آفتاب
سفیر سابق آمریکا در سوریه و یمن در گفتگو با مهر:

اوباما اگر بتواند رابطه آمریکا با ایران را گسترش می‌دهد

اوباما اگر بتواند رابطه آمریکا با ایران را گسترش می‌دهد

سفیر اسبق آمریکا در ۹ کشور عربی با اشاره ضمنی به کم کاری کشورهای عضو ائتلاف ضد داعش در مبارزه با این گروه تروریستی مدعی شد که «اوباما» اگر بتواند روابط واشنگتن با تهران را افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، خاورمیانه در حال تجربه کردن فضای جدیدی است زیرا از یک سو ترکیه با حمله به عراق و سوریه شرایط جدیدی را بوجود آورده و از سوی دیگر  ایران و روسیه تلاش های جدیدی را برای پایان دادن به بحران سوریه آغاز کرده اند. این شرایط در حالی است که «باراک اوباما» در مصاحبه روز یکشنبه خود با شبکه سی ان ان از امکان برقراری همکاری سازنده با تهران به عنوان یکی از امتیازات جانبی توافق هسته ای ایران سخن گفت اما مدعی شد که چنین همکاری در کوتاه مدت عملی نخواهد شد.

در همین رابطه با «ویلیام روو» (William Rugh) سفیر اسبق آمریکا در امارات، یمن و سوریه به گفتگو نشستیم. ویلیام روو از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۹۵ کارمند وزارت خارجه آمریکا بوده و در این مدت در ۹ کشور عربی از جمله یمن، امارات، عربستان سعودی و سوریه به عنوان سفیر و یا دیپلمات حضور داشته است. 

روو هم اکنون از اساتید دانشگاه تافتز است و به تدریس دیپلماسی عمومی در این داشگاه اشتغال دارد . وی همچنین به عنوان کارشناس ارشد در «موسسه خاورمیانه» واشنگتن نیز حضور دارد. متن این گفتگو به شرح زیر است: 

*همانطور که مطلع هستید ایران و روسیه اقدام جدیدی را برای برقراری صلح در سوریه آغاز کرده اند. شما این تلاش جدید تهران و مسکو را چطور ارزیابی می کنید؟ 

حمایت ایران و روسیه از یک راه حل سیاسی که مورد حمایت سوری ها بوده و می تواند منجر به شکل گیری راهی برای پایان دادن به بحران چهار ساله سوریه شود. اما هنوز زود است که در مورد اینکه آیا این تلاش ها به نتیجه می رسند یا خیر قضاوت کنیم. نتیجه این تلاش ها را مذاکراتی که در این رابطه در جریان است نشان خواهد داد. 

*یک سال از تشکیل ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا می گذرد و در این مدت به رغم انجام حملات متعدد کارشناسان اعتقاد دارند که ائتلاف ضد داعش نتوانسته به اهداف خود برسد. نظر شما در این رابطه چیست؟ 

«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا، در زمان شکل گیری این ائتلاف اعلام کرد که شکست داعش زمان بر است و رسیدن به این هدف نیازمند همکاری و حضور فعال کشورهای عضو این ائتلاف و اینکه هر یک از آنها به تعهدات خود عمل کنند وابسته است. با این اوصاف هنوز زود است که در مورد بازدهی این ائتلاف صحبت کنیم اما با این وجود معتقدم که کشورهای منطقه خاورمیانه می توانند اقدامات بیشتری برای شکست داعش انجام دهند. 

*  برخی کارشناسان معتقدندند که بعد از حصول توافق هسته ای میان ایران و کشورهای ۱+۵، کشورهای غربی از جمله آمریکا شروع به همکاری با ایران در موصوعات منطقه ای همچون سوریه کرده اند و این موجب شکل گیری فضایی جدید در خاورمیانه شده است. آیا شما با این دیدگاه موافق هستید؟ 

اوباما تاکید کرده که هدف از مذاکرات با ایران فقط برای حل موضوع هسته ای بوده که در ماه گذشته به نتیجه رسید. هر چند اوباما هیچگاه به صراحت موضوع هسته ای ایران را به دیگر موضوعات موجود در منطقه مرتبط نکرده است اما با این وجود وی زمانیکه به ریاست جمهوری آمریکا رسید اعلام کرد که علاقمند است تا با ایران رابطه داشته باشد و این روشن است در آینده  وی دوست دارد رابطه با ایران را در سایر موضوعات گسترش دهد.

من هیچ شکی در این مورد ندارم که اگر اوباما بتواند، رابطه آمریکا با ایران را گسترش می دهد اما این گسترش رابطه به تهران نیز بستگی دارد. ابتدا باید توافق حاصل شده به اجرا گذاشته شود آنگاه ما شاهد خواهیم بود که آیا گسترش روابط امکان پذیر است یا خیر. از همین رو باید منتظر اجرای این توافقنامه بود. 

کد N916861

وبگردی