آفتاب
با بررسی گزینه‌های مخالفان توافق هسته‌ای

هافینگتون پست: برجام بهترین گزینه‌ی در مورد برنامه‌ی هسته‌ای ایران است

هافینگتون پست: برجام بهترین گزینه‌ی در مورد برنامه‌ی هسته‌ای ایران است

یک روزنامه‌ی آمریکایی در گزارشی با تاکید بر این که گزینه‌ی توافق در مورد برنامه هسته‌ای ایران بهترین و واقع بینانه‌ترین گزینه‌ی موجود است، گزینه‌های موجود دیگری را که برخی از منتقدان توافق مطرح کرده‌اند را بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه‌ی هافینگتون پست با تاکید بر این که انتقاد از توافق هسته‌ای با ایران تنها به دلیل آن که تمایل داشته باشیم به توافق بهتری دست یابیم، واقع‌بینانه نیست، نوشت: منتقدان باید توجه داشته باشند که در مذاکره در مورد برنامه‌ی هسته‌ای ایران، محدودیت‌های زیادی وجود دارد، این محدودیت‌ها با این که از طرف ایران نیز هست، اما تنها محدود به مخالفت‌های ایران در مذاکرات نیست بلکه این محدودیت‌ها از سوی روسیه و چین نیز که تمایل زیادی به برداشته شدن هر چه سریع‌تر تحریم‌ها و ادامه‌ی تجارت با ایران را دارند نیز وجود دارد.

توافق هسته‌ای برجام احتمالا بهترین گزینه‌ی موجود در مورد برنامه‌ی هسته‌ای ایران است، این توافق تنها مربوط به نظر و خواسته‌های آمریکا نیست بلکه نظرات و خواسته‌های انگلیس، فرانسه، آلمان، اتحادیه‌ی اروپا، روسیه، چین و ایران هم در آن لحاظ شده است.

منتقدان توافق هسته‌ای برجام گزینه‌های دیگری را مطرح کرده‌اند که آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

1- اعمال تحریم‌های شدید‌تر:

این یک گزینه نیست، روسیه و چین بارها تاکید کرده‌اند که هیچ تمایلی به اعمال تحریم‌های شدید‌تر ندارند؛ بنابراین این کشورها از اعمال و تصویب تحریم‌های بیش‌تر در سازمان ملل حمایت نمی‌کنند و به آن رای نخواهند داد.

آمریکا به تنهایی نمی‌تواند علیه ایران تحریم‌های سخت‌تری را صادر کند، چرا که کشورهای دیگر مثل روسیه، چین و بسیاری از کشورهای دیگر هیچ تمایلی به ادامه‌ی تحریم‌های چند جانبه ندارند و این که اگر آمریکا بخواهد به این کشورها هشدار دهد که اگر در اعمال تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران با ما همکاری نکنید نمی‌توانید در اقتصاد ما حضور داشته باشید در واقع تنها به اقتصاد خود آمریکا ضرر می‌رساند، همکاری چیزی است که در موضوع موثر بودن تحریم‌ها علیه ایران نیاز است، بنابراین این گزینه اجرایی نیست.

2- گزینه‌ی نظامی:

برخی از اعضای کنگره از این گفته‌ی باراک اوباما که اگر کسی بخواهد بدون اجرای توافق برجام از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند؛ در آن صورت تنها گزینه‌ی باقی مانده، جنگ است، انتقاد می‌کنند. باید توجه داشت که دانش چگونگی دستیابی به سلاح هسته‌ای چیزی نیست که بتوان آن را نابود کرد. بدون شک حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، تاسیسات هسته‌ای این کشور را نابود خواهد کرد.

با این وجود، حمله نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران، در واقع تضمین می‌کند که ایران موضع خود را تغییر خواهد داد و به دلیل نیروی بازدارندگی که تسلیحات هسته‌ای دارند، به دنبال ساخت بمب اتمی حرکت خواهد کرد.

3- انجام اقدامات پنهانی و خرابکارانه علیه برنامه‌ی هسته‌ای ایران:

گزینه انجام اقدامات پنهان؛ اقدامی است که برای خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ایران طراحی شده است. این اقدام می‌تواند در شکل هک کردن سیستم کامپیوتر و بالا بردن سرعت چرخش سانتریفیوژ‌ها تا حدی که بشکنند، ترور دانشمندان هسته‌ای ایران و یا بسیاری از اقدامات دیگری که در شکل مخفیانه انجام می‌شود، باشد. موضوع مهم در این رابطه آن است که اتخاذ این رویکرد، تنها نشان دهنده‌ی پیشرفت برنامه‌ی هسته‌ای ایران است، این اقدامات ظرفیت‌ها و دانش هسته‌ای آن‌ها را از بین نخواهد برد.

اما گزینه‌ی دیگری که پیش روی آمریکا قرار دارد همین توافق برجام است؛ منتقدان مدعی‌اند که آمریکا در این توافق هیچ گونه امتیازی را به دست نیاورده است، این موضوع واقعیت ندارد.

بنابر توافق برجام‌ ما قادر خواهیم بود از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم که البته ایران بارها اعلام کرده است به هیچ وجه به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست. ما با مسدود کردن چهار راهی که ایران می‌توانست از طریق آن‌ها به سلاح هسته‌ای دست یابد به این هدف رسیده‌ایم که این چهار راه شامل تاسیسات غنی‌سازی نطنز و فوردو، راکتور آب سنگین اراک و اعمال شدیدترین بازرسی‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران است که در طول تاریخ بی سابقه بوده است.

این گزارش در پایان می‌افزاید: این موضوع خیلی مهم است که به یاد داشت ایران تاکید کرده است که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نخواهد بود؛ آیا ما باید به ایران اعتماد کنیم؟ نکته‌ی مهم آن است که توافق برجام برپایه‌ی اعتماد نبوده، بلکه بر پایه‌ی راستی‌آزمایی است و این توافق انجام شدید‌ترین رژیم بازرسی‌ها در طول تاریخ را از برنامه‌ی هسته‌ای ایران فراهم می‌کند.

انتهای پیام
کد N917084

وبگردی