آفتاب
حسینیان در تذکر شفاهی:

هیأت رئیسه مجلس استیضاح‌ها را غربال می‌کند/لزوم ارائه لایحه برجام

هیأت رئیسه مجلس استیضاح‌ها را غربال می‌کند/لزوم ارائه لایحه برجام

نماینده مردم تهران از غربالگری استیضاح‌ها توسط هیات رئیسه مجلس، انتقاد و بر لزوم ارائه لایحه «برجام» از سوی دولت به مجلس تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی روح الله حسینیان نماینده مردم تهران در تذکر شفاهی با بیان اینکه به نحوه مدیریت مجلس اعتراض دارم گفت: امروز چهار نفر به عنوان موافق و مخالف طرح صحبت کردند، اما در اصل به جای موافقت و مخالفت تذکر دادند ولی کسی ایراد نگرفت که چرا خارج از دستور صحبت می کنید.

وی افزود: در صحن علنی مجلس به محض اینکه آقایان کوچک زاده یا رسایی حرفی می زنند، مدیریت مجلس به آنها حمله می کند؛ ما حرف داریم و می خواهیم صحبت کنیم، چرا اینگونه عمل می کنید؟ اگر به این نتیجه رسیده اید که مخالفید یا منتقدین توافق حرفی نزنند برای این کار طرحی بدهید و چسب هم بخرید تا به دهان ما بچسبانید.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در استیضاح ها غربالگری می کنید، حدود ۲۰-۳۰ نفر از نمایندگان یک استیضاح را امضا کرده و به هیات رئیسه مجلس دادند اما هیات رئیسه اجازه نمی دهد که این استیضاح مطرح شود.

حسینیان ادامه داد: این نوع مدیریت مجلس ما را به تنگ آورده و باعث می شود، روزی حرفی بزنیم که باعث ناراحتی همگان شود. هیات رئیسه و رئیس مجلس باید از شأن مجلس دفاع کنند.

وی گفت: رئیس جمهور سابق به دلیل آنکه گفته بود «مجلس در راس امور نیست» نقد شد، اما امروز رئیس جمهور مجلس را به کنار زده و اجازه طرح مسائل را نمی دهد، به جای اینکه برای مسئله توافق لایحه ای به مجلس بفرستد می‌ایستد و هیات رئیسه هم از آن حمایت می کند.

باهنر: در صورت جمع‌بندی مجلس، دولت موظف به ارائه لایحه برجام است

در ادامه، محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: این نکته را چرا برخوردهای مخالف با نمایندگان صورت می گیرد قبول دارم، اما اینکه کسی به عنوان مخالف یا موافق ثبت‌نام کند و تذکر دهد آیین نامه ای نیست.

وی افزود: آقای رسایی امروز به عنوان مخالف لایحه انتقال محکومان وقت گرفت، ولی تذکر داد و یک جمله هم به عنوان مخالف صحبت کرد که این کار آیین نامه ای نیست، همکاران باید حداقل ظاهر آیین نامه را رعایت کنند.

نماینده مردم تهران ادامه داد: اینکه مجلس در راس امور است، در اصول متعدد قانون به روشنی ذکر شده اما درباره اینکه دولت برای برجام لایحه بفرستد یا همین گزارشی که امده کافی است یا نه، حقوقدانان در حال بررسی هستند.

باهنر خاطرنشان کرد: اگر مجلس به این جمع‌بندی برسد که دولت لایحه ای درباره توافقنامه به مجلس بفرستد دولت موظف خواهد بود که لایحه ارائه دهد.

کد N916888

وبگردی