این که اساسا بداند به آن رسانه اتهام وارد شده یا نه، رسانه را توقیف کند و متاسفانه هیات نظارت بدون در نظر گرفتن حق دفاع اسناد و مدارک می‌تواند تصمیم بر توقیف بگیرد. این مساله ثبات حرفه‌ای خبرنگار را زیر سوال می‌برد و عملکرد ضد توسعه‌ای دارد.

وی همچنین مطرح کرد: شخصا طرفدار تغییر قانون مطبوعات نیستم و این نقص را وزارت ارشاد از طریق اساسنامه قانون می‌تواند کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بخشی از مراسم گرامیداشت روز خبرنگار، به اجرای گروه موسیقی سنتی «گوشه‌نشین» اختصاص داشت.

انتهای پیام

کد N917179

وبگردی