آفتاب

"ترکیه جدید" وعده رئیس جمهوری "غیرمعمول"

"ترکیه جدید" وعده رئیس جمهوری "غیرمعمول"

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در دوران مبارزات انتخاباتی‌اش پی در پی از عبارت "ترکیه جدید" استفاده می‌کرد اما با گذشت زمان به نظر می‌رسد که این عبارت چندان تحقق نیافته و بسیاری از وعده‌های اردوغان به رویا تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، روزنامه تودی زمان در تحلیلی درباره عملکرد رجب طیب اردوغان پس از عهده گیری ریاست جمهوری در طول یک سال گذشته، لیستی از وعده‌های اردوغان را مطرح کرده که رییس جمهور به هیچ کدام از آنها نتوانسته است، جامه عمل بپوشاند.

قانون اساسی جدید: چندی پیش اردوغان اعلام کرد: «برای ایجاد " قانون اساسی" (جدید) امید‌های خود را از دست نداده‌ایم.» بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، در سخنرانی‌های خیابانی‌اش سعی کرد تا بتواند 400 کرسی پارلمان را برای حزب عدالت و توسعه به دست آورد. زمانیکه این اظهارات باعث سو برداشتهایی شد، سخنان خود را پس گرفت. حتی حزب حامی رییس جمهور نیز از این اظهارات طرفداری نکرد.

روند مذاکرات صلح: اردوغان گفت: "برای مبارزه با ترور نیاز داریم که این روند صلح را ادامه دهیم." اما نه تنها نتوانست از امواج جدید ترور جلوگیری کند بلکه با بیان اینکه "روند مذاکرات صلح به پایان رسیده است"، همه را ناامید کرد.

بی طرفی: او گفت :"رییس جمهور همه کس خواهم بود." اما سوگند بی طرفی خود را فراموش کرد و تنها برای حزب عدالت و توسعه تلاش کرد.

دموکراسی و آزادی: اردوغان اعلام کرد که ترکیه جدید، دموکراتیک‌تر و آزادتر خواهد بود، اما تمام طرحهای ضد دموکراتیک که در دوران نخست وزیری ارائه کرده بود، در دوران ریاست جمهوری به اجرا در آورد و فشارها افزایش یافت.

توسعه: ترکیه توانسته بود صاحب هفدهمین اقتصاد بزرگ جهان شود اما اکنون به رتبه نوزدهم تنزل یافته است.

حقوق و عدالت: او وعده داده بود که حقوق مردم را در اولویت قرار دهد اما در طول چند ماه گذشته جایگاه حقوق مردم نه تنها صعود پیدا نکرده، که تنزل یافته است.

تحریم‌ها: ورودهای غیر لازم به برخی مسایل باعث شد که اقتصاد ترکیه وارد بحران شود. به تازگی برندهای مهم جهان از بازارهای ترکیه فرار می‌کنند.

به وعده اش عمل کرد!

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه از اوایل اوت که برای عهده داری ریاست جمهوری انتخاب شد، اعلام کرد که یک "رییس جدید غیر معمول" خواهد بود که در این باره به وعده خود عمل کرد! ایشان از آن روز درباره هر مساله مربوط یا نامربوط اظهار نظر می‌کند.

ارزش دلار در طول یک سال گذشته نسبت به لیر ترکیه 30 درصد افزایش یافت و لیر ترکیه سومین واحد پولی بود که بیشترین ارزش خود را از دست داد. در این روزها دیگر سرمایه گذاران خارجی می‌روند و آنهایی که در ترکیه هستند، تصمیم خروج دارند. هم چنین میزان صادرات کشور نسبت به سالهای گذشته کاهش پیدا کرده است.

انتهای پیام

کد N917082

وبگردی