آفتاب
اختری تشریح کرد

اقدامات انجام شده برای برگزاری مجمع عمومی جهانی اهل بیت (ع)

اقدامات انجام شده برای برگزاری مجمع عمومی جهانی اهل بیت (ع)

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: ششمین مجمع عمومی جهانی اهل بیت (ع) روز شنبه - 24 مردادماه - در سالن اجلاس سران با شرکت حدود 700 عضو این مجمع برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله محمدحسن اختری صبح امروز در نشست خبری "ششمین مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت (ع) و همایش بین‌المللی امام سجاد (ع)"، اظهار کرد: مجمع جهانی اهل بیت (ع) بر اساس اساسنامه تشکیلاتی خودش که به عنوان یک موسسه بین‌المللی، مردمی و غیردولتی است هر چهار سال یک بار جلسه مجمع عمومی را با حضور تمام اعضا از کشورهای مختلف که در حدود 130 کشور هستند برگزار می‌کند و در این جلسه شخصیت‌های برجسته علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و اجتماعی حضور دارند.

وی یادآور شد: در طول این مدت که حدود 24 سال از عمر مجمع می‌گذرد 5 اجلاس برگزار شده. اکنون در آستانه برگزاری ششمین اجلاس مجمع هستیم که مراسم افتتاحیه آن روز شنبه با حضور 700 عضو این مجمع برگزار می‌شود که بیش از 500 مهمان خارجی و تعدادی هم مهمان داخلی داریم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در ادامه با اشاره به تفاوت این دوره از اجلاس با دوره‌های گذشته، گفت: این اجلاس یک مزیت و تفاوت با اجلا‌س‌های قبلی دارد و آن برپایی همایش بین‌المللی امام سجاد (ع) همزمان با مراسم آغازین این اجلاس است که از حدود سال قبل وعده و فراخوان برگزاری این همایش را داده بودیم.

اختری تاکید کرد: برنامه‌های ما از روز جمعه با حضور در نماز جمعه، زیارت مرقد امام (ره) آغاز می‌شود. روز شنبه ساعت 9 صبح مراسم افتتاحیه را داریم. در این اجلاس مجمع عمومی سه جلسه عمومی برگزار می‌شود و سه گونه کمیسیون داریم. کمیسیون روز اول کمیسیون امام سجاد (ع) و روزهای بعد 5 کمیسیون داریم که شامل کمیسیون‌های منطقه‌ای می‌شود و 6 کمیسیون موضوعی هم برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: در پایان این اجلاس کلیه پیشنهادات را جمع‌آوری می‌کنیم و برای اجرا به شورای عالی و دبیرکل منتقل می کنیم تا بتوانیم در چهار سال بعد از این پیشنهادات استفاده کنیم. ما برای بهتر برگزار شدن این اجلاس موضوعات را از سال گذشته به کشورهای عضو ارسال کرده‌ایم و هر کدام از آنها برنامه‌های خاصی برای این اجلاس در نظر گرفته‌اند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در ادامه با اشاره به برنامه‌هایی که در همایش بین‌المللی امام سجاد (ع) برگزار می‌شود، گفت: ما در کمیسیون روز دوم رساله حقوق امام سجاد (ع) را که مجموعه‌ای از قوانین و حقوق‌هاست بررسی می‌کنیم و در کمیسیون سوم کمیسیون سبک زندگی امام سجاد (ع) و سیره فردی و خانوادگی آن حضرت را داریم. در کمیسیون چهارم مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی زندگی امام سجاد (ع) است را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم. چرا که دوران زندگی امام سجاد (ع) یک دوران خفقانی بوده و ایشان به دعا و مناجات روی آورده که این دعاها یک دانشگاهی برای تعلیم و تربیت است.

اختری در ادامه با اشاره به برنامه‌های کمیسیون پنجم گفت: در این کمیسیون، میراث علمی امام سجاد (ع) و شاگردان و اصحاب امام سجاد (ع) را داریم. در این همایش 127 مقاله به ما رسیده که از حدود 30 مقاله برتر تقدیر می‌کنیم.

وی تکید کرد: در کمیسیون منطقه‌ای هم کمیسیون‌هایی با عنوان کمیسیون شرق و غرب و جنوب آسیا، کمیسیون آسیای میانه، قفقاز و ترکیه، کمیسیون کشورهای اروپایی و آمریکایی، کمیسیون کشورهای عربی و کمیسیون کشورهای آفریقایی را داریم که اعضای این کمیسیون‌ها از مناطق مختلف حضور پیدا می‌کنند و مسائل خاص منطقه خود را تبیین می‌کنند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در ادامه با اشاره به کمیسیون‌های موضوعی که در این مجمع برگزار می‌شود، گفت: کمیسیون موضوعی شامل کمیسیون‌های طلاب، سیاسی و حقوقی، احزاب، اقتصادی و رفاهی، زنان و خانواده،‌ جوانان و دانشگاهیان، رسانه‌ها و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است و امیدواریم این اجلاس ما را در اجرای برنامه‌هایی که در طول سال داریم یاری کند.

اختری تکید کرد: در مراسم اختتامیه شخصیت‌های کشوری و لشکری، نمایندگان مجلس و وزرا حضور دارند و پیام‌های برخی مراجع هم قرائت می‌شود. در مراسم اختتامیه هم روز سه‌شنبه از ساعت 17 تا19:30 است و شعار اجلاس امسال هم همبستگی و هم افزایی برای پیشبرد اهداف اسلام است.

وی گفت: ما در مجمع تاکنون 1800 عنوان کتاب را به زبان‌های مختلف چاپ و منتشر کردیم که رساله حقوق امام سجاد (ع) به حدود 15 زبان ترجمه شده است و صحیفه هم به 25 زبان تاکنون ترجمه شده است. درصدد هستیم که رساله امام سجاد (ع) را به 55 زبان ترجمه کنیم.

انتهای پیام

کد N916983

وبگردی